Probimin? Någon som testat?

poniihest

Trådstartare
Hej!
En kompis ponny har fått lättare fång (eller hur man ska förklara det), alltså det har inte gått så pass långt att hon står och hänger och avbelastar framhovarna eller att hon måste få spruta, utan det är, om man nu kan kalla det för det, en lättare form av fång. Hon är öm under hovarna, tunn solar, och hur man förklarar det.. svullet under hoven. (jag har fått kritik för hur jag formulerat mig och försökt beskriva saker och ting så jag är dålig på att förklara, hoppas ni förstår vad jag menar :) ) men iaf, jag läste på Buke om Probimin. Är det någon som testat och tror det skulle vara nått att testa på denne? Veterinären sa att hon skulle ge hästen vetekli och matolja, samt motionera och låta henne stå på magert bete. Men som sagt, läste om Probimin, skulle det kunna vara något för den här hästen? :)

Sv: Probimin? Någon som testat?

probimin fungerar väldigt bra för magen, men ytterst tveksam till att det skulle bota fång.

Okej, nej jag funderade bara. :) Sökte nämligen på detta och fick upp på buke att det var någon som använt på en fånghäst och det hade funkat bra.. Läste sedan på om Porbimin "Probimin är ett sk. probiotika. En produkt med högkoncentrerat biologiskt aktiva mjölksyrabakterier. Dessa är kroppens egna skyddsbakterier och bidrar till en hälsosam bakterieflora i mage och tarm, en förutsättning för hälsan. Obalans i mag/tarmfloran hos häst återspeglas genom flera olika sjukdomstillstånd ex. diarré och fång."

Instämmer fullständigt. Köpte Probimin (svindyrt) till min gamle mag- och fånghäst. Det blev bättre några dagar för att sedan accelerera igen. Körde nog en månad men ingen skillnad. Möjligen kan Probimin förebygga fång genom att stabilisera magen men jäst går minst lika bra och är dessutom billigare som TinyWiny skriver.

Probimin brukar man kunna köpa av veterinär vid dessa tillfällen, botar inte fång men lugnar däremot magen i de fall man får medicin som stör magen.

Min treåring har i år haft liknande problem pga för mycket/för kraftigt foder. Nu sist så gick han på bete med kraftigt klöver och då fick han puls i hovarna. Probimin stoppade det på två dagar :bow:
Jag är iaf frälst, nu blir det Probimin betessäsongen ut...

Jag tror det kan hjälpa till vid fång om orsaken är en störd mage, men fång kan ju ha andra orsaker också.

Hej!
En kompis ponny har fått lättare fång (eller hur man ska förklara det), alltså det har inte gått så pass långt att hon står och hänger och avbelastar framhovarna eller att hon måste få spruta, utan det är, om man nu kan kalla det för det, en lättare form av fång. Hon är öm under hovarna, tunn solar, och hur man förklarar det.. svullet under hoven. (jag har fått kritik för hur jag formulerat mig och försökt beskriva saker och ting så jag är dålig på att förklara, hoppas ni förstår vad jag menar :) ) men iaf, jag läste på Buke om Probimin. Är det någon som testat och tror det skulle vara nått att testa på denne? Veterinären sa att hon skulle ge hästen vetekli och matolja, samt motionera och låta henne stå på magert bete. Men som sagt, läste om Probimin, skulle det kunna vara något för den här hästen? :)

Av din beskrivning så tycker jag inte att detta låter som ett lättare fånganfall där hästen ska äta vetekli (varför det?) och motioneras samt gå i en hage.

Jag hoppas inte att svullet under hoven betyder det jag kan tänka mig.

Vad är det för spruta man ger som rutin till fånghästar? Min stackars ponny fick en smärtstillande spruta av veterinären. Då hade hon varit sjuk i en vecka (mitt i julhelgen) och den smärtstillande medicinen hade inte verkat som den borde.

Bakjäst är ett bättre alternativ.

Min har fått b-vitamin de flesta gånger vet varit ute. Kanske kan vara den?

Av din beskrivning så tycker jag inte att detta låter som ett lättare fånganfall där hästen ska äta vetekli (varför det?) och motioneras samt gå i en hage.

Jag hoppas inte att svullet under hoven betyder det jag kan tänka mig.

Vad är det för spruta man ger som rutin till fånghästar? Min stackars ponny fick en smärtstillande spruta av veterinären. Då hade hon varit sjuk i en vecka (mitt i julhelgen) och den smärtstillande medicinen hade inte verkat som den borde.

Bakjäst är ett bättre alternativ.

Vad tycker du det låter som då? Vad tycker du man ska göra?
Det var hennes hovslagare som är specialutbildad i USA på just fånghästar som gav henne dom tipsen. Vetekli gör att hästen blir törstigare och måste dricka mer vatten och det är tydligen jätteviktigt vid fång. Det var ett gotlandsruss i vårat stall som hade haft fång länge, han hade en fruktansvärd fånghals och ont i hovarna, så gav han ägarna det tipset om vetekli och matolja, det var helt otroligt, fånghalsen var borta på bara några dagar och han mådde märkbart bättre. Så vetekli och matolja tror jag faktiskt starkt på.
Jag vet inte vad det är för spruta, har ingen erfarenhet av det, det var hennes ord. Kanske smärtstillande, kanske b-vitamin som föregående sa.:)

Man brukar ta bort saltstenar till en häst som är akut sjuk i fång just för att den ska dricka mindre.

Om svullnaden ser ut som typ bulor i sulan och man misstänker ett fånganfall så tycker jag att det låter som ett mkt allvarligt fånganfall.

men jag kan naturligtvis ha missuppfattat beskrivningen av situationen. Det bästa är naturligtvis att låta veterinären som har sett hästen avgöra hur den ska behandlas. Jag antar att det var en veterinär som kom med råden? Nu skriver du att det var en hovslagare?
Jag fattar nog inte riktigt......

Man brukar ta bort saltstenar till en häst som är akut sjuk i fång just för att den ska dricka mindre.

Om svullnaden ser ut som typ bulor i sulan och man misstänker ett fånganfall så tycker jag att det låter som ett mkt allvarligt fånganfall.

men jag kan naturligtvis ha missuppfattat beskrivningen av situationen. Det bästa är naturligtvis att låta veterinären som har sett hästen avgöra hur den ska behandlas. Jag antar att det var en veterinär som kom med råden? Nu skriver du att det var en hovslagare?
Jag fattar nog inte riktigt......

nej jag skrev fel, menar veterinären.. :d hm, jobbigt det blev, alla har olika åsikter och råd om hur man ska göra, t.o.m veterinärerna :confused:

stallägaren gav proviva till sin fånghäst i vintras då denna fick ett anfall. det hjälpte för henne(kan inte förklara varför, vet bara att detta gjordes).

Men om den redan har blivit bättre och fånghalsen har försvunnit på några dagar så är det väl på rätt väg?

Hästen jag skrev om har inte fått testa vetekli ännu vad jag vet, det var en annan häst jag nämnde där som blivit bättre utav det, gotlandsrusset jag nämnde. Men sen skrev du att man ska ta bort saltstenen så att hästen inte ska vara törsig istället..? därför förvirrad :confused:

Hästen jag skrev om har inte fått testa vetekli ännu vad jag vet, det var en annan häst jag nämnde där som blivit bättre utav det, gotlandsrusset jag nämnde. Men sen skrev du att man ska ta bort saltstenen så att hästen inte ska vara törsig istället..? därför förvirrad :confused:

Du startade tråden med bla denna mening

Veterinären sa att hon skulle ge hästen vetekli och matolja, samt motionera och låta henne stå på magert bete.

Det tolkar jag som att din kompis har haft en veterinär ute som sett hästen och gett detta rådet. Jag reagerade för jag tyckte att det var ett lite annorlunda råd. men nu tytcker jag snarare att det är konstigt att inte hästägaren har följt rådet från veterinären.

Man vill undvika att hästen binder mkt vatten i kroppen. Då blir påfrestningen större på hovarna.

Man kan förstås ge ett eller annat preparat som hjälper till att stabilisera tarmfloran - om hästen i dagsläget har en störd sådan. Ofta är det ju en tillfällig obalans som utlöser ett fånganfall och om magen redan hunnit hämta sig kommer man inte att kunna påwerka fånget med sådana tillskott.

Det wiktigaste wid ett fånganfall är antiinflammatorisk medicin, wila på rätt underlag, för indiwiden korrekta howåtgärder och begränsning aw intaget aw näringsrikt foder under en period. Man ska också ta bort saltstenen eftersom man är rädd att en högre saltkoncentration leder till ökat blodtryck (ökad cirkulerande blodwolym) med förwärrade skador i howbädden.

Att ge wetekli werkar helt befängt om hästen inte är wan wid det sedan tidigare.

Jag tycker fö att ni ska öwerlåta åt weterinär att awgöra om det är "lättare" fång eller inte. Swullnad under sulorna låter sannerligen inte bra.

Min vet. ordinerade probimin under fånganfallet samt rekommenderade att jag gav probimin vid foderbyte.

Med min ringa erfarenhet i ämnet så verkar denna tråd focuseras på just foder relaterad fång.

Foderrelaterad fång har sitt ursprung i en rubbad tarmflora som secundärt utlöser en foder relaterad fång attack..

Jag kan inte i mitt liv förstå hur ett redan startat fånganfall beroende på rubbad tarmflora ska kunna återgå till ett icke startat foder relaterat fånganfall genom att efter det utlösande anfallet tillsätta mag tarm balanc som neutralicerar tarmfloran.

Däremot så förstår jag om en snabb yttre inverkan för att stabelicera tarmfloran kan leda till att ett foder relaterat fånganfall avklingar fortare.

Men!!! Skadan är redan skedd.

Du startade tråden med bla denna mening

Det tolkar jag som att din kompis har haft en veterinär ute som sett hästen och gett detta rådet. Jag reagerade för jag tyckte att det var ett lite annorlunda råd. men nu tytcker jag snarare att det är konstigt att inte hästägaren har följt rådet från veterinären.

Man vill undvika att hästen binder mkt vatten i kroppen. Då blir påfrestningen större på hovarna.

hon följer de andra råden, men hästen får bara vinterfodring så vetekli ska ges då istället för det fodret hästen får annars.
både enligt vet. och enligt hovslagaren som var ute ska hästen dricka ordentligt.. menmen

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 693
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka