Sv: Problem med för bra frambensteknik?????
Tar min egen knapp och svarar alla, tack för era ideer, r ju inte ett helt lättlöst problem.
Lite funderingar från era svar.
Armbågsskydd till travare hur ser sådana ut och hur får man någonting att sitta kvar vid armbågarna, dessa rör sig ju mkt hela tiden vid hoppning och det får ju inte hindra rörelsen ?
Flappsko var ju en fundering dock är min gissning efter att försökt granska bilder att det är tån som klockar i så då hjälper ju inte det, han är ju fenomenalt noga med sina framben så han både viker ihop dem helt samt viker in hoven helt lodrätt mot kroppen (de nya bilderna är inte uppladdade men hittade ett par löshoppningsbilder som ganska tydligt visar frambenstekniken se nedan) En annan fundering på flappskon är att den logiskt borde påverka tåvinkel negativt om man har en häst bra hovvinklar innan eller ?
Boots funkar ju tyvärr inte då det är undersidan av hoven som träffar.
Utan magplatta skulle jag aldrig våga låta honom hoppa dock är problemet på honom (vad gäller magplatta) att han flera gånger slagit i framför plattan
Det är som sagt inte bara positivt med för bra frambensteknik.
Tyvärr ser man ju att det här senaste med att slå i armbågarna uppenbarligen gör rejält ont.
Jag har fått för mig att han gör det mer nu när han börjar bli färdig utbreddad i bringan men samtidigt kom jag på en sak som nog visar att det kanske funnits där hela tiden. Vi märkte att han hoppade bättre med ett speciellt par frambensskydd (egentligen så här i efterhand gick han med mer bjudning och jämnare med dem) men då tänkte man bara på att känslan var bättre. Det jag reagerade på då var att just dessa skydden var i högsta laget till honom och jag var just rädd att de skulle hindra honom i frambenstekniken. Och det är kanske precis vad de har gjort att de har hindrat det här sista snäppet så att han inte slog i armbågarna därav att han kändes så bra med dem. Och där verkar vi ju ha en bra lösning att prova om det inte vore för att denna människa var så smart att iom att jag tyckte de var för långa och han verkade trivas så bra med dem så gick denna smarta iväg till sadelmakaren och fick dem nerkortade en bit på baksidan för att inte hindra honom. Smart va !! Och att hitta andra skydd som är för långa är inte helt lätt, denna kille ligger inne med rejält långa skenor (tex är eskadron mkt korta på honom) Blir till att börja leta.
Här ser man i en lite tidigare sekvens hur hoven är helt uppvikt innan den klockar upp.