Prisskillnad kakla/matta

MiniLi

Trådstartare
Någon som kan tala om för mig ungefär hur mycket det skiljer i pris att kakla ett badrum jämfört med att lägga våtrumsmatta/tapet?
Är det väldigt mycket dyrare?
Hur skiljer sig kostnaden för arbetet? Samma tidsåtgång?

Då tänker jag nu en lite dyrare matta (för de billigaste brukar inte ha så roliga mönster och färger) eller ett "normalt" kakel.

Sv: Prisskillnad kakla/matta

BAdrumsmattor är väl ganska tråkiga allihopa eller? Men mkt mkt praktiskt. Inga jobbiga fogar att skura där inte.
En badrumsmatta klarar nog inte gemene man av att lägga själv. Det ska svetsas ihop o fixas. Klinker är ju lättare att läga själv.
Klinkern är ju inte jättedyr men primer och fix låter det ju dra iväg en del... Du har först 1 primer för vidhäftning, sen en för tätskikt. Du behöver en speciell gummimembran vid avloppet/n.

Ska du göra jobbet själv? Hur stort badrum? Villa, bostadsrätt? Och var ligger Linghem?
Faktorer som spelar ganska stor roll :)
Och så det viktigaste- vad vill du helst ha?

Jobbet ska göras av hantverkare.
JAG vill helst ha kakel men nu är det hyresvärden som ska betala och jag vet att de kommer vilja lägga matta. Hade en tanke om att man kanske kan skjuta till lite pengar och då få kakel iallafall, sålänge det inte är väldigt mycket extra.
Det är en villa.
Stora badrummet är nog 3*4 meter eller nåt sånt.
Huset ligger utanför Linköping.

Det finns fina mattor, men urvalet är helt klart mer begränsat än om man kaklar.

Jag har ingen aning om vad mattorna kostar så det är svårt att säga om det är mer eller mindre...
Det behöver ju inte bli jättedyrt om man klinkar. Min sadelkammare är i ca samma stl men jag har ju inte tätskiktat den. Köpte klinker för 89:-/m2 och fix o fog på Biltema. Tror att det har kostat max 2000:-.
Men det är dyrare i ett badrum pga underarbetet.

Plastmattan är ju bara att lägga på plats direkt eller??? JAg kan inget om plastmattor... Det kanske är samma underjobb där...

varför lägga en enda krona på en hyresrätt? låter banalt.. har man för avsikt att påverka, köp dig en bostad så du får igen pengarna för investeringar.

varför lägga en enda krona på en hyresrätt? låter banalt.. har man för avsikt att påverka, köp dig en bostad så du får igen pengarna för investeringar.

Men ger det ett personligt mervärde och man planerar att bo kvar så anser man nog inte att det är bortkastade pengar.
Själv är jag nyinflyttad i en hyresrätt (tredje gången gillt...) och känner jag om ett år att jag kommer bli kvar här längre så vill jag gärna tapetsera/måla om två rum, som egentligen är nyrenoverade men inte alls i min smak. Jag vet att det är pengar jag inte får tillbaka, men jag anser att det är värt det om jag nu skulle bli sittande här i kanske 5-10 år.

TS! Beroende på vad du har för hyresvärd så brukar de själva ha prover för vad de godkänner i hyresrätterna. Åtminstone de jag bott hos. Man har alltså inte kunnat välja själv helt och hållet vilket kakel/matta/tapet som ska in utan de brukar ha ett (förvisso ganska stort) antal alternativ att välja på. Då har priser funnits färdigt framtagna så man ser vad prisskillnaden blir.
Men det behöver ju naturligtvis inte vara så för din del.

Det här är en lite speciell hyressituation. Vi är säkra på att vi kommer bo kvar länge, kanske för resten av livet. Vi kommer aldrig bli uppsagda och vi kanske till och med kommer få huset i framtiden.
För oss är det värt pengarna.

Men ger det ett personligt mervärde och man planerar att bo kvar så anser man nog inte att det är bortkastade pengar.
Själv är jag nyinflyttad i en hyresrätt (tredje gången gillt...) och känner jag om ett år att jag kommer bli kvar här längre så vill jag gärna tapetsera/måla om två rum, som egentligen är nyrenoverade men inte alls i min smak. Jag vet att det är pengar jag inte får tillbaka, men jag anser att det är värt det om jag nu skulle bli sittande här i kanske 5-10 år.

TS! Beroende på vad du har för hyresvärd så brukar de själva ha prover för vad de godkänner i hyresrätterna. Åtminstone de jag bott hos. Man har alltså inte kunnat välja själv helt och hållet vilket kakel/matta/tapet som ska in utan de brukar ha ett (förvisso ganska stort) antal alternativ att välja på. Då har priser funnits färdigt framtagna så man ser vad prisskillnaden blir.
Men det behöver ju naturligtvis inte vara så för din del.

Exakt, det gör väldigt mycket att få bo fint :laugh:

Det här en en privat hyresvärd och det finns inga sådana prover. När vi gjorde om badrummet i nuvarande hus var det matta som gällde, är rätt säker på att de kommer säga samma nu..

Nu kanske inte det är väsentligt för er men det höjer ju värdet på bostaden med kakel, iaf enligt de mäklare jag pratat med (kök däremot spelar kvitta om man har Ikea, någon lokal eller ett marbodal)

Jag tycker personligen det är trevligare med kakel, mina offerter på mitt badrum skiljde det drygt 2000 kr på, alltså lite dyrare med kakel än matta, dock ska tilläggas att mattan jag fick offert på var bland det dyraste de hade.
Offerten kom från samma företag men alltså två alternativ. Mitt badrum är dock lite knepigt och med mkt vinklar trots att det är drygt 8m2.

Jag satte matta när jag gjorde om mitt badrum. Detta för att alla jag talade med som kan något om saken rekomenderade matta då det är säkrare. Visst hade det varit snyggt med kakel men idag är jag väldigt nöjd med mitt badrum. Enligt de jag talade med så blir priset ganska likvärdigt om man inte väljer väldigt dyrt kakel.
Nu bor jag så till att här går inte husen att sälja oavsett och man får definitivt inget extra för kakel i badrummet.

*kl*

Tänk på att taxeringen också höjs med kakel. Samtidigt är det säkrare med våtrumsmatta, det blir tätt. Kakel har fogar som aldrig blir helt täta, samlar smuts och mögel och kan behöva fogas om.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 442
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
825
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 803
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka