Problem med för bra frambensteknik?????

gylle

Trådstartare
Ibland vet man inte om man skall skratta eller gråta idag vid hoppningen var lillkillen supertaggad (har inte hoppat på en månad och tyckte det var superkul) men vid två tillfällen fick han en kort "blackout" när han inte tyckte det var superkul, fattade ingenting men tog oss igenom och så släppte det igen. Båda gångerna hade han språnget innan fått kanonsprång. In och kollade på videon i slowmotion/stillbilder och då ser jag vad som händer. Han har ju superteknik fram och det som händer i sprången innan är att han klockar sina framskor rakt i armbågsspetsen rejält och tacka fasiken för att det gör ont. Fram med gamla videofilmer och letar i vissa sekvenser när jag vet att han haft lite ojämn bjudning och mkt riktigt var gång händer detta i språnget innan. Vad fasiken gör man är ju inte så lätt att sätta något skydd på armbågsspetsen precis ? Samtidigt är jag ju livrädd att han antingen skall bli sämre i frambenstekniken alternativt tycka hoppning är skit då det gör ont. Tips och ideer mottages tacksamt då jag inte kommit på någon lösning själv (och nej han kan inte vara oskodd har skrapmani och filar effektivt ner sina hovar till obefintliga på några dagar).

Sv: Problem med för bra frambensteknik?????

Angenämt problem! ;)

Har funderat lite.....men enda lösningen som jag ser det är att du själv gör ett par armbågsskydd. :idea: För det hjälper inte att sätta stora ludd, varken under magen eller mellan frambenen. Eller så får du hoppas på att han "lugnar ner" sin hoppning med åldern.

/Timsetim

Obs! Glöm inte ta patent!

Jag vet en som satte på aluminiumskor på fram pga detta. Tanken är att lättare skor ska göra att "svingen" blir mindre.
Det här var i och för sig på en häst som gick internationellt men det kan nog funka på din med.

många travhästar har samma problem när de travar och då sätts armbågsskydd på! :idea:

Sko med flappsko då? Då skyddar du ju tån, så att han inte skrapar ner hoven, men det finns inget järn i bakkant att sparka sig med.

Oj, det var inget roligt problem, och det kan ju mkt väl sluta så pass illa att hästen till slut inte vill hoppa!

Min pålle drog upp sina ben så mkt att hon slog i magen, och det var någon som sa ått oss att skaffa magplatta. Men innan jag fick reda på det så hade hon börjat tveka att hoppa oxtrar och var de lite högre ville hon bara hoppa dem en gång.
När magplattan komm så var on lite tveksam i början att hoppa oxtrar, men när hon kända att det inte gjorde ont så släptte det väldigt snabbt.

Satt med och funderade på flapp sko som någon skrev, bots har ju en tendens att kasa upp lite, men det kanske kan fungera.
Fast jag tror du måste lösa problemet annars så tror jag att utgången blir tråkig, och det är ju synd med en sådan fin häst!

Tar min egen knapp och svarar alla, tack för era ideer, r ju inte ett helt lättlöst problem.

Lite funderingar från era svar.

Armbågsskydd till travare hur ser sådana ut och hur får man någonting att sitta kvar vid armbågarna, dessa rör sig ju mkt hela tiden vid hoppning och det får ju inte hindra rörelsen ?

Flappsko var ju en fundering dock är min gissning efter att försökt granska bilder att det är tån som klockar i så då hjälper ju inte det, han är ju fenomenalt noga med sina framben så han både viker ihop dem helt samt viker in hoven helt lodrätt mot kroppen (de nya bilderna är inte uppladdade men hittade ett par löshoppningsbilder som ganska tydligt visar frambenstekniken se nedan) En annan fundering på flappskon är att den logiskt borde påverka tåvinkel negativt om man har en häst bra hovvinklar innan eller ?

Boots funkar ju tyvärr inte då det är undersidan av hoven som träffar.

Utan magplatta skulle jag aldrig våga låta honom hoppa dock är problemet på honom (vad gäller magplatta) att han flera gånger slagit i framför plattan :angel: Det är som sagt inte bara positivt med för bra frambensteknik.
Tyvärr ser man ju att det här senaste med att slå i armbågarna uppenbarligen gör rejält ont.

Jag har fått för mig att han gör det mer nu när han börjar bli färdig utbreddad i bringan men samtidigt kom jag på en sak som nog visar att det kanske funnits där hela tiden. Vi märkte att han hoppade bättre med ett speciellt par frambensskydd (egentligen så här i efterhand gick han med mer bjudning och jämnare med dem) men då tänkte man bara på att känslan var bättre. Det jag reagerade på då var att just dessa skydden var i högsta laget till honom och jag var just rädd att de skulle hindra honom i frambenstekniken. Och det är kanske precis vad de har gjort att de har hindrat det här sista snäppet så att han inte slog i armbågarna därav att han kändes så bra med dem. Och där verkar vi ju ha en bra lösning att prova om det inte vore för att denna människa var så smart att iom att jag tyckte de var för långa och han verkade trivas så bra med dem så gick denna smarta iväg till sadelmakaren och fick dem nerkortade en bit på baksidan för att inte hindra honom. Smart va !! Och att hitta andra skydd som är för långa är inte helt lätt, denna kille ligger inne med rejält långa skenor (tex är eskadron mkt korta på honom) Blir till att börja leta.

bente.jpg

Här ser man i en lite tidigare sekvens hur hoven är helt uppvikt innan den klockar upp.
2j.jpg

Flappskon har ju en gummiplatta i bakkant, så den ändrar inte hovvinkeln. Men det måste ju vara klart skönare att få en gummiplatta än en järnsko i armbågen!

Tycker nog inte att det ser ut som att han slår tån i armbågen, snarare bakkanten eller möjligen sulan.

Är du säker på att det inte är magen han slår i? Om han slår sig i armbågarna måste han ju "gräsa" på frambenen ganska mkt för att träffa dom. Och om det vore så väl att han bara slog sig i magen vore det ju lätt fixat med en magplatta. Men om han slår sig på armbågarna så blev det ett svårare problem. Hoppas du löser det:) För övrigt så hoppade han mkt flott, en fin häst:D

Om jag inte missminner mig hade Maria Gretzer samma problem med nån av sina hästar. Hon berättade i en intervju att hon låtit specialbeställa ett skydd. Kanske kan du på något sätt komma i kontakt med henne och fråga.

gylle skrev:
Ibland vet man inte om man skall skratta eller gråta idag vid hoppningen var lillkillen supertaggad (har inte hoppat på en månad och tyckte det var superkul) men vid två tillfällen fick han en kort "blackout" när han inte tyckte det var superkul, fattade ingenting men tog oss igenom och så släppte det igen. Båda gångerna hade han språnget innan fått kanonsprång. In och kollade på videon i slowmotion/stillbilder och då ser jag vad som händer. Han har ju superteknik fram och det som händer i sprången innan är att han klockar sina framskor rakt i armbågsspetsen rejält och tacka fasiken för att det gör ont. Fram med gamla videofilmer och letar i vissa sekvenser när jag vet att han haft lite ojämn bjudning och mkt riktigt var gång händer detta i språnget innan. Vad fasiken gör man är ju inte så lätt att sätta något skydd på armbågsspetsen precis ? Samtidigt är jag ju livrädd att han antingen skall bli sämre i frambenstekniken alternativt tycka hoppning är skit då det gör ont. Tips och ideer mottages tacksamt då jag inte kommit på någon
lösning själv (och nej han kan inte vara oskodd har skrapmani och filar effektivt ner sina hovar till obefintliga på några dagar).

Testa att sätta på tjocka, fodrade boots på hovarna så kanske inte smällarna blir lika hårda! värt att testas iaf! :)

lägg in en tråd i Utrustning eller Trav så kanske du kan få ett bra svar? Jag vet tyvärr inte hur dom sitter man dom borde ju inte vara ivägen på nått sätt, iaf inte för travhästarna

hittade en häst jag har fotat som har armbågsskydd

travare

Maria Gretzer hade en form av armbågsskydd på Zixten i början, vet att hon hade någon fiffig lösning på hur de satt fast och ej störde hästen, kanske värt att kolla med henne vid tillfälle?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka