Sv: Problem att fånga hästen
Morötter & tålamod är nyckelordet
Har alltid gjort så med bla. unghästar som inte vant sig vid att fångas.
Börjar med att inte ställa några som helst krav på att hästen ska fångas.
Står stilla och väntar med en morot utsträckt tills att hästen vågar närma sig och ta den, berömmer med rösten och säger "braaa".
Gör så några gånger den dagen och efter någon dag kan jag försiktig börja klappa hästen på halsen medans den får morötter, ställer inga krav på att den ska fångas. Backar den bort från mig, ställer jag mig lugnt med moroten utsträck så den kommer fram till mig igen..och försöker på nytt att klappa hästen på halsen.
Efter någon dag, tar jag försöktigt tag i grimman och håller fast den i grimman medans jag med andra handen klappar den på halsen.
Ser till att hästen hela tiden har en morot i munnen att smaska på
Gör man på detta viset, så upptäcker hästen snabbt att det är ROLIGT att komma fram till en, för man får ju morötter
Efter en kort tid, kan man givetvis börja skära ner i morotsförbrukningen och hästen har lärt sig att få beröm med rösten också.
Det sista jag ger hästen innan jag lämnar den i hagen är en godbit igen.
SÅ att det sista den kom ihåg av "mig" från dagen före, är en godbit
Detta fungerar verkligen jättebra och jag har som sagt gjort detta med possitivt resultat på flertalet hästar.
Vissa hästar "fattar galoppen" snabbt medan andra behöver någon extra dag.
Men det viktigaste är att man i sinnet är inställd med tålamod.
Jag är utav den meningen att bättre att använda ca 1 vecka på detta och hästen därefter kommer gåendes/springandes bara man ropar på den.
Än att ha ett konstant problem med att kunna fånga sin häst.!