Prisvärda mineraler

Lycanthrope

Trådstartare
Vilka mineraler är billigast om man även ser till innehåll?

Det ska ju inte vara billiga mineraler med dåligt innehåll så att man måste ha mer tillskott, utan så fulländat som möjligt helt enkelt :D

Sv: Prisvärda mineraler

Här i Eskilstuna säljer Bidermans ett finskt märke Racing nånting som har 20 kg säck med mineraler + vitamin som inte ger grus mage kostar 300 nånting men då bör man kanske vara fler om säcken annars ska det vara jätte bra...

Är ju omöjligt säga sådär generellt, beror ju helt på vad som saknas från höet, om höet har en hög eller låg Ca/P-kvot osv.

Balen är ihopsamlad från en stor del av åkern inte bara ett par meter.

Vi kan inte öppna flera balar samtidigt, kan bli dåliga då.. :(

jag gillar vitafor strong som man kan beställa från börjes, billigt, bra, och håller länge. och det smakar gott haha

Komineraler.
Men då så måste man räkna mycket noga eftersom att de kan innehålla för mycket jod.

Balen är ihopsamlad från en stor del av åkern inte bara ett par meter.

Vi kan inte öppna flera balar samtidigt, kan bli dåliga då.. :(

Frys provet =) Dvs ta ett prov när du öppnar en bal, frys det. När du öppnar nästa bal, ta prov, frys det. När du har prov från iaf 5 balar, skicka in.

Man får ju väga det mot varandra liksom. Skicka (och betala) en analys i september på en bal, som du eg inte har en aning om den är representativ. Eller chansa i 4 veckor och analysera ett mer representativt prov. Balarna håller 1 v, så om du öppnar första balen 1 september, kan du om du nöjer dig med 4 balar skicka prov 1 oktober.

Jag skulle hellre ta en månad 'oanalyserat' än basera en hel vinters utfodring på en enda bal som kan vara representativ, men också kan skilja sig markant.

Men det ÄR drygt att gå och vänta, jag vet.

har en fundering om kraffts komineraler.
förr så köpte jag alltid det. Men det var nån som berätta att det var för mycket av nånting i dom.

men hur många ger ko-mineraler?

Balarna håller 1 v,

Det där är nog högst individuellt.
Våra balar har hållt 2-3 veckor också, de är torra och fina, har inte vart några problem. Eftersom det finns en del bete kvar så kommer det inte gå åt så mycket av första balen så det tar nog ett par månader innan jag isåfall har fått ihop några balar.

De ska inte vara öppna så länge, därav mitt 'balarna håller en vecka'. Är det varmt är det ju ännu värre, men i plusgrader ska man göra av med en bal på max en vecka.

Så även om de verkar hålla längre, så i plusgrader så nä de ska inte användas i 2 - 3 v.

De mineralerna som är prisvärda för mig kan vara rena katastrofen för ditt grovfoder, bättre att vara utan.

Mineraler komplettera man OM man behöver när man fått ihop resten av foderstaten

Vadå ska? Du vet tydligen inte hur våra balar är. ;)
De är krustorra, som vanligt hö som legat på en skulle tex.

De håller utan problem i ett par veckor. Inget mögel har vi haft heller.
Självklart känsligare när det är såhär varmt men vi öppnar dem inte så tidigt.

Nu handlade ju inte tråden riktigt om att klaga på vårt hösilage.

Det har tidigare år varit av bra kvalité med bra värden, verkar bli bra hö i år också, värdena vet jag ju dock inte förrän analys är gjord.

Det enda jag undrade var om det fanns BRA mineraler till BRA pris. När jag sedan har några förslag så kan jag ju matcha dem med analysen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 038
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka