problem med att bygga upp ryggmuskler, tips på foder?

Z

Zetar

Jag har en Nordis travare på 14år som rids 5-6dagar i veckan, får ca 12kg hö om dagen, 1kg lusern, 1liter havre, 0,5liter bettfor, 1dl mineraler dagligen utöver det får han tokosel 1 gång i veckan och har såklart alltid tillgång till saltsten.

Har dock haft problem med att bygga upp ryggmusklerna på honom i ca 2-3års tid nu och vi har bytt ut sadlar, haft massör och har själv masserat har tom haft upp en kvinna söder ifrån som var expert på hästens rörelsemekanik som tittade på honom och gav oss lite övningar, men han har fortfarande inte blivit bättre!

Ländryggen ser super fin ut men vid manken har han ytterst lite muskler, är noga med att sadla rätt så att det inte ska vara ett bekymmer för honom.
Frågan är om han har brist på protein, bör jag i sådana fall börja med lite soja? Är det någon som har liknande problem eller erfarenheter av detta, skriv isådana fall vad ni har för tips så blir jag super glad! :)

Sv: problem med att bygga upp ryggmuskler, tips på foder?

Är det något speciellt som gör att du oroar dig för detta? Har han några specifika problem vid arbete av denna anledningen som du märker av?

Hur ser näringsinnehållet ut i höet?

Anledningen till att jag är orolig över att han har svårt att lägga på ryggmuskler är dels att han inte orkar med lika mycket i dressyren, får lätt ont i ryggen och muskelspänningar om man inte är noga med att titta till och massera + att det känns som att sitta på en planka när man rider barbacka.

Har ej analyserat höet så jag vet inte hur näringsinnehållet ser ut.

Ok, då förstår jag lite mer.

Det är naturligtvis svårt att säga om det saknas protein eller inte eftersom du inte har analys. Isåfall får du helt enkelt prova dig fram. Kanske byta ut lite av höet mot mer lucern.

Det kan också vara så att hästen har ryggproblem som gör att den inte sätter muskler som den ska. Att den lätt blir spänd och får ont i ryggen är en varningssignal på att något inte är som det ska. Sen vad det beror på är svårt att säga. Har den kollats på klinik för de symptomen? Om inte så kanske det är läge att göra det.

För att veta om det är fodret som är problemet är nog det lättaste att göra en foderanalys.
Hade en kompis som fodrade lite som hon kände, provade sig fram osv. Tog sedan en analys efftersom hästen fick massor med proteinknölar, och nu fodrar hon med 100g mineraler om dagen. Spar både pengar & bekymmer :)

Linfrö tycker jag är rena magin på min häst :rofl:. Dock vet jag inte om det är proteinet som gör magin eller gelekladdet som smörjer upp tarmarna. Hur som helst så funkar det bra i alla fall.

Hej!

Prova Build up Cubes från Dodson & Horrell.
Jag har flera vänner som märkt stor skillnad när dom börjat fodra med denna.

Lycka till!

tack för tips! Vart skickar man in foderanalys? och vad kostar det?

Det finns lite olika ställen att skicka analysen till. De jag känner till är Hjortens Lab, Eurofins och Agrilab men det kan säkert finnas fler. Priserna kan variera lite mellan ca 300-700kr. Googla så hittar du hemsidor och då kan du maila och få aktuella priser.

Jag hade också problem med att mitt sto inte ville muskla sig just vid manken! Då sa min tränare att ja skulle testa att ge henne extra E-vit. Det har funkat jätte bra för oss och vi har sett skillnad! Jag hade då även ett hö som jag ej analyserat!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 274
Z
Foder & Strö Hejsan! Jag har precis köpt min första egna häst, en varmblods valack på 6år. Han är endast travtränad och har kört ett provlopp en...
Svar
7
· Visningar
1 016
Islandshäst Fick hem pappas hingst från "träning" både tunn och väldigt musklefattig (om vi bortser från en enorm underhals..), för några månader...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
26 012
Senast: Brolinskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30