Problem i vaccineringsprogrammet efter försäljning

Harbor

Trådstartare
Nu är jag och dottern såå irriterade. Hon köpte en ponny för 1,5 år sen, har skött den enligt konstens alla regler och vaccinerat den i tid osv. Nu sålde hon ponnyn, och i samband med vet.granskningen så hittade man någoti passet med vaccineringarna från 2011 som inte är som det borde, och veterinären tycker man måste göra om hela programmet nu. Nya ägaren är sur och verkar tycka att det är dotterns fel och vill att hon betalar. WTF? Detta har dåtydligen hänt före hennes ägo för 8 år sen...kan hon kräva det?

Nu är jag och dottern såå irriterade. Hon köpte en ponny för 1,5 år sen, har skött den enligt konstens alla regler och vaccinerat den i tid osv. Nu sålde hon ponnyn, och i samband med vet.granskningen så hittade man någoti passet med vaccineringarna från 2011 som inte är som det borde, och veterinären tycker man måste göra om hela programmet nu. Nya ägaren är sur och verkar tycka att det är dotterns fel och vill att hon betalar. WTF? Detta har dåtydligen hänt före hennes ägo för 8 år sen...kan hon kräva det?
Jag ställer mig frågande till veterinären som tycker hela köret ska tas om från grundvaccinering när den gått vaccinerad i sju år?

Helt seriöst så är det ju bara absurt att köparen klagar och att ni ens bekymrar er. Svaret är NEJ .

Nej såklart kan hon inte kräva det. Köpt är köpt och vore det viktigt för köparen hade de enkelt kunnat kolla upp det själva genom att be att få titta i passet innan köp. Däremot är det lätt klantigt av alla inblandade att inte ha koll på att vaccinationerna är i sin ordning. Det är ju hästen det drabbar om något inte är som det ska. Jag kanske är luttrad men det som är viktigt för mig kollar jag upp. I passet kan ju även andra saker stå som påverkar om man vill köpa eller inte. Upprepade behandlingar med karenspreparat kan göra att jag drar öronen åt mig då det tyder på att hästen har uppenbara problem även om hästen ser fräsh ut för dagen. När hästen är köpt är hästen mitt ansvar. Behöver grunden göras om så görs den om och det drabbar naturligtvis inte säljaren, min häst mitt ansvar, jag betalar.

Nu sålde hon ponnyn, och i samband med vet.granskningen så hittade man någoti passet med vaccineringarna från 2011 som inte är som det borde, och veterinären tycker man måste göra om hela programmet nu.

Detta låter jättekonstigt, det är väl ingen veterinär som granskar passet ( eller vacc kort) och vaccineringarna efter att köpet är klart?
Jag har aldrig heller sett en veterinär granska datumen i vacc så långt fram i tiden vid besiktning, och om det nu var i samband med vet granskningen det kom fram, alltså till den nya ägaren, så har faktiskt den nya ägaren genomfört sin undersökningsplikt och hittat att något är fel och då får ni självklart vaccinera om den. Och betala.

Det kan inte vara fel om ponnyns vacc är ifylld korrekt i TDB och ni därifrån fått grönt ljus, men er ponny kanske inte är tävlad och fått den gratiskontrollen som TDB innebär, att en veterinär upptäcker detta efter en försäljning låter osannolikt om annat det är en privat vet kompis som granskat vacc , ex efter att de nya ägarna fått felmeddelande efter att ha fyllt i TDB .

Och om ponnyn inte är tävlad o ifylld i TDB så har -kanske- köparen frågat om den är vaccinerad och det innebär såklart korrekt vaccinerad och har ni svarat ja och det sedan framkommer att så inte är fallet så är det såklart ni som får betala även om det är 8 år sedan felet var, er sak att ta upp det med föregående ägare isåfall men det kostar ju inte så mkt att grunda om.

Det är inte ovanligt att det är missat med några dagar för "många år sen" på hästar som inte tävlar. De har ett fullgott skydd, men det går inte att knappa in i TDB. Bara bita ihop och vaccinera om, inte alls tidigare ägares skyldighet på något sätt.

Jo det gör det, när nya regeln kom att man kan vaccinera om 21 dgr efter de 365 dagar o startförbud som gäller efter det så blev den regeln retroaktiv. Det innebär om man spånar att här har det gått mer än 365+21 dgr mellan två Rvaccineringar, eller något liknande fel mellan 2 grund.;)

Men jösses... Det är väl bara för köparen att vaccinera om då? Jag har klantat mig en gång och hästen gick 3-4 veckor för länge innan ny vaccinering. Jag fick med andra ord vaccinera och sedan vaccinera en gång till inom 1 månad och vips vart det klart. En extra vaccinering á ca 500-600:-. Det är väl inget att bråka om, tycker jag.

Står det i annons/avtal att hästen är fullt vaccinerad eller du gjort klart att den är.dem så anser jag att du bör betala. Rättsligt stämmer det förmodligen men är det vits att bråka om någon tusenlapp?

Om inget är sagt så kan jag inte se någon skyldighet eller att det går att få igenom det rättsligt. Det låter dyrt att bråka om det.

Jag utgår från att reglerna är liknade i Finland men svaret är utifrån svenska förhållanden. Och kräva kan man alltid.

Senast ändrad:
Står det i annons/avtal att hästen är fullt vaccinerad eller du gjort klart att den är.dem så anser jag att du bör betala. Rättsligt stämmer det förmodligen men är det vits att bråka om någon tusenlapp?

Om inget är sagt så kan jag inte se någon skyldighet eller att det går att få igenom det rättsligt. Det låter dyrt att bråka om det.

Jag utgår från att reglerna är liknade i Finland men svaret är utifrån svenska förhållanden. Och kräva kan man alltid.

Jag tänker liknande utifrån hur jag har förstått den svenska köplagen - men om det gäller även i Finland är ju svårt att veta.

Jag tänker också att det beror på när bristen uppdagades. Gjordes veterinärbesiktningen och upptäckten att vaccinationsintyget inte var fullständig före köpet så har ju köpet genomförts med denna vetskap. Men om jag läser @Harbor rätt så gjordes besiktningen efter köpet.

Jag tänker liknande utifrån hur jag har förstått den svenska köplagen - men om det gäller även i Finland är ju svårt att veta.

Jag tänker också att det beror på när bristen uppdagades. Gjordes veterinärbesiktningen och upptäckten att vaccinationsintyget inte var fullständig före köpet så har ju köpet genomförts med denna vetskap. Men om jag läser @Harbor rätt så gjordes besiktningen efter köpet.
Svagheten i argumenten är att det gått 1,5 år men jag hade personligen sett det som jag var ansvarig om jag utlovat att hästen var vaccinerad uttryckligen och eftersom det är en begränsad summa hade jag bitit i det sura äpplet även om det var mycket sent att klaga.

Hade inget sagts så hade jag ignorerat det, att i det läget driva en process mot mig för att hästen inte var korrekt vaccinerad (det finns inga krav i Sverige på det) utan det utlovats hade troligen inte givit något och dessutom är det för dyrt för vad man tvistar om.

När jag köpte min häst bad jag uttryckligen att han skulle vaccineras i samband med kastrering (importerad). När han kom var det inte gjort. Inte tusan klagade jag på det, utan vaccinerade om grundvaccinet snarast.

Jag ställer mig frågande till veterinären som tycker hela köret ska tas om från grundvaccinering när den gått vaccinerad i sju år?
Det hände en vän till mig, det upptäcktes när vaccineringen lades in i TDB. Ponnyn hade tävlat kontinuerligt utan att det upptäckts. De fick vaccinera om.

När jag köpte min häst bad jag uttryckligen att han skulle vaccineras i samband med kastrering (importerad). När han kom var det inte gjort. Inte tusan klagade jag på det, utan vaccinerade om grundvaccinet snarast.
Så du menar att säljaren inte behöver hålla det som är utlovat och att det är helt okej? Eller vad ska jag dra för slutsats av inlägget?

Svagheten i argumenten är att det gått 1,5 år men jag hade personligen sett det som jag var ansvarig om jag utlovat att hästen var vaccinerad uttryckligen och eftersom det är en begränsad summa hade jag bitit i det sura äpplet även om det var mycket sent att klaga.

Hade inget sagts så hade jag ignorerat det, att i det läget driva en process mot mig för att hästen inte var korrekt vaccinerad (det finns inga krav i Sverige på det) utan det utlovats hade troligen inte givit något och dessutom är det för dyrt för vad man tvistar om.

Jag läser första meningen i TS som att dottern köpte hästen för 1,5 år sedan och att dottern nu (som precis nu) har sålt den.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir så less, därför skriver jag den här tråden! Idag skulle massa hästar i stallet vaccineras, så även min lillhäst som fick sin...
Svar
6
· Visningar
1 731
Senast: yemma
·
M
Hoppning För att tävla i hoppning i Danmark...krävs det då inte full influensavaccination - precis som här i Sverige? En stämpel, signatur och...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: MHelena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama