Problem i SI-lederna

M

marer

Hade en Equiterapeut ute hos hästen igår efter att han inte fungerat så bra i ridning. Vill inte bära sig bak, bara skjuta på. Han är också väldigt muskelfattig i överlinjen, speciellt i bakpartiet.

Hon lokaliserade ganska snart var hans problem satt efter min redogörelse och genom att känna igenom honom. Alltså rejält ont i /omkring SI-leden på båda sidor. Vilket också säkert resulterat i spänningar i omkringliggande muskulatur och därav den fattiga muskulaturen.

Hon behandlade med magnettäcke, akupunktur, massage och chiropraktik. Nu ska ha tömköras för att bygga muskulatur och för att detta tydligen ska läka under viss belastning/stress.

Min fråga är nu till er som har någon erfarenhet av denna typ av tillstånd om det går att få hästen 100% bra från detta och isåfall med vilken typ av behandling? "Räcker" det med ET, eller behöver man också komplettera med "sprutbehandling"? Och var kan man i så falla göra det? Vet ju att JT är väldigt duktig på dessa behandlingar men han tar ju inga nya patienter.

Hon trodde att dessa problem uppkommit ur ngt trauma, rullat fast/på en sten, gått omkull, halkat etc. Men kan dessa problem uppkomma av felaktig träning?

Sv: Problem i SI-lederna

Detta problem skapar ofta "svårskodda" hästar.
Jag kan säga att jag har sett väldigt många som har blivit helt bra av behandling av ET.
Det är viktigt att du i början tar ut din ET på några återbesök.
Har även sett några få som inte blivit hjälpta då har det senare visat sig att problemet varit allvarligare ryggproblem. T ex. kissing spines.

Tror att jag kan ha något liknande problem på min häst... men vart kan man få tag i nån ET? Har nog letat på fel ställen men verkligen inte hittat nån??

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det. Fick tag i min genom andra i stallet som anlitat henne. Hör efter med folk du känner om de vet ngn utbildad ET.

Det varierar stort i kunskap hos ET.
Jag har en som är kanon på kiropraktik o en annan på muskler.

Min kille hade just problem med SI. Efter en behandling av kiro med åtföljande massage och stretch har han blivit grymt bra. Nu ska vi bara ta oss lite tid att muskla upp honom bättre.
Jag tror inte det är någon risk att din häst inte blir helt bra!

Köpte örter igår som ska ha speciellt bra effekt på muskler och inflammationer. Får se om det hjälpen ngt. Om han bara vill äta dem, de luktade inte gott kan jag meddela, så jag förstår om han inte vill smaka!:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om någon av er här har erfarenhet av häst med konstaterad artros i SI-led och vad ni isåfall haft för upplägg för att...
Svar
8
· Visningar
4 522
Senast: valvis
·
Gnägg Hej! Nu kommer en märklig fråga. Har ridit på ridskola i 8 år som barn/tonåring. Nu som vuxen i 2 år. Har varit medryttare till en häst...
2
Svar
22
· Visningar
2 535
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka