Problem med ägaren av hästen

K

knaset

Jag fick min häst gratis, räddade honom från slakten. Han blir 9 år, iår, sprang på travet men blev less på de. Fick ha honom på prov i 3 månader. Han ville se så allt funkade osv, gjorde de det, skulle han skriva över hästen på mig. Och vi sa 31 jan, skulle vi skriva på ägarbytspappren ifall de funkade. Han sa till mig innan sista januari att han skulle skriva över hästen på mig, jag skulle inte behöva oroa mig för de, men nu är det så att han som skjuter upp det hela tiden, och nu är det slutet av februari, och han har inte skrivit över hästen på mig.

Detta är en komplicerad situation, för det finns inga kontrakt skriva innan, (tex, tillfälligt kontrakt gällande hästen, eller skrivit nå papper om att han gav hästen till mig) utan bara vittnen, min mor och han som äger stallet. Men han som äger stallet, vill ej lägga sig i mer i det hela. Min mor är less på karln som äger hästen för att han ej skrivit på papprena.

Jag har blivit så pass fäst vid hästen att jag ej vill ge tillbaka han hästen pga. att han är seg på att skriva på papprena. Nu har jag även hittat en annan stallplats som jag vill flytta han till, även sagt ja till stallplatsen, för jag trodde vi skulle hinna fixa papprena innan. Men nu när man ej har det vågar jag ej flytta han, eftersom jag ej äger han på papper. Tänker flytta han till ett närmare stall och billigare stallhyra.

Jag har heller ingen försäkring på hästen. Då ägaren tog nog bort den då han skulle skickas till slakten, och bad mig då försäkra han på nytt. Men kan ej försäkra en häst jag ej äger. Och det ända jag fått från ägaren är hans pass papper och registrering, osv.

Och enligt han tänker han ej skriva på STC ägarbytspappret, utan ngt annat papper, som ingen fattar vad det är för papper. Då han skriver på papprena, vill jag ha han 100 % själv. Vill inte ha gubben med.

Ngn som kan ge ider på vad jag kan göra? Eller nått? Förutom att ringa och 'tjata'. Typ det ända man gör.. Vill verkligen inte förlora hästen, står mig väldigt nära hjärtat. :cry:
kanske inte passar in på tråden, men hittade ingen passande :S

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med ägaren av hästen

Jag tycker att du ska säga att du gärna vill försäkra hästen men att det inte går när du inte står som ägare på hästen. Dessutom bör du meddela honom att du har för avsikt att flytta hästen till ett stall som ligger närmare din bostad som dessutom är billigare än där hästen står nu.

Velar han tycker jag att du ska säga till på skarpen att han får bestämma sej om du får hästen eller inte. Det är endast STCs papper som gäller och det är det han måste skriva på....eller göra ett köpekontrakt er emellan med priset på 0:-.

Jag hade inte bråkat med "gubben" dock. Det skapar mer problem.

Jag vet då att han absolut inte skulle gå med på att få betala vertinärskostnaderna ifall det skulle hända hästen ngt, så om jag skulle säga att jag vill skriva en försäkring.. Det skulle kunna gå. Jo det har jag tänkt göra, säga om stallplatsen, men jag tror han inte kommer tycka om det. Än så länge har han mkt att säga om saken, då han fortfarande ägare på hästen, han lär ju undra ifall jag ej har råd att ha han i de stallet, men så är de inte.

Jag vet inte hur många ggr man har försökt ringa han och påmina honom, och höra hur det blir. Men han säger att hästen är min oavsett papper, men jag kan ändå inte göra nått med hästen ifall jag ej står som ägare..
Alla i stallet undrar vad han håller på med då han tramsar om ägarbytespapprena, om ngt annat papper han ska ha. När han vet att det är STCs som gäller. Började även fundera ifall han är tveksam om att ge mig hästen helt? Eller om han blåser mig?

Jag försöker det jag med, för jag vet att det kan bli värre. Men jobbigt då alla pressar på mig att ringa han osv. Och typ få tjata på honom om papprena.

Låter mkt konstigt, en 9-årig häst som skulle skickas till slakt för att den inte funkade på banan har inget värde för honom såvida det inte är ett sto och han vill ta föl på det. Men ställ honom mot väggen, säg att om han inte skriver på papper så kommer du och lämnar hästen hos honom pronto, och det tror jag inte att han vill...

Men är det verkligen så att man inte kan försäkra utan att äga??? I såna fall måste det ju vara nytt för tidigare gick då att försäkra t ex fodervärdshästar.:confused:

som nån sa, ställ gubben mot väggen, tala om att om han inte skriver på dessa förbaskade papper så står hästen på hans gårdsplan innan han hinner säga ett endaste knyst! förövrigt har ni vittnen på ett muntligt kontrakt som är lika bindande o giltigt som ett skriftligt...ge inte upp!

Jag håller med liten_busig, ställ lite krav - men gör det för all del i vänlig ton. Risken att han backar ur är förstås större om han bli irriterad på dig och även om du har vittnen på er överenskommelse så är det en jobbig process att ta sig fram i en tvist - som i värsta fall medför att ni hamnar i domstol. Bättre då att komma överens på ett vänskapligt sätt.

Det går att försäkra en häst du inte äger. Jag har just tagit en försäkring på hästen som jag håller på och köper eller hur man skall säga. Jag har lämnat handpenning men hästen kommer inte förrän i maj så jag är inte ägare till den ännu. Har försäkrat hästen i Agria trots att den redan är försäkrad i Sveland. Så inte nog med att jag försäkrat en häst jag inte äger, den är dessutom försäkrad i två bolag samtidigt. Inga problem. Livsfarligt att bli känslomässigt bunden till en oförsäkrad häst... tänk om den skadas??? :eek: :eek: :eek: Då har du kanske inte råd att kosta på den vård.

Jag håller med de andra att "ställ honom mot väggen".

Du har ju en muntlig överrenskommelse med honom, där det finns 2 vittnen.
Då kan du säga till honom att det är ett kontraktsbrott om han inte skriver under, vilket kan innebära inblandning av polis.

Säg även till att du vill ha honom försäkrad och att du vill flytta honom till ett annat stall.

Jag hoppas att detta redan har löst sig för dig, men om inte: prata med honom öga mot öga, ring inte, då är det svårare för honom att slingra sig. Och - det är tråkigt att behöva säga detta men det kan funka - ta med dig någon med pondus, eventuellt en man, som kan backa upp dig. Tyvärr är det det som fungerar bäst med vissa herrar som gör lite som de vill. Lycka till!

Du räcker att du talar om för ägaren ,att om du uppsöker en atg veterinärklinik även om det så är en vaccinering så får han atomatiskt veterinärräkningen då det är den skrivna ägaren som är skyldig att betala, betalar han inte får han startförbud på alla sina travhästar.
är det för han inte vill att hästen in i travet igen kan ni skriva det på försäljningsanmälan till registreringen.

kräv att han skriver på NU lr så lämnar du tebax hästen.
Men du måste skaffa försäkring ju!!

Min häst, ett sto, blev aldrig överskriven på mig och idag står det "ägare okänd" på STC. Det blev helt enkelt aldrig av och förra ägaren har inget intresse alls av hästen så jag har aldrig varit orolig. Försäkrad blev hon inte heller och idag är hon 23 år och frisk som en nötkärna, och tillika oregistrerad.:D Skulle hon bli sjuk har jag råd med veterinärkostnaderna.

När jag köpte min häst så stod jag inte som ägare i något papper som var registrerad. Jag hade ett kontrakt på att jag köpt hästen bara. (Jag hade han försäkrad och det funkade?)

Hon som ägde honom från början behöll ägar-papprena och hon har alltid varit reggad som ägare för hästen. Detta för att hästen inte skulle hatta runt i så många hem, för om han gjorde det så hade hon rätten att ta tillbaka honom. Men tragiskt nog så hatta han runt i hela fem hem, utan att hon visste det, mig är det sjätte och när jag ringde blev hon alldeles till sig och arg att han varit i så många hem (vilket jag förstår) jag gjorde ett ägarbyte av den anledningen att pass infördes. Men eftersom jag hade ett kontrakt på att jag köpt hästen så var han min, vet inte hur pass hållbart ett kontrakt är mot en person som står ägare för hästen, men detta skulle tydligen hålla enligt folk jag hörde mig för med. (inte för det har med ämnet att göra men jag gav mitt löfte att inte sälja honom en gång till, det blir i såfall slakt) Men hur som helst så hade jag honom försäkrad, och han har alltid varit försäkrad i dom andra hemmen med. Eller har det blivit någon ändring nu sen det här med Pass infördes?

Hoppas det går vägen för dig!!
Kram Sandra

Då har du inget pass till hästen heller då?

Håller med Immer, det kan man visst göra.

Vem som helst kan stå på ett djurs försäkring, det behöve inte vara ägaren eller så.

Tror hon menar att man är inte "dum" och försäkrar en häst som inte är ens egen på papper (om man inte har den på foder då du ansvarar för hästens välbefinnande enligt kontrakt). Om du nu betalar ca. 2000 för försäkringen och ägaren tar tillbaka hästen är det inte den bästa investeringen någonsin.

Då har du inget pass till hästen heller då?
Nix, och inte tänker jag skaffa något heller. Hon "finns" ju inte, och något som inte finns behöver man ju inte registrera.:D

Ridde - bortom all ära och redlighet.:angel:

Ska du gräva ner den nånstans när den dör då? :angel:
Utan pass finns det ingen som vill ta hand om kroppen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar