Problem med bukmuskler.

Cattis_E

Trådstartare
Någon med erfarenhet av muskelproblem i magmusklerna?
E har alltid varit kittlig under magen och spänd vid sadelgjordsspänning. Tidigare har det dock alltid stannat vid det. Det har räckt att man tagit det lugnt och sakta och varit lite med på noterna och tagit det extra lugnt när man spänt saker eller borstat under magen.

Detta har nu förändrats och han har vid två tillfällen inom bara några dagar reagerat med ilska på min underskänkel samt även när jag stryker från sadelgjordsläget och längs underlinjen snett uppåt/bakåt.
Jag upplever det som en smärtreaktion som är kraftigast just när han har varit stillstående (under framskrittning) men det går även att provocera fram på uppvärmda muskler.
Klarar att gå samlat i tömkörning utan symptom och även till viss del vid ridning så länge jag inte behöver lägga drivning för att få med rumpan. Då kommer ofta (men inte alltid) en direkt reaktion på min skänkel. Hittar ingen annan ömhet eller rörelsestörning.

Jag har de senaste dagarna masserat musklerna i underlinjen med arnikagel och tömkört och tänkte väl fortsätta så några dagar till.

Hur hade ni resonerat? Ridit försiktigt, vilat, tömkört? Försökt aktiver musklerna med lyfta på fötterna-övningar?
Och vem hade ni kontaktat om det inte gav sig och hur snart? Veterinär? Massör/kiropraktor?

Kanske ska tillägga att han senaste året har en skadehistorik. Först en lindrig knäledsinflammation båda bak som läkte ut snabbt efter en kortisonbehandling och sedan fick han ett par månader senare en ligamentskada på ett framben som krävde några månaders vila och flera stötvågsbehandlingar.

Nu igångsatt under de senaste två månaderna, i lugn takt och har ännu en bit kvar till den muskling och form han tidigare varit i.

Sv: Problem med bukmuskler.

Tycker du ska ta ut en Equiterapeut.

Min häst hade ont vid buken o
bröstet och va allmänt spänd där.

Fått en hel del massage och stretch tips
eftet att Equiterapeuten kollade igenom min häst.

Märker super skillnad nu när jag stretchat varje dag i
över en månad samt masserar endel med Arnika.
( dock ska du helst inte massera med Arnika i sadelgjordsläget osv
då de kan ge irritation enligt min ET)

Ta ut en ET som sagt som får känna igenom din häst.
Troligen är din häst kort o spänd i muskulaturen där
vilket verkar vara vanligt. Men kan likaväl va andra problem
med.

Hur ligger sadeln? Det kan inte vara så att det är den som spökar eftersom hästen går OK vid tömkörning? :) känns som om det skulle vara att hästen har ont i musklerna så borde den protestera även vid tömkörning ? :)

Åh, vad skönt att höra att någon mer som haft liknande problem och att det "bara" varit spända muskler.
Tack för tipset med arnika och ja, det lutar åt att ET får komma ut. Ska tänka på att inte ha på Arnikan just i sadelgjordsläget.

Sadeln sitter bra och han kickar även åt skänkeln om man rider barbacka :/

Idag såg han väldigt fräsch ut i tömkörningen och bockade och brallade av glädje utan att visa någon irritation alls, så jag hoppas det redan är lite mindre spänt.

Min var "kittlig" vid bakre delen av buken, i mina ögon arg. Viftade på svansen och tittade bak mot mig, slog med huvudet. Visade sig vara lätt förstoppning, och senare magsår. Så behöver inte vara muskelrelaterat.....

Och nu verkar han må alldeles utmärkt igen men tack för era tips. Jag håller koll på magen löpande och inte sett något onormalt ännu.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 766
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
Övr. Barn Varit tillsammans med en kille snart ett år och problemen hopar sig varje gång vi umgås för mycket, mycket tid går åt till hans son, som...
2
Svar
22
· Visningar
4 496
Senast: Sar
·
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 729
Senast: Lurvig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka