Prisvärd sele och vagn til shetland?

N

ninahaak

Jeg er ny på forumet for körning, så förlåt meg om dette har vært oppe tidligere.
Jeg vil gjerne ha tips om seler og vagner til shetland. Hvor finner man de beste og mest prisvärda? Jeg kan ikke så mye om körning, så jeg vil ikke legge titusener ned i det sånn til å begynne med, men jeg vil heller ikke kjøpt noe som ikke er säkert å bruke. Har tittet litt på www.equilex.se og funnet en sele til ca. SEK 2500. Noen som har den og vil si noe om den? SKal bruke ponnien til turkörning, men vil ikke utelukke småtävlingar heller...
Velkommen med tips!

Försök hitta begagnade grejor, exempelvis här på Buke finns det ofta annonser.
En bra sele har en rejäl brösta, två gjordar (en buk- och en däckelgjord), svanskappa och baksele.
Du kan ju också ringa eller maila till Equilex och be att få veta mer om selen du är intresserad av.
Vad gäller beg. så finns det också en del för shettis bland annonserna här, och rockard till shetlandsponny brukar inte kosta så många kronor nya heller. På Börjes i Tingsryd har de en liten rockard som passar russ och shetland, den kostar 2 500 kr drygt. Den är rätt bra.
Om du köper begagnat så kolla vagnen noga, så den är ordentligt svetsad och håller för att åka i, och så vidare.

:banana:

Hei og takk for svar!
Jeg er helt fersk på det med körning, så jeg vet vel ikke så veldig hva jeg skal fråga etter om jeg mailer til Equilex... Derfo tenkte jeg å høre om noen har den type sele og om de er fornøyd med den?
Evt. med sele fra Lillhästen i Stav?
Alle som har sele til shetland, kan gjerne skrive noen ord om hva de har, hvor den er kjøpt og hva de synes om den!
Synes forøvrig ikke at det er så veldig mange tilsalgs på bruktmarkedet, men man får vel ha litt tålmodighet...

En bra sele har:
- en rejält bred och mjukt fodrad brösta - eller ett par väl formade lokor med rejält med stoppning.
- en däckel som inte är för liten och smal, utan med väl stoppade putor. Om du ändå köper en sele med en dålig däckel, så använd underlägg under den, så vikten sprids på så stor yta som möjligt ändå.
- två gjordar - en däckelgjord som ska spännas åt och som håller däckeln på plats, och en bukgjord som spänns lösare och sitter "utanpå" så att säga.
- Skakelremmar som du använder när du fäster vagnen i selen.
- Träns och tömmar. Undvik textiltömmar - köp hellre riktiga i läder även om de är betydligt dyrare!

Du behöver också:
- en baksele som ska sitta om hästens rumpa och hjälpa den att bromsa i backarna. En baksele ser ut ungefär som en smal brösta och fästs ovanpå korset i remmen som går bak till svansen, samt i skaklarna (eller i bukgjorden). När hästen bromsar vagnen i nerförsbackarna ska den kunna "sätta sig" i bakselen.
- draglinor som fästs dels i dragringarna, dels i svängeln som sitter framtill på vagnen. Om den vagn du köper inte har en svängel, så låt en som kan svetsa sätta dit en, för hästen drar mycket bättre än utan svängel. Svängeln rör sig fram och tillbaka i takt med hästens rörelser.

Vagnen ska vara lagom stor för hästen, gärna fjädrad (annars kommer du att skaka sönder!), och rätt avvägd. Sätt två personer i rockarden, håll skaklarna i samma höjd som de hamnar på hästen och känn hur det känns. Hästen ska inte bära mer än några få kilo på ryggen. Det ska finnas öglor för skakelremmarna, och gärna extra öglor längre bak att fästa bakselen i. Och en svängel!

Hoppas du blev lite klokare av det här inlägget!
:)

Jag har köpt en sele ifrån Equilex..tror den heter "standard", den sitter fint på min pålle, har dock fått göra lite fler hål här och var (men det får man nästan räkna med), det ända jag inte gillar med den selen är huvudlaget..det är trångt..å därför hänger det bara och samlar damm nu..tyvärr :crazy:

...Tycker selen är utmärkt för fritidskörning å så!!!

Vad det gäller den begagnade marknaden så letade jag i evigheter efter både sele och vagn...utan resultat...det går åt som smör i solsken!!

Har också en sån sele, har dock fått göra en massa nya hål på typ allting, men det räknar jag alltid med.
Det jag ogillar mest är huvudlaget, det är alldeles för STORT!
Ska vi byta? :D

Takk for utførlig svar! Jeg har tidligere bare tømmekjørt med en enkel brystsele og aldri verken spent for eller hatt baksele og dragliner, så det var veldig nyttig å få vite litt mer om akkurat det siste!
Takk!

Dette er vel et svar både til Rebecka og Qvip!
Har dere shetlandsstorlek på selen fra Equilex begge to? Da undrer jeg hvor store deres shetlandsponnier er? Jeg har et sto på 2 år i år, og hun er omtrent 90 cm nå, så hun blir jo ikke spesielt stor. Jeg antar da at shetlandsstorlek vil passe til henne eller?
Hvordan er kvaliteten på læret (lädret)?
Jeg tror nok det er den billigste selen jeg har funnet i lær og med såpass mye tilbehør.
Er det lädertömmar?
Har noen en bild på en roadcard med svängel? Skulle gjerne vite litt mer om hvordan den ser ut. Ifall jeg må fikse en sånn selv, eller må vurdere kjøp av en som noen har fikset på selv (så jeg kanskje kan vurdere om det er ok).

Hei!
Jeg har sendt deg en PM (privatmeddelande), les det!
MVH
Jannicke

Jag har som sagt en sån sele.
Men, jag har en minishetland och en sele i stl mini.
Nu ska jag vara ganska kritisk. :p
Allting är för stort. Utom tömmarna, de är för korta.
Draglinorna är extremt långa.
Huvudlaget kommer jag aldrig att kunna använda.
Nackremmen har jag låtit göra en ny.
Bröstan har jag använt till en kraftig standardshetland på ca 105 cm i mkh, och där passade den bra, frågan är om inte hela selen skulle passa bättre på en normalshettis.
Man får vad man betalar för. Trots det är lädret ok, iaf hittills.
Tömmarna har jag inte använt, och kommer aldrig att göra.
Är de målade?? (Hemska).

Jag undrar om du inte ska ha stl mini till din, hon blir väl inte särskilt stor, och även om hon breddar sig lite är det ok.
Men ring/maila till Equilex (som saluför selen i Sverige) och fråga.

Jag fick göra fler hål i dgarlinorna och i remmen som ligger över halsen och håller upp bröstan...annars så sitter allt fint på min.
Min är 105 i mkh, ganska rejäl ponny...jag bestäde en i mini först då jag fått en annan (ifrån annat företag) i stl shettis och den var JÄTTE stor....men mini var HELT förliten till min så jag bytte den till Shettis.
Jag tycker den är helt OK för de priset...kanske inte dom bästa tömmarna,men dom duger.

Den ska finnas en bild på en typ av rockard med svängen på Equilex hemsida..kolla där.

lånar din tråd då du fått många fler svar än vad jag fick på min..

har en ponny storlek större (b-ponny, ett russ). Annars är jag i ungefär samma situation som du, kan inte mycket om utrustning och körning.

Har nu också kikat på equilex sida och tycker att deras selar och vagnar såg trevliga ut. Är det någon som har rockard/vagn därifrån?? kommentarer?

Och ni som hade köpt selar därifrån, var det textil eller lädertömmar till?

Lädertömmar.
Men som jag skrev tidigare, det ser ut som om det är målat läder.
Jag har kasserat dem.

Jag har en vagn som nästan är exakt likadan som deras...endast fäger på soffan som är anorlunda.
Denna vagn har jag och jag är super nöjd med den... :)

Jag har en standardsele ifrån equilex, i shettisstorlek. Bröstan sitter precis bra, men då har jag gjort nya hål så långt upp det går. Draglinorna måste jag korta av annars sitter det bra. Huvudlaget är lite stort på den ena shettisen så skygglapparna hammnar konstigt. Tömmarna är jättefina tycker jag.. Men kanske inte :confused: Lädret ör väl inte av nån vidare kvalitet, men det är en bra förstasele. Absolut. Och så har jag precis fått en roslagsvagn, i och försej begagnan men jag kan ju inte ha en bättre rockard. :love:

Ja, den vagnen synes jeg ser fin ut. Bra at du er fornøyd med den. Skal spare penger og kjøpe en sånn etterhvert, tenker jeg.
Heldig for meg så er det noen som importerer samme type sele og vagn (som Equilex) hit til Norge, så da slipper jeg å bestille i Sverige. Regner med at jeg kjøper en sele nå, antakeligvis minishetland, jeg har tatt mått og skickad inn. Min shetland er altså 2 år, ca. 90 i mankehøyde, 133 i brystomfang (magmått...). Mått for brösta er 86 cm, og det samme er lengden i ryggen fra lansemerke foran manken til halerot. Det hodelag hun har i dag, er 28 cm innside pannebånd fra ytterpunkt til ytterpunkt. Fra bittring til bittring rundt om nakken er hun 69 cm. Noen som har en formening om dette kanskje helst er ministorlek?

Er det svårt å kjøre inn en shetland med sånn sele eller?
Har tømmekjørt endel med en tømmekjøringsgjord foreløpig. Skal forsøke å lage til et drag av stokker som vi også kan forsøke med. Kan man gjøre det med en slik sele, eller burde jeg ha enda en type sele da? Hvis man skal dra et slikt løsdrag med trekkliner, skal man da lage istand en slags "svängel" da også, eller kan man gjøre noe annet?
Eller anbefaler dere å spenne rett i en roadcard? Det er en ganske sindig dam, men også litt spretten i bena iblant.Hun er jo ung.

Jag har kört in min ponny med den selen, det jag tycker är bra är att den är i "delar" bröst,däckel,baksele osv. för sig..

(min norska är LITE dålig,men i allafall) :smirk:

Vad det gäller att spänna an hästen så har jag tränat MASSOR på att få hästen att stå stilla ett bra tag...å att han kan stanna på mitt röstkomando (fick tipset att träna lite extra på de, just i fall man hamnar i någon nödsituation så ska hästen veta att när det är HALT..då står man stilla)..och de har funkat fint..han spännt för honom för vagnen nu ca 5gången och det går super bra.

Ta de lugnt bara och skynda långsamt så ska det nog gå bra!!

Lycka till!! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: Freazer
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
571
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 195
Senast: Lobelia
·
Utrustning Så min lille hest er øm i mage muskulaturen, og jeg lurer på å kjøpe en ny gjord til hoppsadelen. Finnes det noe ala Eric Tissant...
Svar
7
· Visningar
635
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama