Problem med bädden???

A

Annika_38

Vi har våran häst står i en box ca: 3,5x3,5.
Bädden består utav torv, ca 1 dm tjock ( kalkat under) och rikligt med halm ovanpå.
Problemet är att bädden blir "plaskvåt" i mitten!!!
Hur kan vi göra för att hålla den torr och fräsch?:(

Sv: Problem med bädden???

Tar ni ut all den "plaskvåta" torven?
isåfall...gör inte det,
ta o platta ut den o dra över lite av den mindre blöta torven som finns i boxen o platta ner den,strö överst lite ny torr torv...

Funkar kanon i min box o har alltid funkat i mina tidigare boxar oxå!
Lycka t!:banana:

Kanske för lite torv i förhållande till hur mycket hästen kissar?
Själv har jag hästen på spån bädd och jag måste lägga i massor med spån första gången för att inte urinet ska gå igenom. sen strör jag bara lite varje dag och häller stllosan på om det skulle gå igenom ändå och fyller på med nytt spån. Man får pröva sig fram till hur man ska bygga upp bädden från häst till häst har jag märkt...

Hästen kissar uppenbarligen mer än vad torven kan suga upp, så fyll på med mera torv just där, eller gör bädden tjockare i hela boxen.

Jag har hästen tillsammans med Annika_38. Vi har varit inne på att det är för lite torv. Ska nog köpa två balar till och fylla på med och hoppas på att det blir bättre.

Tack för svaren!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar