Problem att leda hästen

Z

zuzanna

Hjälp! Min häst har blivit farlig för mig att leda! Han skjuter ut framför mig med bocksprång och sparkar när jag minst anar. :eek: Jag har då gjort så att jag har satt igång honom att jobba lite, gå runt mig i grimskaftet, stanna, backa. Men det leder ingen vart, nu har han börjat sparka mot mig om jag har honom att gå runt mig... hjälp, känns som att jag inte har några händer med honom längre.. vad skall jag göra?? Tycker ni detta låter hemst?? Eller bara som något smått överkomligt??? Jag använder repgrimma.

Sv: Problem att leda hästen

Pröva med en vanlig grimma istället. Tag ett kedjegrimskaft och trä det genom vänstra nedre ringen, under käken och fäst i högra nedre ringen. Då känner hästen verkligen av att du tar tag i grimskaftet.
Jag hade en hyresgäst i stallet förut som var rent av farlig att leda, men på det här sättet gick det riktigt bra tillslut.

Det verkar som om din häst testar om du verkligen är ledaren!
Tänk efter vad en annan häst skulle gjort i det här fallet... -antagligen vänt rumpan till och sparkat tillbaka, eller hur! Jag tror att du måste ta tag i detta om du ska ha en säker relation till din häst. Själv skulle jag prova med ett långt rep (minst 5 m) med en knut i änden, sen vet du ju i vilka situationer din häst brukar sperka åt dig och då måste du vara beredd med repet, ha en dryg m kvar som du kan veva till med och smälla till på rumpan med när han gör så. Men var även beredd med att dra åt dig framdelen genom ett ryck i grimman så att han inte kommer framför och kan sparka.

Ska du ha honom att gå runt dig behöver du ju verkligen ha ett längre rep så att han kommer ut en bit men först måste du nog bli ledaren i er relation.

Lycka till!

Jag tycker först och främst att du skall se till att din häst inte går om dig. Jätteviktig !!
Om han ändå försöker så sätt stop för det med vilka meddel du kan.
Du kan svinga repet tex. Det är en dominant position för dig att gå före din häst och detta verkar din buse behöva.
Tror att mycket kan lösa sig om du bara är 100 % bestämd med detta hela tiden. Om han däremot skulle lyckas komma förbi dig så se till att få huvudet mot dig. ( det är ju jättefarligt att han sparkar mot dig )

Detta måste du ta på allvar nu så det inte blir värre, han testar dig nu och han får inte vinna.

Lycka till

Hvor gammel er hesten?
Jeg hadde samme problem i vinter, men etter at jeg gikk en stund med hestens hode ved min skulder og holdt tauet så kort at hun ikke kunne springe forbi, så sluttet hun.

Hästen är 5 år gammal. Jo, han har börjat testa mig, varje dag... Jag skall försöka med ett längre rep, bra tips, tack!
Är det någon som orkar tipsa mig om "dominanta övningar"?? Alltså något jag kan träna med min häst som stärker min ledarposition. Inte löslongering, har jag varken kunskap eller möjlighet till det... Om han blir ivrig när jag leder honom vill han gärna gå förbi mig, jag brukar då vifta med repet framför honom och jo, då stannar han upp. Men istället för att lugnt gå bakom mig (eller på sidan, lite bakom som jag helst vill ha honom) går han bakom mig alltför nära, så han nästan tar i mig med huvudet (känns inte bra..). Helt enkelt, han accepterar mig inte som ledare längre och inkräktar på mitt "revir". Han känns riktigt hotfull ibland. Hjälp!

gå in på nh-trådarna så får du massor med tips!!!! :)

Ledarskapsövningar? jag är inget NH-fan men brukar löslongera då och då, vilket funkar riktigt bra! Men om man aldrig gjort det förut så är det ju bra om man har någon med sig som kan visa.

När jag leder skulle jag använda hingstkedja och fästa den under grimman, som någon beskrev här ovan. Kanske ingen långsiktig lösning, men tänk på att du i första hand inte ska utsätta dig för fara. När du sedan fått lite bättre pli på honom så kan du kanske övergå till vanligt grimskaft.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30