Problem med att krafsa bakhovar

jycken_pinky

Trådstartare
Tjena!

Det här forum verkar vara trevlig? Inte så många att välja på härute på cybern så jag hoppas att det här forumet kommer att ge mig mycket...

Jo, jag har en varmblod som är trevlig på sitt sätt. Men han testar gärna mycket och det händer att han bits eller försöker skrämmas genom att vända hans bak mot mig och dansa lite med bakbenen. Det där gillar jag absolut inte.. I allafall tänkte jag ta en sak i taget för att bygga på vårt samspel.

När jag krafsar på hans framhovar är det inga problem, däremot låter han inte mig att krafsa på bakhovar. När jag lyfter upp bakbenet så lyfter han ända upp mot hans buk för att sedan sparka benet bakåt. Ibland försöker han sparka mot mig. Jag kan tillägga att hovslagaren har inga problem med att hantera honom när det är dags för verkning och skobyte. Liksom har en tjej i stallet heller inga problem med att krafsa på hans bakhovar.

Min fråga är: Vad är det för fel jag gör? Hur ska jag göra för att kunna krafsa bakhovarna?

Sv: Problem med att krafsa bakhovar

Om jag får spekulera så tror jag att det beror på att hästen vet att h*n kan jävlas med dig. Eftersom både hovslagare och andra människor klarar att kratsa hovarna utan problem så kan det inte gärna bero på att den har ont någonstans, vilket annars hade varit grej nummer ett att kolla upp.
Det finns tyvärr inga knep eller genvägar till att få hästen att ändra sig, utan det är bara att hålla i hoven hårt, och ALDRIG släppa när h*n börjar bråka. Om den inte skärper sig efter ett tag så ryt till ordentligt så att h*n vaknar till och inser att benet kanske inte skulle vifta åt alla håll.
Om inget annat fungerar kan du alltid peta till honom/henne med armbågen lite lagom hårt beroende på hur känslig hästen är. Och släpp ner hoven så fort hästen gjort rätt. Kom ihåg att det krävs två för att bråka!:D

Han märker att du blir osäker o rädd, och då passar han på.
Jag brukar sänka röstläget och "prata som en karl", och låta arg, om jag träffar på nån bråkis! Brukar fungera.

Man kan hålla hårt med, och så fort hästen slappnar av, släpper man greppet lite, så att hästen kan röra lite på sitt ben, men om den bråkar, så klämmer man åt lite igen. Efter ett tag brukar de fatta, att om man är lugn, så blåhåller hon inte mitt "dyrbara" ben! Om du förstår hur jag menar..blev kanske inte så bra förklaring.

Vad gulligt att du kallar det för att krafsa! :)

Vad händer om du ställer dig bredvid hästen och tar tag runt kotan utan att försöka lyfta hoven? Lyfter han och kickar innan du ens försöker få upp hoven?

Det låter som att han vet att han kan jävlas med dig. Stå på dig, håll fast i hoven och ryt till och han försöker sparka. Håll bestämt och konsekvent tills han slappnar av. Släpp absolut inte benet. Så fort du är färdig med hoven, släpp den kontrollerat och beröm. Jag håller med HappyBabySham, det krävs två för att skapa en konflikt.

Heter det inte krafsa hovar? :)

Det är väldigt länge sedan jag sysslat med hästar och nu fick jag den här hästen i halsen för 6 månader sedan ca.

Jo om jag ställer bredvid bakdelen gör han ingenting. Jag kan böja ner mig och borsta på horn eller röra på hovarna när han har dem på marken. Det handlar om när jag börjar lyfta upp bakbenet så börjar han bli jobbigt...

Jag har rytit, varit bestämd och petat på honom men han är lika så envis som jag.

Var beredd på rörelsen, ställ dig med lite avstånd om du måste och se till att inte tappa hoven när han gör detta. Oftast drar de upp hoven, skickar ut den rakt, eller snett, bakåt och släpper man då inte så brukar de slappna av i hoven och dra tillbaka den till vanligt lyft läge. Då är det bara att kratsa.

Låt inte hästen slita foten ur händerna på dig, men om det består trots att du nonchalerar och hanterar beteendet, skulle jag fundera på orsaken.

Klicker är då ett alternativ för att göra det hela positivt. Om det är en motivationsfråga kommer problemet att upphöra. Om inte så bör du kolla upp hästens fysiska tillstånd. Kanske har han en snedet som gör rörelsen obehaglig. Är hästen kuvad att göra som den blir tillsagd kan den hålla tyst om mycket, och det är absolut inte bra! Så bestraffa inte beteende, gå till botten med dem.

Det heter kratsa... så hovkrats, inte hovkrafs. Jag undrar vad en hovkrafs är. ;) :)

Jag undrar om han känner sig i obalans när någon håller i en hov: att han som tintilar säger har en snedhet i kroppen som gör det obehagligt för honom att inte få behålla kontrollen av alla fyra fötter. Kanske tror han att han skall trilla?

Du får helt enkelt vara konsekvent och ännu mer envis än han, och se till att kratsa ur hoven så fort som möjligt så att hans obehag/irritationsmoment blir så kort som möjligt. Till slut kommer han att lära sig att det inte är farligt att lyfta bakhovarna för dig. Eftersom det går bra för andra personer att kratsa hans bakhovar, tror jag inte att det handlar om smärta, utan han har helt enkelt lärt sig att dig går det att bossa. Stå på dig, tappa inte humöret i onödan och lyft lugnt och medodiskt hovarna med styrka (ryck inte upp dem, men håll ett fast tag och lyft lugnt och bestämt), så kommer han att lära sig.

Heej !! jag tror så här eftersom du vet att han gör så, så är det lätt att du ställer in dej på det att hans kommer göra på det viset. Om du lyfter hoven och tänker jaha nu kommer han väl göra som vanligt då gör han garanterat det.
så först försök ändra på inställningen och försök övertala dig själv att det här vet jag ju att han kan. så kan du ta ett grimskaft eller liknande runt om hoven och lyfta med det. För säkerhetens skull. kankse du känner dig lite tuffare då det nästan blir omjölgt att få en spark. Så testa att hålla imot lite med det där grimsakftet lite varja dag. Sedan börgar du att göra som vanligt. jag har själv testat det funkade för MIG. LYCKA TIll

// frida:bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 238
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 160
Senast: fijja
·
Hästhantering Jag tror att mitt varmblod har patellaupphakning i ena bakbenet. Vissa mornar när jag tar ut henne ur boxen blir hon stående med ena...
Svar
8
· Visningar
5 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar