Prisutdelning med eller utan häst?

S

Sol_

Måste prisutdelning ske till häst vid lokal? Skillnad vid unghästklasser?

Sv: Prisutdelning med eller utan häst?

Du ska ta emot pris i reglementsenligt klädsel. Alltså dom kläderna du ska ha när du tävlar, och då ingår väll även hästen, sadel och träns. Att rida barbacka vet jag att man inte får, men min tränare fick dispens på en dressyrträning då prisutdelningen var sent på kvällen och dom tyckte att det var synd om hästen som skulle stå i transporten i den vinterkylan hela kvällen, så hon fick gå in utan häst. Klubbisar brukar det vara okej att inte rida in på häst på prisutdelingen.
Jag kan inte svära på att det är så här, men det är vad folk har sagt till mig, men hör med domaren.

På lokaltävling behöver du inte ha med hästen, mera vara tävlingsklädd. Från regional och uppåt måste man ha med hästen.

Okej! Bara tävlat reg/nat de senaste åren men nu har man unghäst så det gäller att hålla sig uppdaterad. :)

Jag har med unghäst o jag brukar låta henne stanna utanför...;) Man vill ju inte bli avbockad:crazy:

Sol_ skrev:
Måste prisutdelning ske till häst vid lokal? Skillnad vid unghästklasser?

Arrangörer brukar vilja ha de 6 första till häst, sen antingen till fots eller hämtas pris i sekretariatet.
Fast det brukar vara så att några alltid kommer utan häst.

I dressyr så brukar det inte vara till häst på lokal, här iallafall.. en klass tar ju så lång tid. MKöjligen de som startat sent...

Unghästar brukar få rosett vid utgången.

Det beror på vad det står i ryttarmeddelandet. Om arrangören har skrivit typ: "6 främst placerade till häst, övriga hämtar priser i sekretariatet" ska du vara till häst om du inte fått överdomarens tillåtelse att slippa. I så fall måste du ändå vara regementsenligt klädd.

*kl*

Men måste man rida på sig egen häst. Jag menar om jag har en häst som blir helt galen och väljer att låna min kompis häst ist. Går det bra?

Ja det får man göra! Häst som häst... Bara den har sadel, och inget täcke förutom segertäcke.

Annars kan du väl springa ärevarvet utan häst :angel:

Fjallis skrev:
Ja det får man göra! Häst som häst... Bara den har sadel, och inget täcke förutom segertäcke.

Men vid elittävling ska det vara hästen man är placerad på. Dock kan ÖD ge tillåtelse till hästbyte eller deltagande utan häst :smirk:
Man får också ha täcke på vid dåligt väder om ÖD ger tillåtelse.

LadyCovergirl skrev:
Men vid elittävling ska det vara hästen man är placerad på. Dock kan ÖD ge tillåtelse till hästbyte eller deltagande utan häst :smirk:
Man får också ha täcke på vid dåligt väder om ÖD ger tillåtelse.

Trådskaparen frågade om lokal tävling
Kod:
[/Måste prisutdelning ske till häst vid lokal? Skillnad vid unghästklasser?CODE]

H*n verkar ha full koll på lite högre nivå .

Senast ändrad av en moderator:

På lokal tävling brukar väl dom flesta klubbar vara ganska snälla och låta ryttaren komma utan häst (särskilt om det är en unghäst/eller svårlastad)
Men bäst är att fråga i sekr, redan när man kommer om det är ok vid ev prisutd att komma utan häst.

L_B skrev:
Trådskaparen frågade om lokal tävling
Kod:
[/Måste prisutdelning ske till häst vid lokal? Skillnad vid unghästklasser?CODE]

H*n verkar ha full koll på lite högre nivå .[/QUOTE]

Jadå, jag kan läsa. Men den jag svarade, Fjallis, skrev såhär:"Ja det får man göra! Häst som häst... Bara den har sadel, och inget täcke förutom segertäcke." Och det stämmer ju inte riktigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med helgens dressyrtävlingar i tyska Hagen hade man individuella ärevarv för de placerade ekipagen. Därefter kom ryttarna in...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar