Pro Biosa Ipona?

Breen

Trådstartare
Någon som testat detta och har erfarenheter? Fick det rekommenderat av en veterinär men har inte vågat ge det. Fick en lång föreläsning om hur veterinärens andra kunder med fånghästar nu kunde gå på bete igen tack vare detta medlet. Det lät ju lite för bra för att vara sant och jag har de senaste åren lärt mig att det finns ett antal produkter på marknaden som ska vara bra till fånghästar, utan att alls vara det. Vill inte gå på något hokuspokus så att säga.

Men har veterinären rätt i att Pro Biosa Ipona skulle vara ett tänkbart alternativ att ge istället för tex. Kraffts mag / tarm som jag idag ger vid foderbyte?
Och det ska då ges till en insulinresistent häst som tidigare haft fång. Det står ju att det ska vara sockerfritt men innehållsförteckning med rörsockermelass och äpplefiber gör mig lite osäker på sockerinnehållet.
 
Jag hade inte gett det till en fånghäst. Jag hade också undrat varför veterinären rekommenderar det? Är hen sponsrad av dem? Att ge ett tillskott som det inte finns några bevis för att det har effekt och som dessutom innehåller en massa olika örter med tveksam och ibland till och med farlig verkan hade jag inte gjort till någon häst och definitivt inte till en inte helt frisk häst. Vill du ge något för att underlätta för magen så ge yea-sacc. Det har bevisad effekt men inget magstödjande kan någonsin göra att en fånghäst kan gå på bete igen. Det beror helt på hur känslig hästen är.
 
Jag slutar aldrig att förundras över hur okunniga veterinärer kan vara. Eller är det så att de får en viss procent på de foder de rekommenderar?

Fakta är att hästar nästan aldrig får fång på grund av en tarmstörning. Det är endast om en häst kommer in i foderkammaren och sätter i sig en hel säck havre eller annat stärkelserikt foder som den kan utveckla fång p.g.a. en tarmstörning. Laminitis/fång orsakas nästan alltid av en hög insulinhalt i blodet. Det här fodertillskottet har ingen som helst positiv effekt på fångkänsliga hästar, dvs. hästar som är insulinresistenta eller har PPID.

Att veterinären sen påstår att fångkänsliga hästar, dvs. IR-hästar, kan släppas på bete om dom ges detta tillskott är så vansinnigt och allvarligt att veterinären borde anmälas. Det borde väl finnas någon ansvarsnämnd som agerar vid uppenbarliga felbehandlingar.

Det finns en rad liknande produkter på marknaden som alla är lika värdelösa som den här produkten.

Den här produkten sägs innehålla:

“Vatten, fermenterad ekologisk rörsockermelass, mjölksyrakultur, samt 19 ekologiska örter: Anis, fänkål, lakritsrot, basilika, bockhornsfrö, dill, enbär, fläder, ingefära, kvanne, körvel, oregano, pepparmynta, persilja, romersk kamomill, rosmarin, salvia, brännässla, timjan.”

Av alla dessa ingredienser är det väl endast vatten som är bra för hästen.
 
Tack för era svar!
Ytterligare en sak jag kan låta bli att köpa då. Påståendet att vissa fånghästar kan gå på bete igen pga. denna produkt, var givetvis ett uttalande jag tog med en stor nypa salt. Men veterinären som rekommenderade mig det, arbetar på ett av landets större djursjukhus och jag har inte tidigare varit med om att en veterinär rekommenderar ett medel som innehåller örter. Så jag kunde inte låta bli att tänka att det faktiskt fanns något riktigt bra med den här produkten som jag inte förstod mig på.
 
jag har inte tidigare varit med om att en veterinär rekommenderar ett medel som innehåller örter.


Det finns örter som definitivt har en positiv effekt på IR-hästar och det är örter som stimulerar produktion av kväveoxid i kroppen. Vad jag vet så är det ingen av de 19 örter som finns i denna produkt som gör detta.

Den mest effektiva örten är Gynostemma pentaphyllum, även kallad Jiaogulan. Även hagtorn har denna effekt.
 
Och här kommer en följdfråga. Nu har jag införskaffat Gynostemma pentaphyllum. Först som te för det var det enda jag hittade. Men idag lyckades jag även hitta det i pulverform. Dock är det ju i en förpackning med anvisningar till människa. Någon som gett detta och vet hur mycket en 400 kg:s häst bör få om dagen?
 
Och här kommer en följdfråga. Nu har jag införskaffat Gynostemma pentaphyllum. Först som te för det var det enda jag hittade. Men idag lyckades jag även hitta det i pulverform. Dock är det ju i en förpackning med anvisningar till människa. Någon som gett detta och vet hur mycket en 400 kg:s häst bör få om dagen?

Du kan ge 1 tsk två gånger/dag. Helst ska man ge det separat ifrån annat foder, minst 30 men helst 60 minuter innan eller två timmar efter utfodring. Våran häst vägrade dock att äta det separat och det gav effekt även när jag blandade det med lite speedi-beet.
 
veterinären som rekommenderade mig det, arbetar på ett av landets större djursjukhus

Det är ett stort problem när veterinärer och fodertillverkare inte följer med i den vetenskapliga utvecklingen inom sitt område. Din veterinär och tillverkaren av produkten Pro Biosa Ipona tror tydligen fortfarande på den gamla ”fruktanteorin”. Din veterinär har tydligen inte hört talas om insulinresistens eller så vet han/hon inte vad det är eller kopplingen till laminitis/fång.

En stor del i skulden till detta har SLU som är de som har informationsansvar och ska vidarebefordra forskningsresultat till veterinärer och hästägare. SLU har med näbbar och klor hållit fast vid den gamla fruktanteorin i det längsta. Det är endast under de senaste 2-3 åren som ett ljus har gått upp även för ”experterna” på SLU.

Det som gör mig riktigt arg är att informationen om IR och laminits/fång fanns redan 2008 men ingen på SLU tycktes fatta sambandet. Resultatet har blivit att ett stort antal hästar har felbehandlats och många har avlivats helt i onödan.

Hästar kan få laminitis/fång av olika orsaker men den utlösande faktorn för alla typer av laminitis/fång verkar vara densamma – nedsatt blodcirkulation i hoven.

Man har uppskattat att av de hästar som får laminitis/fång så är orsaken endokrinisk i ca. 90% av fallen vilket betyder att hästen är IR och/eller har PPID.

För dessa hästar/ponnyer är det en hög insulinhalt i blodet som orsakar laminitis, dvs. skadliga förändringar i hovens lameller. Forskning har visat att en hög insulinhalt i blodet (hyperinsulinemi) stimulerar produktion av signalsubstansen endotelin-1 (ET-1) som ger upphov till vasokonstriktion, dvs. en sammandragning av blodkärlen som leder till försämrad blodcirkulation i hoven. Det finns ett stort antal forskningsrapporter som visar detta:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=horse+laminitis+endothelin

Gynostemma pentaphyllum (Jiaogulan) stimulerar produktion av kväveoxid i kroppen. Kväveoxid är en kraftfull vasodilator. Särskilt vintertid vid kall väderlek är örten Jiaogulan ett ovärderligt tillskott för IR-hästar eftersom den motverkar den sammandragning av blodkärlen som sker vid kyla. Dosering av örten är enligt följande:

“Kolla färgen i hästens gom och börja med att ge ½ tesked två gånger dagligen. Öka sedan dosen med ¼ dels tesked var tredje dag tills du ser att gommen har fått en rödare färg. När detta sker har du funnit rätt dos.”
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp