Problem, jag är sömnlös

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare mizzcat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 858
M

mizzcat

Min katthona som är 5 månader gammal förstör min sömn. Hon kryper under täcket, bits i fötterna. Biter mig i händerna, på armarna. Drar jag in allting under täcket så biter hon mig i näsan!

Har provat att stänga in henne i hallen på nätterna, där har hon lådan och en garderob att sova i. Fungerar sådär, hon hoppar och studsar mot dörren så det blir svårt att sova ändå.

Vad gör jag? Får hon vänja sig att vara i hallen på nätterna eller hur ska jag göra? Känns så elakt att stänga in henne där på nåt sätt.
Jag har provat att säga åt henne, putta ner henne, putta ner med kraft, ta i nackskinnet, ryta åt henne. Ingenting funkar, hon studsar bara upp igen och fortsätter.

Växer sånt bort? Min andra katt som är 2½ år ligger så snällt i fotänden och sover hela natten.

Hjälp, jag är så trött! :cry:

Sv: Problem, jag är sömnlös

Jag skulle ta in en blomspruta och spruta vatten på henne. Funkar kanon på mina katter, och dessutom enkelt.

Mia.

Ska testa, tvivlar dock på att det funkar då hon inte är speciellt rädd för vatten. Kan hälla på henne och hon bryr sig inte.

Men som sagt, ska testa!

Det är ju själva trycket i sprutet som känns obehagligt på henne med blomspruta. Borde funka, det gjorde det på min 5-6-månaders lilla terrorist. Hon växte tack och lov i från det vid 7-8 månaders ålder. Nu ligger hon bara o gosar. Kan inte sova om hon inte får ligga hos "mamma". Och jag tackar inte nej till en varm, go liten kissetjej som håller i mig och pussar mig på halsen!!

Sådär beter sig många katter om de är uttråkade/vill leka mer än matte vill. Testa att lek ordentligt med henne en till en halvtimme innan det är läggdags, och ge henne ordentligt med uppmärksamhet. Sedan är det helt ok att låsa ute katten under natten, skaffa öronproppar bara ;)
Att fya och försöka säga till katten gör den ofta bara mer upphetsad, precis som att försöka säga till en hund att inte bråka. Vill man spruta vatten i sängen så kanske det kan funka, jag skulle inte vilja sova på blöta lakan...

Föhoppningvis försvinner det här beteendet när hon blir lite äldre och lugnar sig, även om min snart 12-årige kan bita oss i fötterna om han tycker vi är tråkiga som vill sova när inte han vill...

Min lilla terrorist hade en tendens till att vilja sova tidigt på kvällarna vilket resulterade i att hon var pigg 4 på morgonen.Så det där med att någon biter en i fötterna känner jag igen.Men jag gjorde som så att jag höll henne vaken när jag märkte att hon ville sova tidigt på kvällen.Det funkade tack och lov.Nu är hon en gammal dam som gör andra saker som kan göra en galen tidigt på morgonen.Hon tycker det är jättekul att vässa under sängen fast hon vet att hon inte får,så du kan ju tänka dej vem som springer som en galning när jag försöker att få tag i henne.

Ärligt talat så försvinner de värsta terroristtendenserna när dom blir äldre.

Jag har också en katt på 5 månader. Hon anfaller också allt under täcket, fast bara i början av natten. Om det kan vara någon tröst tror jag att det är en övergående fas. De är ju unga och fulla med bus!! Min andra katt som är tio månader låter mig alltid vara, bara han får ligga nära under täcket, eller på min arm :love:
Att de sedan ALLTID busar en stund vid 4-5 på morgonen, det har jag vant mig vid, vaknar knappt längre. Det är bara lite jobbigt när de ska brottas ovanpå mig när jag sover.. :D

Jag behövde bara spruta en eller två gånger, sen fattade hon att blomsprutan var läskig. Efter det behövde jag bara ruska på flaskan så drog hon. Ändå lekte jag av henne minst en timme med snören, apport med papperstuss, kurragömma, tittut, hoppa efter bollar m.m, före sängdags :crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 574
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 670
Senast: MJLee
·
Övr. Katt har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt. *långt* Hoppas någon orkar läsa! Lite... 2
Svar
25
· Visningar
4 760
Senast: mackan
·
E
Övr. Katt Jag har en kastrerad kattjej på 5år som följde med mig vid min ihopflyttning med sambon, till en början fick katten sova i sängen tills... 2 3
Svar
57
· Visningar
23 933
Senast: LillMumlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka