Problem med brunstigt sto

RebeccaJoli

Trådstartare
Hej!

Jag har ett sto som blir extrem vid brunst.
Hon trycker rumpan mot boxväggen och sparkar och skriker, "slänger" sig mot väggen så hon får sår på "höftknölen" eller vad man ni ska kalla det (det som kallas ko-knölar). Hon gör även detta när hon står uppbunden i gången.

Det är såklart inte så kul att hon gör detta eftersom hon skadar sig själv, men det största problemet är att hon gör det även i transporten. Ibland mer, ibland mindre, ibland inte alls. När hon inte är brunstig gör hon inget av detta. Släpet flyttar ju hela bilen när hon slänger sig mot väggarna, och igår när vi kom fram till hoppträningen hade hon ett stort, ytligt sår på höften, typ avskavd hud, ungefär som man brände sig på gympa-golven i skolan...

Jag vet inte alls hur jag ska hantera det här. Jag vill ju inte hon ska skada sig. har någon någon idé?? Tror ni det hade hjälpt med typ stroppy mare eller ngt annat tillskott i fodret?

Tacksma för tips!! :bow:

Sv: Problem med brunstigt sto

Funkar det inte att ge henne munk-peppar i fodret? Tycker jag hört att det ska vara bra mot märrfasoner sas :p

Nu när du säger det har jag oxå fått höra det något om det någonstans:p vet du vart man kan få tag på det?

Finns som både flytande och torkad om jag minns rätt. Vet inte var man köper det då jag aldrig haft behov av det. Men borde funka bra att googla "munkpeppar till häst" eller något sådant.

Hittade någon webb-sida, men skulle ju helst velat köpa det typ NU, eller ja... på vägen till stallet:p

Har det skett förändring i beteendet kan det också bero på blåsor/tumör på äggstockarna. Något att tänka på. Inte helt ovanligt.

Jag har haft hingststation i typ 20 år, med rätt mycket ston, och har då aldrig sett nåt samband tumör på äggstock - konstigt beteende.

Så jag skulle vilja säga att det är ovanligt.

Jag ger munkpeppar till mitt sto och jag tycker att det tar udden av de värsta besvären.

Men en tanke jag får när jag läser är att du kanske ska undvika att transportera henne under brunst. Det låter faktiskt farligt det där. :crazy:

Jag ger stroppy mare till min. Det tar bort det värsta beteendet ( backa in i allt, skrika när jag lägger till skänkeln, tvärnita osv..). Som jag har fattat det ska munkpeppar vara ännu mer effektivt. Nackdelen med stroppy mare är att det tar någon vecka eller så innan det verkar. Nästa år kommer jag inte chansa utan börja ge redan i januari.

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: clovergirl
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras