Problem med att leda hästen till/från hagen

qwerty

Trådstartare
Kära, kloka, bukare.

Jag har ett problem.
Min häst har fått för sig att hon inte kan ledas till/från hagen på normalt vis. Hon går snällt i stallgången, men så fort hon kommer ut exploderar hon förr eller senare. Ibland går hon snällt några steg för att sedan ur tomma intet börja studsa, stegra och galoppera omkring. Ibland nöjer hon sig med att bara takta. Hon är absolut inte rädd för något, bara pigg och glad över att få komma ut/in.

Men själva problemet är att hon enbart gör såhär när andra människor leder henne! Och det är därför det är ett problem - personalen på stallet där hon är inackorderad måste ju kunna ta henne till/från hagen! Hon har varit såhär busig med mig också några gånger, men sedan aldrig mer. Men med personalen är hon som sagt väldigt livlig.

I förra stallet vi stod var det aldrig några problem. Hon blev pigg och busig när vi flyttade till det nya, men lugnade ner sig efter några veckor, men nu efter två år har hon börjat hålla på igen.

Vad ska jag göra? Hon leds med kedja pga att det är stallets policy. Så kan tyvärr ej leda utan kedja/med repgrimma/träns för då blir vi utkastade från stallet.

Tränar mycket "ledarskap" (hon är extremt ranglåg) när vi är ute på promenader. Kollar att hon lyssnar till och från hagen då och då, genom att t.ex göra halt och backa.

Hoppas någon har tips på hur detta skulle kunna lösas. Vill inte bli utkastad från stallet (vi trivs så bra i övrigt!) och vill inte att varken häst eller människor ska skada sig. Och vill inte heller själv behöva komma till stallet varje morgon för att ta ut henne själv, då försvinner själva poängen med att ha henne inackorderad...

Tack på förhand!:bow:
 
Sv: Problem med att leda hästen till/från hagen

Hur korrigerar dom hästen? Liksom gör dom en stor sak av det eller ignorerar dom och bara går vidare? Min erfarenhet av kedja är att hästarna bara får ont och blir ännu mera stissiga/upprörda. Synd inga andra alternativ finns än det.
 
Sv: Problem med att leda hästen till/från hagen

Hade bytt stall. En kedja över nosen på dom gör ont, det kan vara ett sätt för hästen att säga "DU GÖR ILLA MIG OCH JAG LITAR INTE PÅ DIG" ..
 
Sv: Problem med att leda hästen till/från hagen

Kedjan är under hakan. Eftersom även kedjan gör ont om hon rycker till så vill jag verkligen inte att de ska börja leda med träns.... Tänk om tappar henne.

Vet inte hur de leder henne och hur de isåfall korrigerar henne. Personalen är inte ridvana så tror ej de har samma tänk som sådana som ridit och hanterat hästar hela livet. Måste kanske prata med dem och visa hur jag leder henne? Så kanske hon är lugn om de leder på samma sätt?
 
Sv: Problem med att leda hästen till/från hagen

Hur kan ett ställe anställa ej hästvan personal för in och utsläpp av hästar? :confused:
 
Sv: Problem med att leda hästen till/från hagen

Jag hade självklart varit med o sett vad de gör o visat.

Kan de lösa det bättre genom att ta ut henne först eller som nr 2 i sällskap..?

Hur gammal är den?
Rids den?
 
Sv: Problem med att leda hästen till/från hagen

Jag skulle ha varit med för att titta hur de gör när de tar in eller ut henne. Efter det kan du ge tips på hur du gör för att det ska gå bättre. Jag har fått vara med när min häst hanterats i början för att ge tips på hur man gör för att min tant inte ska bli frustrerad. :)
 
Sv: Problem med att leda hästen till/från hagen

Svarar alla.

Undrar också varför man anställer icke-hästfolk till ett hästjobb..

Hästen är 10 år. Har varit skadad för ca en månad sedan och har varit under igångsättning (har dock galopperat i snart två veckor så hon är när som helst fullt ridbar igen). Förstår att hon är extra busig nu då hon ej tränar som vanligt så jag hoppas att hon blir normal igen när hon får träna ordentligt och använda sin energi. Det roliga är dock att när hon nyss haft boxvilan så var hon snäll som ett lamm att leda ut/in, men nu när hon rids igen är hon vild??

Ska vara med nu till veckan och titta tänkte jag, antar nästan att de (kanske "omedvetet") rycker i kedjan när hon börjar stegra, och då borde hon ju börja kasta med huvudet av obehag, och därmed uppfattas som "extra vild".
 
Sv: Problem med att leda hästen till/från hagen

det är helt naturligt och normalt efter en lång konvalecens att det blir precis som du redovisar nu. under konvalecensen går hästen ner på lågvarv, sen när den börjar komma igång igen och är på G höjs energin och utspelen kan komma då. Väldigt vanligt.

jag ifrågasätter fortfarande hur ett stall med anställd personal kan anställa personal som inte kan hantera hästar in och ut ur hagen. Lär vara det som är problemet, inte att din häst har en tillfällig period med utspel. Dock lär den ju snart ha befästa utspel om personal inte har grundläggande kompetens i hur man hanterar ett djur. de är som sagt just det - djur.
 
Sv: Problem med att leda hästen till/från hagen

Undrar också varför man anställer icke-hästfolk till ett hästjobb..
Det kan ju vara arbetslösa som är i åtgärd. De får ta den plats de blir tilldelade + billigare för ridanläggningen.
Har själv fått leda ut en häst som inte personalen klarade av. :(
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp