Problem fötter

Z

Zorbafan

:confused: Har ett problem med fötterna när jag rider. tappar stigbyglar och ibland "viker sig" fötterna. Min undran är nu vad jag kan göra över att slippa otrevligheterna.

:confused: :o:confused:

Sv: Problem fötter

Prova att rida utan stigbyglar ett tag.
Beklagade mig själv över detta fenomen till min ridlärare (ridar generellt alltid dressyr utan, upplever det som att jag kommer ner bättre i sadeln när jag inte har stigbyglarna som stör). Hennes svar var då att när jag väl har en perfekt sits så kommer det inte spela någon roll om jag rider med stigbyglar eller ej.
Så plocka bort stigbyglarna ett tag, det är mitt råd :bow:.

har haft samma problem som du, jag koncentrerade mig på mitt knäslut och och att ha "stabila fotleder".

min tränare sa åt mig att släppa stigbyglarna och lyfta benen från sadeln, ungefär som att sitta i en stol men med benen mycket högre (man ska helst inte nudda sadeln). detta var extremt jobbigt, rena styrketärningen och dessutom en skitbra balans övning (man kan göra detta både i skritt, trav och galopp beroende på hur bra balans och hur vältränad man är.)
När man släpper benen sedan, sitter man som en kung med långa ben och bra, stabila fötter... då kan man rida både med och utan stigbyglar utan att fötterna flaxar... lycka till :D

slappna av i knäna och skulle nog gissa att du har skänkeln lite för långt fram, förösk flytta tillbaks den lite så du får bättre stöd och balans, alterntivt kan stigbyglarna vaar för långa om det andra inte hjälper.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka