Problem av Krafft Protein, eller annan plötslig magåkomma?

pinky

Trådstartare
Pga strul med det fina hösilaget som ingår i hyran (inte tillräckligt många som vill ge = för mycket spill... :grin:) så blev jag tvungen att komplettera höet med något annat.

Då hästen är av det lättfödda slaget vill jag gärna ge ett koncentrat, så att hon kan få behålla sin högiva så stor som möjligt. Hon har dock samtidigt väldigt känslig mage, så soja vågar jag inte ge (har provat förr...), och jag vet att hon kräver väldigt lång invänjning/prövotid med mycket små mängder när det gäller nya foderslag.

Jag kan alltså ha varit lite för oförsiktig när jag började ge nästan 1 dl KP, men att hon skulle bli så här dålig i magen hade jag inte räknat med! :crazy:

Hon har varit lös i magen i 3 dagar nu, och har senaste dygnet även ätit dåligt. Ser kanske lite hängig ut, men när jag pysslat med henne en stund och promenerat med henne blir hon lite piggare och äter hö. Har ökat på betforgivan och ger bakjäst, men då hon inte är så matglad för tillfället har jag blivit tvungen att blanda ut jästen i vatten och ge i spruta, för att vara säker på att hon åtminstone får i sig den...

Nu till det mystiska:
Jag hade som sagt räknat med viss reaktion hos min egen häst, men absolut inte hos hennes kompis fullblodet!
Han är ett känt matvrak som äter det mesta, och helst jämt och ständigt. Och han brukar aldrig reagera på något foder heller, därför är hans bristande aptit och lösa mage mer oroväckande, på något vis. Han har alltså vants in på samma sätt som min egen, med någon dl/dygn.

Han började dock någon dag senare, så att de blivit dåliga samtidigt kanske är ett tecken på att det är något annat än KP:n. Men å andra sidan är det inget annat som är nytt för dem. Skulle det vara något i marken i hagen eller något fel på höet borde ju resten av hästarna också reagerat, tycker jag.

Jag som valde KP -trots priset- för att det brukar fungera så bra och vara ganska "snällt"...

Eller har vi helt enkelt bara gått ut för hårt?

Sv: Problem av Krafft Protein, eller annan plötslig magåkomma?

Vad är det för strul som kommer med ett så bra hösilage undrar jag lite nyfiket?

Mina hästar har aldrig reagerat vid införande av KP och då är åtminstonde den ena väldigt kinkig vad gäller foderbyten.
Däremot märkte jag att han reagerade med lösare avföring när jag Minskade KP.
Hur lösa i magen är de och har du koll på tempen? Om det nu skulle vara något annat.

Jag har jättesvårt att tro att 2 hästar kan bli dåliga av en dos på 1 dl KP. Men det kan ju vara ngt fel på säcken, kontamination eller bakterieväxt eller ngt. Om du inte kan se ngn annan rimlig orsak så skulle jag föreslå att du lämnar tillbaka säcken, beskriver problemet och hoppas att de går vidare med en utredning.

Möjligen skulle du också tala med vet om det finns skäl att ha prov för salmonella. Det har ju förekommit i djurfoder i Sverige. HH

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det för strul som kommer med ett så bra hösilage undrar jag lite nyfiket?

Proteinskräck...
Silaget är av en andraskörd, finstråigt och med ganska höga värden. Absolut perfekt komplement till det en aning (dock inte katastrofalt) proteinsvaga, grövre höet.

Men balarna ligger på ca 200 kg, och med en beräknad åtgång på ca 15-18 kg/dag är det inte rimligt att köra fram, öppna och sedan kasta hälften av fodret vartefter dagarna går... :grin:

Alltså får jag ta pengar ur egen ficka (i år igen!!) och köpa till eget tillskott. Och då valde jag KP.

Mina hästar har aldrig reagerat vid införande av KP och då är åtminstonde den ena väldigt kinkig vad gäller foderbyten.
Däremot märkte jag att han reagerade med lösare avföring när jag Minskade KP.
Hur lösa i magen är de och har du koll på tempen? Om det nu skulle vara något annat.

Jag tittade till dem i morse och mockade åt min egen. Hennes bädd är väldigt blöt och några högar finns knappt. Ingen temp att prata om, men jag ska kolla ikväll igen. Den andra hästen såg jag bara att han hade vääääldigt lösa "högar" i boxen, samt rinn efter väggarna... :crazy:

Jag har jättesvårt att tro att 2 hästar kan bli dåliga av en dos på 1 dl KP. Men det kan ju vara ngt fel på säcken, kontamination eller bakterieväxt eller ngt. Om du inte kan se ngn annan rimlig orsak så skulle jag föreslå att du lämnar tillbaka säcken, beskriver problemet och hoppas att de går vidare med en utredning.

Möjligen skulle du också tala med vet om det finns skäl att ha prov för salmonella. Det har ju förekommit i djurfoder i Sverige. HH

Shit, där kanske vi har något... :idea::crazy:

Säcken var den sista som fanns i lager när jag handlade, utgångsdatumet var OK (tror det var maj 2009), men hur långt innan det datumet är fodret tillverkat? :confused: Och hur länge har det legat i butikens lager, tro?
Och det är ganska gott om fåglar som hittar frörester inne på lagret...

Säcken var hel och fräsch, vad jag kunde se. Såg inga tecken på att jag borde undersöka den närmare heller, sas. Ska kolla det så fort jag får möjlighet ikväll.

Framt tills de får problem är ju betfor väldigt gynnsamt för (de flesta) magar. Men när de väl är dåliga i magen så bör man ta bort betforen eftersom den ger dem ännu lösare mage (mga fånghästar med instabila magar reagerar enormt negativt på betfor tex). Så fram tills du vet vad som orsakar besvären skulle jag absolut ta bort betforen och se om det blir bättre.

Jag har många gånger använd Krafft Protein som komplettering på olika typer av hästar. Har aldrig fått någon reaktion alls.
Det låter mystiskt det du beskriver.

Känner mig som en tjattant :P Jag har pm:at dig pinky :P

Senast ändrad:

Jag ger krafft protein till min åring (föddes maj 08) då vi tyvärr har dåliga värden på hösilaget. Har inte haft någon som helst negativ reaktion.

Min erfarenhet är att hästar kan bli dåliga i magen av fibersubstansen på höet. Är det för grovt har vissa hästar svårt att fixa det.

Testa att byta till Krafft Rehab , vi fick mkt goda resultat av det på vår "magsjuke" vallack .
Han skiter ner sej i tid o otid men efter en tid med rehab blev det mkt bättre .

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 053
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 964
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka