Problem! Måste banta fort..

Barnardo

Trådstartare
Snart ska vår hingst iväg på visning och då måste han verkligen vara i toppform. Problemet är att han varit halt i vår och därför har jag precis börjat sätta igång honom nu, sakta men säkert så att hans skada inte ska komma tillbaka. Och han har ju självklart gottat sig under sina halta dagar och blivit riktigt fet. Det går inte att visa honom sådan.. vad ska jag göra?

Visningen är i slutet av augusti och jag ska inte annat än skritta honom nu framöver. Han går inte på mycket gräs alls nu, går fortfarande i en lite mindre hage så att han inte skulle springa så mkt som han gjorde i sin vanliga, så att han skulle få chans att läka i benen. Han får ensilage nu i och med att de pyttefå grässtrån som finns i hagen inte räcker.

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra för att han ska smalna av på denna korta tid?? Ut o skritta långa turer, kan det hjälpa? Någon som kanske vet någon kanonbra grej?

Det är verkligen panik nu så alla svar o tips uppskattas!

//Barnardo

Sv: Problem! Måste banta fort..

Har ngn en lösning på problemet så är jag också intresserad , våran stod i våras pga av skada ,var sedan igång i 2 1/2 månad för att åter vara "avställd" . Så självklart är han lite väl rund.
Jag har alltid sett motion som enda bantningsmetoden , men med korta skrittpromenader åker nog inga kilon

Det går inte att snabbanta en häst på ett sunt sätt!

Har själv snarlikt "problem".

Men visst måste det gå att få bort åtaliga kilon iaf på 1 ½ månad?!

Men hur lägger man upp en sån träning?
Inte ut och tokgaloppera eller så...

Kanske klättra, långa promenader i skog...

Min går nu på tunt bete med lite hö då och då.
Väldigt tråkigt hö, och de gräs han får i sej är bara för att ha nåt att pillra med då höet är uppätet.

Låånga promenader är nog det bästa.

vad är det för ras? Vissa raser är ju relativt lättare att banta. Men om han får skritta så skritta honnom så mycket som möjligt. Och kanske i flera omgångar. Ge även ett foder med lågt näringsinnerhåll så kan du ge mer utan att han lägger på sig. Men några genvägar finns inte. Du kan ju inte svälta hästen precis.

Kan ju tillägga att jag har ingen ursäkt för att min är tjock.
Inte halt eller så.

Men långa promenader är nog iaf bäst för de som rider igång sina från skada. Det har du rätt i:)

Det är en Haflinger jag har... den konstigaste häst jag någonsin träffat när det kommer till vikten.. han kan gå upp 50 kilo på en dag, utan att överdriva. Och kommer det ett sto till betäckning eller nåt liknande så kan han gå ner lika många kilon lika fort.. Kanske ska ta hem ett sto någon dag innan visningen? :D

Skämt åsido.. Långa skrittpromenader är nog det enda jag kan göra, och inte ge för mycket mat.. men det får han inte.. men man kan ju som sagt inte ge för lite heller, det är ju ändå en levande varelse.. Är så himla rädd att hans skada ska komma tillbaka, så jag vågar inte ta i för mycket och börja trava eller galoppera än på ett tag. Får helt enkelt köra på att skritta mycket och klättra lite också.

Det är överansträning i haserna som han har haft förresten... är det mycket påfrestande för bakbenen om jag kör honom?.. alltså bara skrittar honom men med vagnen? De tar väl i ganska dant med ryggen men sliter det inte på haserna? För annars skulle ju det va lite mer träning för honom.

//Barnardo

Hur mycket ensilage får han nu? (eller foder övht?)

*KL*
Jag blir riktigt förfärad av att se folks skrivelser och tydligen okunskap om detta med bantning av häst.Tror ni verkligen man kan banta en häst på samma sätt som vi människor tar genvägar i bantning och viktnedgång??:eek:
En häst ska inte bantas! En häst ska röra sig mer för att tappa överhull och detta på lååång sikt. Inte tal om några veckor eller månader.
Alltså lär er hästens utfodring och näringsbehov så förstår ni hur helt vansinnigt det låter med era bantar frågor!!!!:mad:

Men dra *alla i lösgruset!:cool:

Det är ju inte tal om några enorma mängder kilon.
Snarare för min (hästens) del att omvandla fett till muskler.

Nä, nu ska jag gå ut och ge min häst melon!
Denna vecka kör jag "fruktbantning":devil:

Han får inget kraftfoder nu men får nog dryga 6 kilo ensilage om dagen. Mellan 6 o 8 skulle jag nog säga. Sen har han ju lite gräs i hagen också men det är knappt att nämna, det är mest nåt han har att pilla med mellan måltiderna. Men det verkar hjälpa med att skritta en del, han har redan gått ner några kilon! :banana:

Ne precis... det är ju inte tal om massa kilon hit o dit, för mig handlar det precis som för "Norrlänning" om att omvandla lite av fettet till muskler.

Han får inget kraftfoder nu men får nog dryga 6 kilo ensilage om dagen. Mellan 6 o 8 skulle jag nog säga. Sen har han ju lite gräs i hagen också men det är knappt att nämna, det är mest nåt han har att pilla med mellan måltiderna. Men det verkar hjälpa med att skritta en del, han har redan gått ner några kilon! :banana:

Nu vet jag inte hur mycket gräs du har i hagen men om det är så lite som du påstår så tycker jag att 6-8 kg hösilage är för lite mat för hästen..

Missförstod er då,klart som sjutton era hästar ska bantas ner några kilon snabbt....

Vrålrid dom och longera dom som galningar 4-5gg/dagligen så ska ni se att de får muskler på de fettrika ställena.Belgian blue släng er i väggen!

:devil::devil::devil:

Ingen möjlighet att simma med honom? Då får han ju ordentligt med motion men slipper belasta benen så mycket.

Hej! Man brukar räkna minst 1 kg hö per 100 kg kroppsvikt. Så får man ju tänka på vatten halten oxå.
Men långa skritt turer är nog de bästa sättet.

Hej! Man brukar räkna minst 1 kg hö per 100 kg kroppsvikt. Så får man ju tänka på vatten halten oxå.
Men långa skritt turer är nog de bästa sättet.

Ensilage har en mycket lägre torrsubstans än hö och man brukar säga att dubbelt så mycket silage som man ger hö. Ger du din häst 6 kg hö ska den ha motsvarande 12 kg hösilage. Men främst ska man ju analysera höet och utgå efter det.

Glömde säga att det är väldigt torrt ensilage, det är nästan som hö. Och han väger ungefär 500 kilo plus att ensilage hade väldigt bra värden på analysen.

Simning var en himla bra idé, det kanske man skulle kolla upp..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 773
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 786
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka