Problem att sitta ner i traven - tips?

Alexandra_W

Trådstartare
Igår vågade jag mig med myyycket ångest iväg till ridbanan med Vision (som är T-märkt och inte ska jobbas varken på böjda spår eller med några högre formkrav egentligen, det är en TUNN linje där mellan vad han klarar och när det blir för mycket)

Jag upptäckte dock att jag glömt bort hur man gör när man rider =/

Jag kunde bara inte sitta ner i traven om herrn inte travade lugnt, sakta och mjukt. Minsta han blev spänd eller springig och hans matte förvandlades till talanglös nybörjare. Nu ÄR han erkänt svårt att sitta ner på annat än när man har total lösgjordhet, men i den HÄR omfattningen ska det inte behöva vara utan här har matte tappat massor sitsmässigt.

när han föll isår så hamnade jag i stolsits, skumpandes och kraftigt balanserandes med hjälp av tyglarna, och förutom att det varken var vackert eller funktionellt så blev jag ju spänd av det och så blev det än värre.

Sitsträningsuppdatering (jag HAR haft en väldigt trevlig sits och balans men X års lallande i skogen har satt sina spår) på annan häst står på planeringen när jag har råd (den här månaden är från helvetet). Träning med V står inte och kommer inte stå på planeringen eftersom jag helt enkelt inte törs det med tanke på hans hälsa.

Men, i väntan på ordentliga tag i problemet så lite tips kanske som jag kan roa mig med så länge?

Jag HAR dock erkänt svårare på Vision än annan häst t ex, han har så lätt att bli spänd och är så reptilsnabb i sina reaktioner vilket hans matte INTE är längre. På andra hästar har jag oftast betydligt lättare att 'sitta ordentligt', även om det (som alltid) finns lite jobb där. Men det highlightas så otroligt tydligt på Vision eftersom han är som han är.

Skulle det omöjliga finnas - tips som förbättrar men som kan utföras i ANNAT än nedsutten ridning så är det perfekt!

Sv: Problem att sitta ner i traven - tips?

prova med allmän sitsträning och balans? det borde väl gå på din häst med, även om han är T-märkt och svår att sitta ned i traven med.
t.ex. ridning utan stigbyglar i skritt, trav, galopp, eller att trava med armarna rätt ut i luften? allt för att komma djupare ned i sadeln.
lycka till! :)

danilo skrev:
prova med allmän sitsträning och balans? det borde väl gå på din häst med, även om han är T-märkt och svår att sitta ned i traven med.
t.ex. ridning utan stigbyglar i skritt, trav, galopp, eller att trava med armarna rätt ut i luften? allt för att komma djupare ned i sadeln.
lycka till! :)

Ska inte sitta ned i någon större omfattning på honom, annars hade jag plockat bort stigbyglarna pronto. Men just att träna och träna mer på den nedsuttna traven, och plocka bort stigbyglarna är själv det enda jag kommer på.Och ska göras, men på annan häst. Men just på honom är det tyvärr inte ett alternativ..

När du och hästen är i bra balans. Sätt dig ner i bara några steg, tänk på en lite bärande hand så du inte tar stöd i tyglarna. Innan ni kommer i obalans rid lätt igen. Utöka eftersom.....

Ett tips jag kan ge dig är att börja med att slappna av i KNÄET. oftast är det en led man faktiskt inte tänker på att man spänner, som man just spänner, och det påverkar hela sitsen väldigt drastiskt.

Pröva med att sitta still i halt, och lyfta upp ditt egna ben med ett handgrepp vid tån. Håll upp benet bakåt, och slappna av totalt - släpp sedan ner benet (fortfarande totalt avslappnad). samma sak med andra benet, du ska föreställa dig att du typ är lam i benen när du sitter i normalt läge sedan.... försök behålla den känslan när du sedan rider igång, och som sagt, framför allt slappna av i knäet.
det tar några gånger av mental obekvämhet och fokus runt denna typ (liksom övrig) avslappning. men brukar ge resultat när man väl kommer på bana.... Ett buret huvud och lyft blick är också a och o för att behålla detta....

mackan skrev:
Ett tips jag kan ge dig är att börja med att slappna av i KNÄET. oftast är det en led man faktiskt inte tänker på att man spänner, som man just spänner, och det påverkar hela sitsen väldigt drastiskt.

Pröva med att sitta still i halt, och lyfta upp ditt egna ben med ett handgrepp vid tån. Håll upp benet bakåt, och slappna av totalt - släpp sedan ner benet (fortfarande totalt avslappnad). samma sak med andra benet, du ska föreställa dig att du typ är lam i benen när du sitter i normalt läge sedan.... försök behålla den känslan när du sedan rider igång, och som sagt, framför allt slappna av i knäet.
det tar några gånger av mental obekvämhet och fokus runt denna typ (liksom övrig) avslappning. men brukar ge resultat när man väl kommer på bana.... Ett buret huvud och lyft blick är också a och o för att behålla detta....

Tackar, ska lägga det på minnet och prova det någon dag när jag känner mig självmordsbenägen. Hästen har väl inte direkt de starkaste nerver som skådats för mattes gymnastiska övningar på hästryggen, men får ta någond ag när han är osedvanligt lugn och prova (det handlar bara om att han ska inse att han inte kommer dö, sen är det lugnt, så överlever jag bara första gången så). Men det finns en anledning att jag HOPPAR AV och ändrar stiglädren, och inte efterdrar gjorden uppsuttet och så :angel:

Men jättetack för tipset, ska def prova det!

Hera skrev:
När du och hästen är i bra balans. Sätt dig ner i bara några steg, tänk på en lite bärande hand så du inte tar stöd i tyglarna. Innan ni kommer i obalans rid lätt igen. Utöka eftersom.....

Missförstå mig rätt nu, men det löser ju egentligen inte mitt sitsproblem, för när herrn är helt lösgjord och mjuk kan jag sitta ner utan problem, men när han blir minsta späns så fallerar jag med. Och det 'skaä jag inte göra/har jag inte gjort förr. Visst kan jag se till att inte sitta ner om det inte är rätt rakt igenom, men att jag faller isär minsta han spänner sig tyder på att min sits HAR försämrats eftersom det inte varit problem förr (då har jag helt enkelt stilla suttit kvar medan jag sett till att lugna hästen och få avslappning igen, nu måste jag göra det under just lättridning)

...egentligen är övningen ännu bättre om någon ANNAN än du själv "styr" ditt ben. att göra det själv är sk. "nödvändig självhjälp" om man inte har tillgång till assistens...

det som är bra med övningen och "tanken" runt den är att det funkar precis lika bra i lättridning som nedsittning, så tänkte att det kanske var ngt du kunde använda och testa...

Sally Swift - centrerad ridning... läs henne om du är intresserad....!

Jag har precis samma problem med vbl-korsningen ;) Ingen annan av hästarna har jag några problem med utan denna dam är ensam om att totalt få mig ur balans och jag är som nybörjare i sadeln på henne. Vi börjar misstänka att sadeln inte är bra på henne och att den påverkar sitsen. Samma sadel på halvblodet är underbart och där funkar allt. Ska prova en annan. Sen använder damen lite för mycket skjutkraft. Visst, bärkraft finns men skjutkraften är tar över och hon tappar ryggen och det bidrar det med. Men men, vi kämpar på :smirk:

Ett tips som jag provat för att lättare sitta ner i trav och galopp är att helt sonika sträcka upp ena armen rakt upp i luften. Som när man räcker upp handen i skolan...
Tyglarna håller man självklart i den andra handen ;) .
Detta gör så att man lättare hittar balansen och så att man på ett mer naturligt sätt sträcker upp sig utan att för den sakens skull bli spänd.
Glöm inte heller att andas, sjunga motverkar till att hålla andan
:D

Precis som 'Mackan' skrev så kan du alltid läsa Sallys böcker, otroligt bra :bow: .

Liknande trådar

L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 070
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar