Problem med eftergiften

N

Nowis

Jag har vissa problem med pållen jag rider 1ggr/vecka. Vid eftergift lägger han hela tyngden på bettet, så han får ingen eftergift. Detta gör att jag blir hård o stum i handen, något som jag tidigare inte haft problem med, o vi är inne i en ond cirkel... De första gångerna jag red honom var jag tvungen att kolla flera ggr att jag inte lyckats spänna fast tyglarna i nosgrimman lr nåt, han känns helskum.:confused:
Jag har testat att rida nästan hela ridpass på långa tyglar utan kontakt med munnen o bara styra, gasa o bromsa med sätet, för att sedan försöka jobba som vanligt, men då körde han ner halsen o höll emot allt han kunde. Han kan varenda knep som finns för att komma undan jobb, ägaren är bara 12 år o har hela ansvaret själv för hästen, jag har bara möjlighet att rida 1 ggr/vecka. Jag föreslog bettbyte, han har vanligt delat tränsbett, rätt strl, men de funderade på att raspa tänderna i stället. Jag behöver tips, råd, ja allt är välkommet!

Sv: Problem med eftergiften

Kolla tänderna eller helst med veterinär och equiterapeut först så ni kan utesluta eventuella problem och smärtor. Är detta bara ett sätt att komma undan är det ju en annan sak. När du ger eftergift och han inte blir kvar i form utan hänger i bettet är han antagligen inte i en ärlig form. Testa först att göra mycket halter, lirka lite smått på bettet hela tiden så det inte ligger stilla, dvs rör på fingrarna, såga inte. Rygga och gå fram direkt. Mycket övergångar. Öka och samla, se till att han är vaken och lyssnar på dig. Böj igenom båda sidorna. Se till att du får eftergift i innertygeln innan du avslutar böjningen. Han ska kunna gå kvar böjd och i form när du släpper innertygeln. Detta är ju med en sorts eftergift, men jag tycker att det är lättare än att ge hästen eftergift på båda tyglarna. En eftergift behöver inte vara att du "släpper" tyglarna, det räcker att släppa lite på lill- o ringfinger. Testa dig fram. Men framför allt, kolla så han inte har ont först!

Tack för ditt svar! terapeut kan ju bara ägaren besluta om, vad gäller riddelen så nej, han går inte i ärlig form förrän jag kämpat mig blå i minst 30 min, då först slutar han med dumheterna, o går riktigt skapligt några minuter, sedan är jag helt slut (dåliga ridmuskler o dåligt flås) o vi får avsluta. Visserligen avslutar vi när det går som bäst, o det är ju positivt, men jag är frustrerad eftersom det känns som min "belöning" uteblir...:crazy:

Vad är det som gör att det tar 30 minuter för att få honom i ärlig form? Är han pigg? Longera eller släpp honom i ridhuset/padocken tills han sprungit av sig det värsta, innan du sitter upp och kräver saker. Då blir han bara arg! ;) Om han bara bråkar för att komma undan; gör saker som är "för lätt" för honom, sånt som man lär sig på "dagis". När han då gör rätt så överrös honom med berömm. Detta måste vara något du vet att han kan och kommer göra. Ibland får man sänka ribban lite på dessa hästar. Rider själv ett fullblod som man måste ge en bra anledning till varför han ska göra saker. Han ifrågasätter allt man gör. En sådan häst måste man ge mycket berömm. Men som sagt, förklara vad problemet är med att få honom att släppa efter så kanske jag kan hjälpa dig mer.. Hur gammal är han och hur mycket kondition och utbildning har han? Annars får du helt enkelt träna upp din egen kondition och hålla på tills det ger sig. Efter ett tag kommer det bli lättare jag lovar. Han lär sig så småningom att det är mycket skönare att lyda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 500
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 904
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar