Problem i paddocken

J

johanna_k

Hej!
Jag har en unghäst på drygt 2 år, hon brukar kunna hålla sig lagom lugn och lyssna på det jag vill säga henne varesig jag går på vägen eller jobbar i manegen. Det är däremot ett ställe där hon aldrig lyssnar, inne i paddocken. Jag vet inte vad jag gör i paddocken som gör så att jag inte klarar av henne. När vi kommer in i paddocken börjar hon springa, bocka och hoppa. Jag är den ända som gått med henne i paddocken och vad jag vet så har det aldrig hänt något konstigt där. Vet ni några övningar som kan vara bra att öva i paddocken för att få henne att lyssna bättre? Någon övning som får oss att bryta det invanda mönstret som finns, att paddocken är som en lekplats.
Tack!

Sv: Problem i paddocken

Hon ser någ padocken som en lekplats dels för att den är stor, och för att den liknar hagen. Det är mycket utrymme för henne att busa.

Försök att jobba med att få hennes upmmärksamhet, hon ska vara koncentrerad på dig hela tiden. En okoncentrerad häst tar ju inte tills sig det man lär den.

Led henne och tränade ledövningar, tex stanna, backa, svänga åt båda hål. Få henne att hela tiden foccusera på dig, om du håller på med en övning och hon börjar tycka att det blir tråmkigt och ointressant, börja genast med en ny, få henne sysselsatt hela tiden.

Hoppas dte löser sig!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II