Jag var på arbetsintervju för länge sen på ett ställe som hade en bröllopslokal med fullservice. Vi pratade inget om deras prissättning, men minns att de berättade att bröllop är deras mest tidskrävande arrangemang (de hade konserter, konferenser mm. annars också). Det blir ofta flera extra avstämningar med brudparet inför och sista minuten ändringar. Lite ”hålla i handen” arrangemang. Det gick mig att förstå varför det kostar mer att boka ett bröllop än en konferens. Det krävs helt enkelt mer av personalen, och mer tidsåtgång.
Gällande mua och blommor har jag dock ingen aning, men det skulle inte förvåna mig om det ligger liknande bakom i många fall. Säljaren vet att det kommer kräva mer att få det perfekt på denna stora dag i livet för många, därav merarbete.
Med det sagt skulle jag själv kunna gifta mig med lite plockade snödroppar i handen. Så har man som brud inte skyhöga förväntningar så kan man ju köpa en vanlig blombukett, och jag gissar boka en vanlig tid för hår och smink? De behöver ju inte veta, eller bry sig om, varför du vill ha hår och smink just den dagen. Är nog inte helt ovanligt att folk bara vill lördagsfixa sig (iaf innan corona då..)