Prisskåpet fullt?

K

Kaffikakk

Vet inte om tråden ligger rätt, om inte, flytta gärna.

Har ni nånsin känt att ni är "tävlingsmättade"? Jag kämpade i flera år med min gamla häst och skulle ha dött för en placering eller nolla i 1,10. Vi kom alltid sist och nitade in i oxrar.
Sen sket jag i allt och åkte utomlands, snubblade över en pärla till häst och sen när vi kom hem började rosetterna trilla in, 1,10 1,20 1,30 . Priskåpet bångnar av pokaler och rosetter. Vi har / har haft 6 fantastiska tävlingsår.

Men nu.. Jag är led. Jag är led, lat, trött, whatever på att tävla. Suckar när man ska börja packa och dona, men samtidigt älskar jag hela rulliansen med tävlandet, alla kollegor, spänningen, stoltheten över sin häst.

Jag jobbar dagligen med hästar (egen företagare) och behöver tävlingsresultat för att bibehålla min "status" eller vad man nu ska kalla det..

Å, jobbigt!! Min häst börjar nu blir till åren och man känner sig tvingad att tävla tävla tävla nu nu nu innan hon blir för gammal och jag vet många som skulle DÖÖ för henne. Hon skulle tex bli en fantastisk juniorhäst eftersom hon är ganska liten (154 med andra ord....)

Vet egentligen inte vad jag vill av tråden, men skönt att skriva av sig.

Sv: Prisskåpet fullt?

Jag valde faktiskt bort tävlandet (trots en mkt lovande häst med kapacitet) efter att jag fick barn. Löste man licens skulle man iväg på ett antal tävlingar för att känna att man fick valuta för pengarna. De flesta två-dagars då man sover över och är borta från familjen.
Sedan kräver hemmaklubben ett engagemang på de hemmatävlingar i alla grenar som anordnas vilket gör att ett ännu större antal helger bara försvinner.

För mig var det svårt att både motivera för mig själv och familjen att jag skulle förlora ett antal familjedagar så då bestämde jag mig för att skippa tävlandet. Kanske det skulle vara annorlunda med en hästintresserad familj och mer hjälp med hästen än vad man har i dagsläget? Lägenhetsboende istället för hus med renoveringsbehov där man kan jobba mest på helgen?

Kankse det är dags för dig att ställa henne i avelsboxen? Då har du en giltig orsak. Eller helt enkelt sälja henne medan hon är värd en summa pengar?

Hursomhelst förstår jag din leda tillfullo.

Jag förstår också din känsla. Jag har själv kännt den också. För mig är det så att jag vill ha utmaningar, projekt, något att jobba med. Jag har valt att köpa hästar som jag tror på, jonna med dem och göra dem så bra jag bara kan för att sedan sälja till någon bra som vill fortsätta mitt arbete och jag kan hitta ett nytt projekt. Sån är jag och det funkar för min motivation. Nu gör jag inte detta för att tjäna pengar på något vis, utan för att hålla på med detjag älskar, ha motivationen kvar och fortsätta utvecklas.
Kanske ska du sälja ditt sto och skaffa dig en nytändning :)
Lycka till i vilket fall.

Håller absolut med, var sak har sin tid. Jag har tävlat sen början av 70-talet, mmen glesare och glesare på senare år. Det tog lång tid att inse att jag faktiskt ledsnat, det gick inte längre automatiskt att kasta sej över propositioner eller se fram emot nästa års tävlingstermin.
När förberedelserna överskuggar själva ridningen, det bär emot att tvätta kusar och linda ben, gå upp fyra på morgonen, vänta hela dan på starter och resultat för att sen åka hem hela natten och packa upp och tvätta allt igen, ja, då är det inte kul längre. Men man kan ta en paus har jag hört :)

När förberedelserna överskuggar själva ridningen, det bär emot att tvätta kusar och linda ben, gå upp fyra på morgonen, vänta hela dan på starter och resultat för att sen åka hem hela natten och packa upp och tvätta allt igen, ja, då är det inte kul längre.

Håller med. Jag har blivit kräsen. Det räcker inte att "bara tävla" var som helst för tävlandets skull, om jag ska åka ut med mina hästar så ska det vara något extra.

Dressyr var kul att tävla när jag bodde i Norrland, för då åkte man alltid på meeting ett helt gäng från klubben och sov oftast över. Roligast var en gång när vi tävlade i Lycksele, och nästan alla deltagare i hela tävlingen ockuperade den lokala pizzerian på kvällen. Och så trängde man ihop sig och sov i någon klubbstuga och det var lägerstämning och fniss.

När jag flyttade söderut var det inte alls lika kul att tävla, för det var mer opersonligt. Folk red fram hemma och stack så fort de hade sett att de inte var placerade. Då var det roligare med körningen som ju nästan alltid innebar meeting. Körningen var dessutom rolig för min dåvarande man, han kunde göra en proffsig insats som groom trots liten hästvana, och det fanns många andra män på tävlingarna, inte för att han hade några problem att umgås med kvinnor, men ändå.

Sen jag slutade med körningen så har det inte blivit något tävlande. Jag tycker helt enkelt att lättklassdressyr, som är det som i så fall varit aktuellt, är mördande tråkigt att tävla. Undantag: om man får åka till en fin anläggning, har ett kompisgäng med sig, och vädret är fint så att man kan picknicka och sitta i solen.

Jag har mättat mitt behov av att visa upp mig genom att göra uppvisningar i stället och har fått vara med på ett par roliga välordnade evenemang på fina anläggningar. Så nu har jag blivit ännu mer kräsen. Ska det tävlas, så ska det helst vara på nationell nivå. Och dit har vi inte kommit än och inte heller bestämt oss för om det är värt besväret att försöka ta sig dit. Kanske trivs vi bättre under vår korkek, där vi kan dofta på blommorna...

Dags för nya utmaningar kanske? Hitta en häst du kan rida högre klasser på eller unghästar att tävla, med tydliga mål. Förstår att det blir tjatigt när det aldrig händer något nytt.

Skönt att veta att man inte är ensam i alla fall.

Jo jag borde nog ställa henne i avelsboxen. För sälja, NEJ ALDRIG. Hon ska bo hos mig tills hon ruttnar. ;) Tror det vore en sorts avkoppling för mig, rent psykiskt, om hon blev avelskossa.

Nu undrar jag, ska jag skaffa mig ett projekt (unghäst / ponny / problemhäst, u name it) eller ska jag satsa på en ny tävlingshäst?
Vore dock kul med ett projekt! Något att bita i.

För mig är det så att jag vill ha utmaningar, projekt, något att jobba med. Jag har valt att köpa hästar som jag tror på, jonna med dem och göra dem så bra jag bara kan för att sedan sälja till någon bra som vill fortsätta mitt arbete och jag kan hitta ett nytt projekt. Sån är jag och det funkar för min motivation. Nu gör jag inte detta för att tjäna pengar på något vis, utan för att hålla på med det jag älskar, ha motivationen kvar och fortsätta utvecklas.

Det låter skitkul!! Kan du faktiskt sälja den sen??? :angel:

Jag borde ju avsluta vår tävlingskarriär medan vi är på topp.

Har en dotter som kan börja tävla hästen när den är typ 30 år.... :idea:

Det ska vara roligt att tävla, blir det en rutingrej och dessutom ett måste- ja då är det nog lätt hänt att nöjet försvinner.
Fast än så länge vet jag inget om det då jag fortfarande efter totalt ca 7-8 års hästägande ännu inte ens tävlat med någon av de egna hästarna! ;) Inte vill jag heller förrän det skulle kännas som ett nöje att få komma ut och visa upp vad vi kan (snarare än vad vi inte kan). Jag har många rosetter från ridskoletiden (klubbtävlingar) men det betyder liksom inget på samma sätt som det skulle betyda att få en rosett oavsett färg med en egen kuse. Precis som jag kan tänka mig att den 30:e rosetten i samma färg och klass inte betyder lika mycket som den första! :p
Kanske kan du ta dig an att låna en annan häst som har kapacitet för samma nivå för att få "börja om" med en ny utmaning? :idea:
Tror du att bristen på tävlingar verkligen skulle försämra bilden av dig som ryttare? Gamla meriter borde ju också räknas tycker man.

Känns bara så synd på min häst eftersom hon är i bra skick och skulle säkert klara en säsong till med bravur, men nä. Känns som om vi "är klara".
Förstår ni? :p
Och så självisk är jag att ingen annan ska rida henne, det är min häst och jag har köpt henne själv. *snåljåp*

Det ska faktiskt vara roligt att tävla och det är det också, ibland.

Senast startade jag i en fälttävlan med "okänd" häst (ridit henne ett par gånger) och vips, så vann vi hela skiten. DET är roligt!
Jag är lite inne på ponny stuket, vill gärna ha en ponny, som man kan skola till värsta hopp ponnyn, typ... :angel:

:idea:
Är det ingen som har en knasboll som jag kan ta över???

Tja, jag blev överlycklig när jag fick rosett den enda gången i mitt liv som jag tävlade så jag känner inte igen mig. ;)
Vill hitta en häst jag kan tävla lite smått på igen, kanske några klubb eller lokaltävlingar. Men jag skulle nog aldrig orka tävla varje helg eller ens varje månad.

själv har man ju inte börjat tävla än :crazy: har varit med på någon liiten klubbtävling i hoppning då & då med min foderponny. ändå är min dröm att ha en underbar tävlingshäst och vinna klass efter klass :love: men det låter för bra för att vara sant i mina öron just nu :P

Tja, jag blev överlycklig när jag fick rosett den enda gången i mitt liv som jag tävlade så jag känner inte igen mig. ;)
Vill hitta en häst jag kan tävla lite smått på igen, kanske några klubb eller lokaltävlingar. Men jag skulle nog aldrig orka tävla varje helg eller ens varje månad.

Haha grattis till den rosetten! :laugh:
Låter så mysigt, hitta en häst att tävla smått på, nån lokal tävling. Såååå skönt det låter...
Men endå kan jag inte helt hålla mig från tävlingar, när man tävlat i snart 10 år, så det är svårt att lämna det helt.

Kanske man bara borde ta en paus?
Ta en paus nu i vinter (höh, inte så svårt, de e ju inte såmycket tävl)
ställa gamlingen i avelsboxen och köpa ny pålla till våren?

Nu undrar jag, ska jag skaffa mig ett projekt (unghäst / ponny / problemhäst, u name it) eller ska jag satsa på en ny tävlingshäst?
Vore dock kul med ett projekt! Något att bita i.

Det låter skitkul!! Kan du faktiskt sälja den sen??? :angel:

:idea:

Ja, jag kan det, för sån är jag, vilket inte innebär att jag tycker att det är något konstigt om man INTE kan sälja sin häst. Jag rider och tränar och tävlar för min skull, jag vill hela tiden fortsätta utvecklas och lära mig nya saker, nya hästar att rida osv. Om jag skulle ha samma häst hela tiden skulle min motivation och mina ambitioner ta slut direkt.

Jag tycker att du ska känna vad det är du vill göra. Ang ditt sto så tycker jag att det låter som om du redan har besämt dig. Vad du ska göra sen kan nog bara du styra över. Finns många hästar därute som behöver nya ägare :( så du hittar nog något att sätta tänderna i :)

Anledningen att jag kan sälja mina hästar är också att jag redan när jag köper dem, vet atthär finns det massor med jobb att göra och det ska jag klara av, sen ska någon annan ta över. Jag har redan bestämt det innan. Därför kanske jag inte väljer att köpa min drömhäst för då kanske jag hamnar i ett svår läge. Just nu har jag ett sto som jag är väldigt förtjust i, som jag är tveksam till om jag kommer kunna sälja.

Ja, jag kan det, för sån är jag, vilket inte innebär att jag tycker att det är något konstigt om man INTE kan sälja sin häst. Jag rider och tränar och tävlar för min skull, jag vill hela tiden fortsätta utvecklas och lära mig nya saker, nya hästar att rida osv. Om jag skulle ha samma häst hela tiden skulle min motivation och mina ambitioner ta slut direkt.

Jag tycker att du ska känna vad det är du vill göra. Ang ditt sto så tycker jag att det låter som om du redan har besämt dig. Vad du ska göra sen kan nog bara du styra över. Finns många hästar därute som behöver nya ägare :( så du hittar nog något att sätta tänderna i :)

Anledningen att jag kan sälja mina hästar är också att jag redan när jag köper dem, vet atthär finns det massor med jobb att göra och det ska jag klara av, sen ska någon annan ta över. Jag har redan bestämt det innan. Därför kanske jag inte väljer att köpa min drömhäst för då kanske jag hamnar i ett svår läge. Just nu har jag ett sto som jag är väldigt förtjust i, som jag är tveksam till om jag kommer kunna sälja.

:bow:
Bra tankesätt. Kanske därför jag behåller så många hästar?
Från första stund borde man tänka på att man ska säga adjöss till hästen.

:bow:
Bra tankesätt. Kanske därför jag behåller så många hästar?
Från första stund borde man tänka på att man ska säga adjöss till hästen.

hua, det gjorde jag med den förra men eftersom det blev "ofrivilligt tidig" försäljning så kändes det lika hemskt för det! :p eller dom två förra t o m.

Jag vet inte om det är bra, men det fungerar för mig. Sen blir ju livet inte alltid som man har tänkt sig, men jag tycker att det kan vara bra att ha en plan. Jag har stött på så mycket hästar som verkligen har det dåligt, som blir dåligt ridna och som (om man får vara så elak) lider av att ha sin ryttare på ryggen. Då är det skönt att kunna lägga ett bud, förhoppningsvis får man köpa den och så kan man göra något bra av det. Då kan jag ge den allt jag har och kan, och sen sälja till någon bra och trevlig tjej eller kille. Jag har kanske haft tur men jag har alltid hittat jätte bra köpare till mina projekt, och då går allt mycket lättare.

Men jag förstår verkligen alla som inte kan sälja sina hästar, jag menar inte på något vis att det är fel. Bara så ingen missförstår mig och tror att jag är någon girig hästhandlare helt utan hjärta, för så är det absolut inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan vet inte om jag skulle lägga tråden här eller under ridning. moderator får gärna flytta tråden om det är så jag har ett litet problem...
Svar
10
· Visningar
1 237
Avel Jag försöker följa med i diskussionerna om svensk avel, försöker lära mig av de som kan (de som hållit på länge) med avel. Har förstått...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Hoppning Tänkte höra lite åsikter. Min man har en häst som jag tävlar nu efter att den varit utlånad o det inte riktigt funkade. Han kom hem för...
Svar
11
· Visningar
1 821
Senast: Modest
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve