Problem eller inte?

Ava22

Trådstartare
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråden, passar inte riktigt inte på dressyr, men kanske här (moderator får flytta om det inte passar!).

Jo det är så att jag har en valack, 11 år gammal. Köpte honom för 3 år sedan. Var eg inte en sådan häst jag skulle ha, men jag litade tyvärr blint på min dåvarande tränare. Hon utlovade guld o gröna skogar med honom, och jag lyssnade.
Tyvärr stämde inte detta och de första 6 månaderna stog han mest på bakbenen eller hoppade omkring. När jag skänklade hoppade han, när jag tog i tyglarna stegrade han sig, min kompis fick gå bakom mig med longerpisk för att han skulle gå framåt. Galopp i paddocken fanns inte, kanske ett par steg på långsidan, men vid kortsidan korsgalopp eller avbrott. Att gå i form var otänkbart, hjälptyglar funkade absolut inte.

Hästen historia innan mej är följande: Föds 95. Rids in sakta vid tre års ålder, hästens pappas ägare får hästen o ska rid in honom, men där funkar det inte mellan de två (vet exakt inte vad som händer). Hästen lånas ut till en fodervärd som skulle köpt honom, men det blev inte av. Köptes sedan av en tjej med ridskola där han skulle ridas av de duktigare eleverna, men säljs igen, själet vet jag inte. Hamnar hos en präst som inte kan rida, trillar vid ett tillfälle av och blir rädd, hästen blir riden väldigt sporadiskt under den tidsperioden (1,5 år). Sedan kommer jag in i bilden o köper honom.

Efter det första halvåret med honom byter jag stall o han lugnar ner sig ganska mycket, men det är samma problem, blir sur när jag tar tag i honom, och det har tagit vääääldigt lång tid att bygga upp honom i ridningen. Idag funkar det i ridningen, MEN när jag tar tag i honom ordentligt, nu vill/ ska jag kunna göra det vill han inte vara med för fem öre. Jag tar tag i ytter, trycker till med mitt ben o upp kommer huvudet. Alltid samma sak. Så igår bad jag en jätteduktig kille rida honom. Min häst testade honom ordentligt men efter ett tag funkade det någerlunda. Men jag gillade inte sättet han fick honom i form. Det fick jag verkligen bekräftat idag när jag försökte rida likadant som honom, när jag sätter en sån press på hästen är det precis som om han bara säger NEJ, SLUTA!! Jag vill inte alls!! Det är inte kul att rida hästen när man får det intrycket. Jag försökte i 20 min att få igenom honom, det funkade några steg här o där, men såfort öppna delen på volten med yttersidan kom försvann han iväg med huvudet i molnen.

Han går bra med halvlånga tyglar, det verkar som om jag enbart kan rida på det, såfort jag kortar upp o trycker på är det samma sak, som det alltid har varit trots att han utevecklats till det possetiva på dehära tre åren. Men jag börjar tröttna, meningen var att jag skulle tävla dressyr, men med hans attityd är det inte roligt! Jag rider med raka bett, tredelade bett, med nosgrimma, utan nosgrimma. Jag har testat det mesta, men såfort huvudet åker upp är det kört, han vill inte ta skänkeln o bettet.
Han är kollad av det mesta o svaren är att det sitter i huvudet.
Nu blev det långt, men jag ville förklara så mycket som möjligt, har ni frågor svarar jag gärna.
Reflektera, svara, fråga. Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en bra tränare som jag rider för, men hon kommer att komma väldigt sällan upp hit i vår, och nu behöver jag hjälp o tips.. Kanske några förtroende övningar..?
Tacksam för svar!

Sv: Problem eller inte?

Hej!

Jag kan börja med att tala om att jag också har en häst med liknande uppväxt som din har (dock ingen präst men en ridrädd ung tjej), och även jag hade problem i början.

Hur mycket är hästen uppkollad, endast av vet på hemmaplan eller på klinik, alternativare? Tänder? Sadeln, passar den?

Hur går hästen när du rider för tränare?

Det jag gjorde med min häst, var att hantera honom mycket från marken ibörjan. Longering, löslongering, tömkörning, promenader, "skrämselövningar", bomövningar från marken, ja allt vad jag kunde hitta på. Allt för att vi skulle få förtroende för varandra. Jag tycker att tömkörning är mkt bra då man ser hur hästen beter sig utan ryttare, och man kan även få hästen mjuk och uppmärksam samt att man kan jobba hästen på töm, då hästen inte har en stor klump som stör den på ryggen ;) Även annat arbete från marken, öppna/sluta/skänkelvikning när man går bredvid.

När jag och min häst hade lärt känna varandra satt jag upp. Jag skrittade endast ut ibörjan, så att det skulle bli något positivt med ridturerna. Det var även ute som jag började korta upp tyglarna utan att han la i backen och slängde sig bakåt/åt sidan.

Du skrev att du inte kan korta tyglarna, ta tag i yttertygeln och klämma åt med innerbenet. Behöver du det?
(Lite spån nu...) Hur går det om du har yttertygeln kortare än innertygeln? Det behöver inte vara mycket kortare, låt säga att inner är kanske ½ dm längre än ytter? Då känner inte hästen sig så fastlåst med halsen och KAN ha lättare att slappna av.
Eller tvärtom; lite kortare inner? Led med innertygeln men du ska gå framåt som vanligt. Behöver du trycka med benet? Hur går det om du rider mer med sin vikt och ditt säte, hela kroppen? (Man behöver inte rida på stark yttertygel och krama om med innerskänkel, rider man med hela kroppen kan hästen bli lugn och harmonisk och då komma i eftergift. Om man därifrån börjar rida mer med sätet så kan man både korta och länga sin häst samt rida många krumelurer som ingår i dressyr).

Hur går din häst bettlöst? När jag började galoppera min häst var det full kalabalik och huvudet uppe i luften och nästan panik från hans sida. Jag bytte till bettlöst och i första galoppen var de tre första sprången likadana som tidigare. Sedan nästan tvärstannade min häst och FUNDERADE! Efter någon minut fattade han galopp själv, en lite försiktig galopp men lugn och relativt samlad. Och han funderade, det var ingenting som störde honom i munnen längre. (Nu växlar jag mellan rakt, tredelat och eggbett).

Det var lite funderingar från min sida, ta ingenting som påhopp för det är inte tänkt som det. Jag önskar dig och din häst all lycka och jag hoppas att det blir bättre!

Hästen är kollad av veterinär, tandläkare, kiropraktor o fysio (denna kollade även sadlarna).. Så det mesta va?;)

När jag rider för tränare, rider jag med halvlånga tyglar, som hon sagt att jag ska göra, det är lättre för honom att dra iväg då, men han känns mer nöjd med det.

Det är just när jag trycker till med ytterskänkel, typ innan o under den öppna delen av volten, samt håller kvar i ytter tygel för att behålla honom på spåret helan yttersidan gärna drar iväg. Jag leder mycket med inner, men när man kommer till en sådan situation att man måste trycka på åker huvudet upp. Min kompis säger att jag sitter med benen kanske en dm från hästens kropp. Jag tror i detta fallet att det kanske inte gör så mycket eftersom han verkar bli så störd när jag lägger till skänkeln..? En fundering bara..

Jag har ridit bettlöst, rätt länge innan han kom på hur man kunde slippa undan det, iofs var det ett hackamoore, kanske skulle testa sidpull? Blir inte lika mycket hävstång om ens inget va? Vad för bettlöst red du på? Ditt eggbett, två eller tredelat?

Jag tar absolut inget av det du skrev som påhopp, ibland behöver man höra saker från andras sida, man blir lätt insöad..!:o

Hua... det låter inte alls skoj det där! vilket tålamod du haft som stått ut i tre år! :bow:

Jag vet inte varför din häst reagerar så här. Kan bara berätta lite om min egen erfarenhet.
Jag hade en superstressad angloarab en gång. Ooo vilken drömhäst!:love: all kapacitet i världen men psyket :eek:
Attackerade folk å när man red å krävde något så stod han på bakbenen *suck* Han var livrädd för bettet, bara ryckte m huvudet uppåt eller knäppte av å bet i bröstan...
Jag fick lära mig rida på ett helt annat sätt - att bara använda säte! Låta handen vara helt blickstilla, fjäderlätt kontakt m munnen, men grymt stark i säte. Så fort han började protestera det minsta (man kände en 100-dels sek innan) så fick han ett litet rapp i rumpen för att gå fram. Inga hårda skänklar - då reste han sig. man fick styra m hjälp av vikterna. Han var grymt känslig - det kanske din häst oxå är?? De känner ju en fluga på kroppen så våra skänklar å tygeltag kan ju bli oerhört hemska om de är känsliga.

Fick aktivera honom grymt mkt - volter, serpentiner, skänkelvikn, öppna - tempoväxlingar - you name it! Dåååå blev han lugn. Han hade helt enkelt för mkt innanför pannbenet för att nöja sig med att traggla på volten.

Tyvärr räckte det inte. Han fortsatte stå på bakbenen när vi red ute i skogen så jag lämnade tillbaka honom efter ett tag (fodervärdade bara)

Jag vet inte om det var svar på en fråga, jag bara surrar lite :d

LYCKA TILL!!

Har faktiskt inget tips att ge dig. Ville bara säga att jag hoppas att du kan lösa era problem! Ridning ska ju vara kul! :cry:

Tacl för svaren, hoppas fler kan dela med sig..!=)

Louise: Jag gillar hästen, han är trevlig på alla sätt o vis förutom vid ridningen...

Sådana här hästar är det grymt svårt att kunna säga något om utan att ha sett dem... men jag tycker det låter väldigt konstigt att du rider runt för en tränare utan att situationen förbättras. Om jag hade varit du undrar jag om jag inte hade antingen bytt tränare eller försökt hitta någon riktigt duktig och erfaren ryttare som kan hjälpa dig få ordning på hästen. Eftersom du har låtit honom genomgå en hel drös olika undersökningar osv och ingen har hittat ngt kanske det är dags att bestämma vem som är boss, eftersom han kommer undan när han "dummar sig" fortsätter han antagligen. När du lägger till ytterskänkel på tex en volt innebär det att du ställer ett krav på honom, och det verkar inte populärt ;) Det är här man måste välja, antingen väljer man att det är okej att hästen är boss och inte behöver göra som ryttaren säger, eller så är man fast i sitt krav tills hästen ger efter. Eller så låter man helt enkelt tränaren som sa till en att köpa hästen sitta upp och rida till den :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 022
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama