Problem med brunstigt sto

sthu

Trådstartare
Har lite problem med mitt sto. När hon brunstar är hon i princip omöjlig att arbeta med. Hon ställer sig och kissar, blinkar och föltuggar så fort man ber henne om något. Det räcker med så enkla saker som att hålla form i skritt eller gå på en volt. Fruktansvärt frustrerande! Hennes brunster är dessutom inte riktigt normala (en gammal tråd om henne: Besvärlig brunst). Kommer veterinärundersöka henne hos gynkunnig veterinär längre fram i vår för att utesluta att det är något fysiskt fel.

Hur gör ni andra med besvärliga brunst-ston? Låter de stå, tränar så gott det går?
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Mitt sto är superbrunstigt, kastar sig in i väggar så hon ordagrant går sönder osv.

Jag eller rättare sagt min veterinär kommer att lägga in glaskulor så hon tror hon är dräktig och därmed få slut på brunsten.
Brukar visst allt som oftast gå väldigt bra så jag hoppas att det fungerar på min tjej också.
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Ja, det har jag funderat på med. Men har på sista tiden läst om många som bara får effekt en brunstcykel och sen är tillbaka på noll.. Kommer diskutera det mer med min veterinär. Kan ju vara värt ett försök!
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Okej, det är inte alls det svar jag fått av min veterinär snarare att det oftast fungerar en längre tid och det är sällan det "misslyckas"
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Känner en som provat på ponnysto o kulorna försvann efter nån period o då var allt tillbaka på scratch igen. Har i år annat sto i min närhet som ska prova så det blir intressant att se om det funkar.

Har du annars testat munkpeppar? Brukar iaf lugna ned lite grann.
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Jag provade munkpeppar i höstas, gav 2 msk/dag och fick väl ner det till normala brunster. Hon gick att hantera, men inte mycket mer än så.. Träna gick inte. Men då var det åtminstone inte lika ofta och länge..
Har beställt Stroppy Mare och ska prova om det har effekt.

Intressant det här med kulor. Alla verkar säga olika. Pratat med några vänner i USA, de säger att de inte alls haft någon nämnvärd effekt av kulor. Men å andra sidan har jag, precis som du, hört från svenska veterinärer att det fungerar mycket bra i ca 6 månader.
Min häst vrålbrunstar året om så kulor kanske kan vara ett alternativ under tävlingssäsongen.
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Hur gör ni andra med besvärliga brunst-ston? Låter de stå, tränar så gott det går?

Vi hade en i föra stallet som gav stroppy mare.
Hon var nöjd och kunde träna som vanligt men tyckte att stoet var lugnare överlag nästan lite "avtrubbad" ibland. Detta var annars en känslig och pigg häst.
Om jag minns rätt så ade hon uppehåll på vintern och började ge stroppy mare igen vid första brunst på våren.
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Samma sak här, problem med brunstigt sto. Men inte bara ett problem utan flera! :(

-Lyssnar inte på tillsägelse
-vägrar stå still i gången utan börjar småkicka efter 5-10 min.
-Sparkar i väggen inne i boxen på morgonen om hon inte får komma ut direkt.
-Tjurig vid ridning, passar det inte fröken för att man inte har en korrekt balanserad sits eller för bakåt skänkeln liiiite för mycket så protesterar hon.
-Tjurig mot dom andra hästarna.

Detta beteendet fanns inte under förra året vid den här tiden, antagligen för att hon inte orkade pga diverse skador som gjorde att hon rasade i vikt pga boxvila i omgångar. Nu är hon jättefin i hullet och har till och med fått dra ner på fodret för att hon börjat gå upp för mycket i vikt trots att hon är ett fullblod :angel:

Vad gör man? Hade hellre haft ett sto som skvätter i ett och "blinkar" än tjurar. Kan tillägga att hästen inte har ont då hon är kollad.
 
Sv: Problem med brunstigt sto

jag som annars har en rätt jäklig häst får en liten ängel när hon brunstar (började i lördags) går att rida henne ensam, och i viss mån med andra hästar, men finns den *sexiga hästen * i närheten så slipper vi inte ett steg frammåt. Brukar då skritta henne i terrängen i stället. blir lite vilodagar men hon får röra på sig, gärna nån väg så man kan köra lite offroad eller backar
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Idag var jag till veterinären med min häst och stoppade in en kula, efter lite om och men hamnade den på plats.
Min tjej var inte helt okej med att veterinären skulle trycka in hela armen i musen på henne :o
Men det gick bra iaf så nu hoppas jag att det kommer att fungera också och att den sitter kvar längre än en brunstcykel, men sitter den inte så länge men fungerar så får vi väl göra om det.
Det var inte så dyrt som tur är :)
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Vad kostade det?
Funderar på att göra det på min med.
Går inte träna alls när hästen bara stannar och skvätter, blinkar och föltuggar för minsta lilla.. Idag fixade hon inte ens en vanlig sidepass trots att det har gått super tidigare :crazy: Hon vänder rumpan mot en i stallgången och skvätter, säger man till henne att flytta börjar hon tugga. Har fått tvätta alla kläder varje dag den här veckan pga brunst-skvätt.. Mysigt. Nu har hon dessutom fattat tycke för en kompis valack, vilket gör honom lite småkåt och svårhanterad..

Veterinären kommer ut och vaccinerar mina hästar på tisdag, tänkte passa på att fråga lite om vad man kan göra och om hon har några teorier. Kommer förmodligen boka in en tid för ultraljud för att utesluta cystor. Beror på vad veterinären säger.
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Skulle vara jätteintressant att höra hur det går! Mitt sto är så brunstigt att hon går sönder :( Hon krampar så hon överanstränger sina knän och är hård som en planka under och efter varje brunst och det måste till mycket massage och laser för att få det att släppa och så är det samma visa nästa brunst igen. Enda gången hon inte krampar är när jag rider så massören säger att jag ska rida så mycket som möjligt när hon brunstar.
Fick även förslag på att sätta in kula. Ringde en seminstation, men dels var det jättedyrt och dels tyckte inte hon att det hade givit mycket resultat :( Vad betalade du? Var var du? Skicka gärna PM! Blev din sydd oxå?
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Jag har en som man knappt kan peta på under brunst. Ger Stroppy Mare, vilket gör henne mindre grinig, men rider mest bara ut och har kul under brunsten.
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Vinkelina: Samma sak här, har vanligtvis en envis o tjurig dam, även mot andra hästar. Men så fort brunsten kommer blir hon en ängel, hästarna i hagen blir väldigt reserverande när hon går förbi dom med spetsade öron och kör upp rumpan emot dom. ;) (vanligtvis brukar det vara öronen bakåt o nafsande om hästarna är för nära henne :meh: )

Så jag kan rida henne som vanligt, men brukar dra ner lite på det när hon är i mitten av brunsten.
 
Sv: Problem med brunstigt sto

KL

och halvt trådkap..men tänkte passa på att fråga här i stället för en helt ny tråd om ämnet.

Hur pass mycket bättre upplever ni att det blivit med munkpeppar?
Och ungefär efter hur länge?

Jag börjar nämligen känna mig en anings oroad för 2 av stallets ston som äter det och ska göra över sommaren då de väldigt lätt brunstar i tid och otid i flock..

Till saken hör dock nu när de ätit ett tag..jag har aldrig sett på maken till kärare ston! :o Såhär har de inte betett sig på långa vägar tidigare vårar..

Varje gång jag tar ut min valack ur sin hage står dem och gallskriker efter honom..går vi i närheten hummar de och visar gärna rumpan, skvätter lite..
Det är som att de skriker efter att bli påsatta..och nu är man ju rädd att det har helt fel effekt, tvärtom i stället..

Min valack intresserar sig inte, tycker mer brunstiga ston som piper är roliga att jävlas med just för att de låter så mycket..men ändå någonstans blir man ju oroad ifall damerna ska vara såhär inbjudande?

Någon fler som upplevt samma?
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Besvärlig brunst hade mitt sto när hon var yngre, dom dagarna hon brunsta var hon helknäpp:

*Sur som citron
*Tjurig vid ridning, gick emot skänkeln
*Otrevlig som attans mot mötande hästar, både sån som var i hagen eller under ryttare
*Pissa på allt och alla, red vi på väg bland bilar, ställde hon sig mitt i vägen och pissa innan bilar fick köra förbi, inget fick gå förbi backen opissat så att säga

Så mitt tålamod bröts någon gång där i och med hennes pissande så jag gav mig fan på att det skulle tränas bort, och det gick med jävligt mkt tålamod och en del ide från min sambo.

Så numera är hon bara väldigt kärlekskrank och lite småsur när hon brunstar och det är än himlans skillnad mot när hon var ung. Men vem vet hon kanske var i trots åldern då:D
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Vad otroligt många som har besvärliga brunster! Hade ingen aning om att det kunde krångla så..
Är de undersöka och kollade för cystor, hormonnivåer osv?

Jag läste för länge sedan något om att man "på kontinenten" som standard syr ston som ska ridas. Det var någon teori om att de som rids lätt får in luft i musen vilket skulle ge krångel vid brunster osv. Någon som hört om det förut?

Angående munkpeppar så var det väl något som "från början" användes av män, och jag har haft sjukt bra resultat på valacker. Kan det hända att munkpeppar kanske inte lämpar sig lika bra till ston?
Vad innehåller det där Stroppy Mare?
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Min har blivit helt hopplös nu i år, hon blir sju imorgon, jag funderar på om det har något att göra med att hon har kommit i högfertil ålder eller så för så här har han aldrig varit förut.
Hon är så jäkla dryg och går inte att få kontakt med när hon ser sin älskade pojkvän och piper och sprätter och skvätter. :meh:
Som tur är så är hon mest bara så när hon ser honom, min gammelvalack som hon har bott med sen hon var liten bryr hon sig inte alls om, så jag hoppas det ska gå över helt när vi flyttar.

Provade ge munkpeppar i vintras, möjligen gav det lite effekt men jag är osäker.
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Stroppy mare var inget att ha för oss kan jag säga. Innehåller väl munkpeppar, hallonblad och lite annat. Minns inte allt nu på rak arm.
Munkpeppar ger inga resultat heller.

Pratat med en veterinär, hon trodde det kan vara ett "ägg som sitter fast" eller hur man ska säga.
Förmodligen lossnade detta ägg för några vecka sen, hon vrålbrunstade i nästan 10 dagar och sen dess har hon varit normal. Senaste brunsten har varit helt normal. Ska dock undersöka henne ändå snart, för att vara säker.

Jag tror det är vanligare än man tror med brunstproblem. De veterinärer jag pratat med tror att många har problem men inte söker för det.
 
Sv: Problem med brunstigt sto

Jag red ett d-ponny sto som vart brunstig och hon vart helt galen hon börja stegra bocka sparka ordänkligt även fast jag är rätt bra på att sitta kvar så kasta den dä lilla ponnyn av mig flera gånger men hon vart som vanligt igen efter brunstig heten. Men jag fortsatte rida så gott det gick med duktig hopp tränare.:p
 

Liknande trådar

Ridning Mitt sto har inte visat brunst så tydligt tidigare de år jag ägt henne. Jag har sett henne blinka lite någongång och hon har första...
Svar
14
· Visningar
6 206
Senast: Fenestra
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 359
Senast: pews1972
·
Dressyr Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt. Idag kan hon...
2
Svar
36
· Visningar
4 886
Senast: Cha9
·
Träning Halloj! Har en helt fantastisk 3åring som verkligen är mitt allt! Jag har haft honom i snart 6 månader och jag red in honom för 5...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 747
Senast: Eliteanka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp