Problem att fånga hästen

M

MoldikaMc

Hej! Jag har ett sto som går i en hage tillsammans med tre andra hästar. Problemet är att jag inte kan få in henne. Hon låter varken mig eller någon annan komma nära henne, hon bara springer iväg. Jag vill inte behöva gå ut där med en hink mat eller en longerlina varje gång jag ska fånga henne, hon ska komma ändå. Någon som har nåt förslag?

Sv: Problem att fånga hästen

Har samma problem. Brukar gå till hästen med lägst rang och klappa och mata honom. Då blir "min" häst sur och kommer och kör bort den yngre. Jag ser aldrig åt "min" häst, och går aldrig rakt emot honom. Det ska vara han som kommer till mig. Men nån vettigare lösning borde väl finnas... Hmm.. Anyone?

Åh, jag vill också jättegärna ha tips om just detta! Min pålle går endast tillsammans med en annan häst (som till på köpet är ett fullblod med massor av överskottsenergi), men så fort man kommer inom 3 meters avstånd så sätter de av i en jäkla fart! Blir rätt tröttsamt att gå fram och tillbaka i den enorma hagen för att försöka få tag på någon av dem... Med lite mat i en hink går det att övertala dem efter en stund, men jag vill precis som du försöka undvika denna metoden då jag tycker att det känns fel att behöva muta dem varje gång...

Jag har någon slags NH-film där en person lär om en svårfångad häst.

Jag grät när jag såg detta första gången eftersom jag också har haft en enormt svårfångad häst.

Oftast gick det bra men ibland betedde han sig som om jag kommit för att döda honom. :crazy:

I filmen lär de först hästen att acceptera människans närvaro i hagen.
Dvs. de sitter helt sonika och tex. fikar i hagen och bara är där utan att "störa" hästen.

Sedan (vid andra tillfällen) börjar tränaren iakta när hästen gör försök till närmanden, dvs. tex tittar på människan, då svarar hon med att backa undan.

Sakta, sakta sakta lär hon hästen att komma till henne.

Sen går hon vidare med att ta på honom grimman och ta av grimman osv. osv.

Jag tror att det är enormt svårt att komma tillrätta med det här.
Framförallt tror jag att man måste konstatera: Vad är det som händer här?

Jag tränade en häst en gång som efter några veckor bara drog ifrån mig när jag skulle hämta henne. Jag tolkade det som att hon var less (vi hade legat i ganska hårt och intensivt) och gav henne en veckas ledigt. Sen var det nemas problemas.

Vad som orsakade min egen hästs problem vet jag än idag inte.
Men jag tror helt enkelt att "vildhästen" tog över ibland. Alltså att han hade starka instinkter.

Om hästen inte ser något syfte med att bli fångad så kommer den inte att låta sig fångas. Det är väl den tuffa verkligheten.

Min förra häst var oxå svår att fånga i hagen till en början. Jag lät honom ha grimman på och gick in i hagen till honom jätteofta.
Nu bor jag ju på landet och har hästen hemma, annars är det ju inte så lätt.

Till en början bara sprang han iväg men sen när han märkte att jag inte jagade honom så kunde jag fånga honom. Ledde honom en bit och släppte honom sedan. Höll på med det ett tag. Tog honom till stallet och bara borstade honom och släppte honom i hagen igen.

Det tog tid och tålamod men trägen vinner. Till slut behövde han inte ha grimman på i hagen, jag kunde fånga honom ändå.

"min" går också ihop med en annan. Om de båda blir uppjagade är risken stor att man "kommer" emellan, så då brukar jag ta in den andra hästen först, vilket dels gör det säkrare för mig, dels underlättar att få fast min.

Har samma problem. Brukar gå till hästen med lägst rang och klappa och mata honom. Då blir "min" häst sur och kommer och kör bort den yngre. Jag ser aldrig åt "min" häst, och går aldrig rakt emot honom. Det ska vara han som kommer till mig. Men nån vettigare lösning borde väl finnas... Hmm.. Anyone?

Japp, "ignorans" brukar vara det som funkar bäst enligt mitt tycke. Jag har också några godbitar i fickan om det skulle behövas.
Men min goa pålle kommer skuttandes mer eller mindre direkt när jag kommer med bilen, han känner igen motorljudet till och med. Väldigt lustigt!
Men jag är mycket tacksam för det... ;)

Jag har har samma problem med min medryttarhäst.

Jag tar brukar ta en carrot stick (går i princip lika bra med en longerpiska) med mig till hagen och om han springer iväg när jag ska ta honom så tar jag carrot sticken och motar bort honom från de andra hästarna.
När jag gjort det tar jag carrot sticken igen och föser honom mot mig (jag slår INTE, bara petar).
Därefter tar jag grimskaftet runt halsen (lättare att få runt ett grimskaft än att få på grimman, åtminstone till en början). Klart!
Detta kanske kan vara värt att prova? Det har funkat fint för såväl mig som för hästägaren.

Vi fick jobba med 3 meters grimskaft och repgrimma, och vända axeln mot hästen i motsatt riktning ,detta skulle vara en inkallning..och hästen kunde få lite hjälp av att man försiktigt tog i grimskaftet o visade. Man gör detta i båda varven, sen när det sitter så jobba med hästen lös i en mindre hage eller ridhus. Då ska hästen alltså komma alt så driver man bort hästen, dessa två alternativ har hästen. Står den still o är uppmärksam mot dig så vänta ut men om den börjar beta eller tappar kontakten med dig så driv på.

Min häst kommer numera i hagen, om inte så driver jag på och erbjuder den att komma till mig genom att vända axeln mot..och detta funkar klockrent. Har haft 5 andra hästar i samma hage och de har inte varit "i vägen".

:love:

Morötter & tålamod är nyckelordet ;)

Har alltid gjort så med bla. unghästar som inte vant sig vid att fångas.

Börjar med att inte ställa några som helst krav på att hästen ska fångas.
Står stilla och väntar med en morot utsträckt tills att hästen vågar närma sig och ta den, berömmer med rösten och säger "braaa".

Gör så några gånger den dagen och efter någon dag kan jag försiktig börja klappa hästen på halsen medans den får morötter, ställer inga krav på att den ska fångas. Backar den bort från mig, ställer jag mig lugnt med moroten utsträck så den kommer fram till mig igen..och försöker på nytt att klappa hästen på halsen.

Efter någon dag, tar jag försöktigt tag i grimman och håller fast den i grimman medans jag med andra handen klappar den på halsen.
Ser till att hästen hela tiden har en morot i munnen att smaska på :)

Gör man på detta viset, så upptäcker hästen snabbt att det är ROLIGT att komma fram till en, för man får ju morötter :D

Efter en kort tid, kan man givetvis börja skära ner i morotsförbrukningen och hästen har lärt sig att få beröm med rösten också.

Det sista jag ger hästen innan jag lämnar den i hagen är en godbit igen.
SÅ att det sista den kom ihåg av "mig" från dagen före, är en godbit ;)

Detta fungerar verkligen jättebra och jag har som sagt gjort detta med possitivt resultat på flertalet hästar.
Vissa hästar "fattar galoppen" snabbt medan andra behöver någon extra dag.
Men det viktigaste är att man i sinnet är inställd med tålamod.
Jag är utav den meningen att bättre att använda ca 1 vecka på detta och hästen därefter kommer gåendes/springandes bara man ropar på den.
Än att ha ett konstant problem med att kunna fånga sin häst.!

Måst säga att jag har tagit en häst på foder som e sjukt svårfångad, de går att fånga honom om han har "3 väggar" runt sig, och jag vill inte med tvång fånga honom, så jag har börjat göra de där med morot, och de har gått så bra måst jag säga, han stod LÄNGST bort i hagen idag, och direkt jag ropade på honom så kom han springande mot mig :')
men jadu, de var bara början... -.-
Han är jätte skygg om huvudet så de går inte att komma fram med handen mot hans huvud, asså de e svårt att förklara, men han går med grimma på 247 för tillfälle... x3

Jag har tänkt liknande som Explorina.
Mat och tålamod...

Tröttnade på att gå i jättelika sommarhagar o leta efter hästarna.
När jag skulle foder började jag ropa "hästarna, mat" när jag var på väg från foderkammaren (bredvid stallet). De lärde sig kvickt:D

Sedan var det bara att ropa "hästarna" när de skulle in. Men jag har alltid varit noga med att det finns lite mat i när de kommer in.

Funkar utmärkt med bara en häst eller om flera ska in.

Lär dig att stanna hästen med hjälp av din energi och din position.
Träna först på lite mindre yta tills du känner att du hittat vart du ska vara och när.
Sen kommer du kunna ta med dig det ut i hagen.

Du bromsar hästen vid bogen.
När hästen har stannat så släpp det. Bara förvänta dig att hästen står där. Du har stannat den och om du "smyger" fram så är det ganska kört.
Så fort den har stannat. "Bra", gå fram till den vid bogen och hämta den.

Ganska simpelt när du har fått in tekniken. :)

Du ser hur jag gör när jag går fram här.
Bara de första sekundrarna i den här filmen.
http://www.youtube.com/user/tappad#p/u/4/W0H0EmGNBQY

Något som ni kan prova är att gå fram till hästen i bågar istället för rakt fram. Fungerar detta så är anledningen att hästen inte kommer fram att den ser dig som ett rovdjur, människor (och andra rovdjur) går på en rak linje direkt fram dit dem ska, medans hästar (och andra flyktdjur) går i bågar.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar! :D

Jag fick detta tipset från min NH tränare när jag hade en svårfångad häst förut (tyvärr finns hon inte längre..), det fungerade inte på henne men har fungerat mycket väl på andra svårfångade hästar jag provat på.

Nu har jag som tur är en häst som glatt kommer fram till mig bara jag närmar mig hagen. Bara att vänta på honom :D

Bara ordet fånga är ju negativt.
Man hämtar väl hästen i hagen. Fånga? vad ska den fångas in till? hela ordet och tankesättet andas ju negativism.

avdramatisera det hela, att inte hela uttågandet i hagen handlar om att få tag i och ta in hästen.
man använder samma princip vid svårlastade hästar. dvs det handlar inte om att få IN hästen i trailern hela vägen vid lastträning.

Har haft samma problem i 10 sommrar med en av mina hästar, vinter inga problem.

Om jag skall få komma nära henne när hon är på det humöret gäller några saker.

* inget grimskaft med ut i hagen.
* bete sig som om man vore full :p med andra ord fäst inte blicken (eller inte titta på henne) på henne och gå inte rakt mot henne.

Kram

Har haft samma problem i 10 sommrar med en av mina hästar, vinter inga problem.

Om jag skall få komma nära henne när hon är på det humöret gäller några saker.

* inget grimskaft med ut i hagen.
* bete sig som om man vore full :p med andra ord fäst inte blicken (eller inte titta på henne) på henne och gå inte rakt mot henne.

Kram

Brukar själv ha med mig grimskaft ibland, men gömmer det under jackan tills jag har tag i grimman.

Hej:)

När ni skall mötas i hagen så tänk på din kroppshållning. Sänk dina axlar och var totalt avslappnad. Titta inte rakt på hästen om den är misstänksam utan gå och titta lite nonchalant runt omkring. Gå och plocka lite i hagen som om du är intresserad av att hitta något att äta;)
Ha tålamod.. lägg några dagar till att kommunicera med din häst i hagen.

När din häst vänder och tittar på dig så ta något steg tillbaka = att ge eftergift.
När h*n kommer fram så smek, klappa inte då en del hästar kan tycka det är obehagligt med en "klatchande" hand.

Gå ut i hagen ofta och bara umgås med din häst, klia och smek och ha lite trevliga stunder.:love:

Gör träningen rolig, träna olika saker som din häst tycker är givande som gör att den VILL vara med dig och inte bara tycker att allt är jobbigt.

Var ärlig mot din häst och locka inte med godis.. Göm inte grimma och grimskaft för att plötsligt ta fram dem när hästen kommer fram. Ha sakerna synliga så din häst litar på dig. Ärlighet varar längst;)

Hänger oxå på denna tråd!!
Jättemånga bra tips som jag gladerligen tar med mig.
Har samma problem men inte varje gång. Tror ju att det alltid går bar att gå o hämta honom i hagen, har aldrig med mig godis, är lite emot det.
Men ibland så bara vill han följa med mig in och iblan så är det som om han aldrig i hela livet tänker följa med mig in!
Ja, hästar är roliga!!:)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama