Probimin vs bakjäst vid fång

TinyWiny

Trådstartare
Vilket ger bäst effekt egentligen? Jag kan inte hitta någon forskning som tyder på att probimin ska vara så bra och ge den effekt tillverkaren säger men jag kanske har letat dåligt?

På bakjäst finns det ju forskning som säger att det kan motverka fång om den är foderrelaterad men trots ett paket om dagen har vår ena häst tyvärr fått fång och veterinären gissar på att han har blivit IR. Inga prover är tagna ännu då det är så färskt att det inte är aktuellt just nu.

Det kan också vara överbelastningsfång då han strax innan hade en hälta på ett framben. Han var friskförklarad efter drygt två månaders vila (metacam i tio dagar med boxvila sedan vila i liten hage) och vi satte igång att skritta och hann skritta i två veckor och sedan blev han ofräsch igen. Egentligen inte riktigt halt men han gick inte som han skulle och detta konstaterades att det var fång :cry: Han hade inga typiska fångsymptom, kalla hovar utom en kväll två dagar innan det slog ut riktigt då de var lite ljumna och samma dag som det blommade ut fick han fångnacke och började sätta i bakdelen på hoven först. Fortfarande ingen ökad värme i hovarna. Ingen fångställning förren hovslagaren kom (samma dag som det upptäcktes) och skulle fångverka honom.

Är det ens någon ide att köpa probomin i det här läget eller ska jag bara fortsätta ge honom bakjäst, försöka få ner honom i vikt och hålla tummarna? Han är bra i magen och har inte haft någon märkbar obalans på flera år. Han är i dagsläget något överviktig pga av vilan då tyvärr det mesta av hans ridmuskler har omvandlats till fett.

Sv: Probimin vs bakjäst vid fång

Tror probimin är bra vid foderfång men tror inte det finns någon forskning utan det har spridits från mun till mun, för många år sedan hade vi en vet från stockholm som rek. det till en häst som hade fång och tror att det hade en positiv verkan på den hästen.
Min kille fick fång maj-2009 så då köpte jag det men märkte ingen skillnad av magen eller att det gick tillbaka fortare, så det är nog som allt annat att vissa saker hjälper en del men inte andra.
Min kille fick fång i tisdags igen, har gått på samma hö och mineraler + bakjäst sen i aug, är även fin i magen, varför han fick det har jag inte listat ut. Frågade vet om IR men hon sa att han inte hade dom tecknen, får väl diskutera mera när det har blivit bättre. Han är lite rund men inte tjock och har inga depåer.
Tror att fång är ännu mer invecklat än man hittills trott. Någon sa att det fanns någon engelsk forskning på ston som får fång nu när ljuset och brunsterna kommer igång pga. hormoner men har inte läst den själv.
Känns som man famlar i mörkret vad gäller fång ibland.

Kanske du har skrivit det nånstans (fäljer inte fångtrådarna längre) men har du sockeranalyserat höet? om det är boven?

jäst och andra probiotika-preparat har någ bäst effekt om det är en tarmflorestörning som orsakar fången.
om det är socker som är bov i dramat så gör nog probiotikan ingen större skillnad. Min egen amatörmässiga slutsats är att kolhydrater och insulinresistens (metaboliskt syndrom) är en av de största bovarna i fångdramat.

Tack för era svar!
Jag glömde bort den här tråden då jag kopierade in trådstarten i fångtråden istället när jag hittade den.
Jag tror också att fång som inte är foderrelaterat så spelar det nog mindre roll med diverse magpreparat men givetvis så ska magen hållas i så bra kondition som det går. Det man får tänka på under den akuta fasen är väl mer att medicinen kan orsaka tarmstörningar och att man därför kan behöva ge något tillskott.
Jag fick veta i den andra tråden att den egentliga verksamma beståndsdelen i probiotika är just jäst och då kan jag ju lika gärna fortsätta ge vanlig bakjäst. Det tackar ju plånboken för för den blir ju hårt ansträngd nu iallafall :crazy:

Tror probimin är bra vid foderfång men tror inte det finns någon forskning utan det har spridits från mun till mun, för många år sedan hade vi en vet från stockholm som rek. det till en häst som hade fång och tror att det hade en positiv verkan på den hästen.
Min kille fick fång maj-2009 så då köpte jag det men märkte ingen skillnad av magen eller att det gick tillbaka fortare, så det är nog som allt annat att vissa saker hjälper en del men inte andra.
Min kille fick fång i tisdags igen, har gått på samma hö och mineraler + bakjäst sen i aug, är även fin i magen, varför han fick det har jag inte listat ut. Frågade vet om IR men hon sa att han inte hade dom tecknen, får väl diskutera mera när det har blivit bättre. Han är lite rund men inte tjock och har inga depåer.
Tror att fång är ännu mer invecklat än man hittills trott. Någon sa att det fanns någon engelsk forskning på ston som får fång nu när ljuset och brunsterna kommer igång pga. hormoner men har inte läst den själv.
Känns som man famlar i mörkret vad gäller fång ibland.

Jag tror precis som du att fång är en väldigt invecklad sjukdom. Det är intressant att många fånganfall kommer när ljuset börjar återvända för även om vår är valack så märker jag ju på honom att han påverkas runt tiden för när mitt sto börjar brunsta, alltså innan hon kommer i brunst så märks det väl på honom. Även om det inte är samma som med en hingst eller sto så tror jag ändå att även valacker är hormonstyrda till såpass stor del att även de påverkas av ljuset. Hormonsystemet är ju väldigt komplext och att en valack skulle vara helt förskonad från påverkan av könshormoner tror jag inte riktigt på även om lusten att betäcka normalt sett försvinner.

Han hade inga typiska fångsymptom, kalla hovar utom en kväll två dagar innan det slog ut riktigt då de var lite ljumna och samma dag som det blommade ut fick han fångnacke och började sätta i bakdelen på hoven först. Fortfarande ingen ökad värme i hovarna. Ingen fångställning förren hovslagaren kom (samma dag som det upptäcktes) och skulle fångverka honom.

Detta är typiskt för insulinrelaterad laminitis/fång. Probiotika har ingen som helst effekt på detta. Det enda som hjälper är att sätta hästen på en balanserad foderstat med låg socker och stärkelsehalt.

Detta är typiskt för insulinrelaterad laminitis/fång. Probiotika har ingen som helst effekt på detta. Det enda som hjälper är att sätta hästen på en balanserad foderstat med låg socker och stärkelsehalt.

Ja det var precis vad veterinären sa, att det är typiskt just för IR så vi behandlar honom som om han har det.
Några stärkelserika foder har han aldrig fått här och jag har börjat skölja bort sockret i den lilla mängd (3 dl) betfor han får. Sockeranalysen på hö´t lär tyvärr få vänta på sig ett tag eftersom jag måste öppna några rundbalar hö innan jag kan skicka in för analys.

Liknande trådar

Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 486
Senast: akleja
·
Hästvård Vill gärna ha råd och erfarenheter från er med fånghästar! :) Tacksam för svar! Hur har det gått för alla fånghästar från i somras...
2
Svar
23
· Visningar
5 284
Senast: ogres
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka