Prissättning häst

Plantan

Trådstartare
Skulle du köpa häst sticker ut tungan, under ridning (trots att man kollat alla möjliga anledningar men hästen ändå gör så)? Skulle du betala samma pris för en häst som gör så jmf med en likvärdig häst som inte gör det? Hur bedöms dessa hästar i dressyr, kan det påverka resultatet trots att hästen i övrigt rör sig mycket bra?

Vilka andra olater eller annorlunda beteenden skulle du tveka inför?
 
Köpa eller inte beror ju vad jag ska ha den till. Tävla högre klasser - nej. Tävla lätta klasser och jag lööööv hästen, varför inte. Påverkar det resultatet -Ja.
Andra olater, stereotypider som krubbitning går bort pga kolikrisken.
 
Skulle du köpa häst sticker ut tungan, under ridning (trots att man kollat alla möjliga anledningar men hästen ändå gör så)? Skulle du betala samma pris för en häst som gör så jmf med en likvärdig häst som inte gör det? Hur bedöms dessa hästar i dressyr, kan det påverka resultatet trots att hästen i övrigt rör sig mycket bra?

Vilka andra olater eller annorlunda beteenden skulle du tveka inför?
Hästar som sticker, stegrar eller bockar mycket (nåt litet glädjeskutt ibland går an) går bort för mej. Skulle inte heller köpa en häst som haft fång. Annars beror det på från häst till häst.
 
Jag tror inte det påverkar resultatet speciellt mycket mer än att det kan bli lite avdrag för att domarna upplever att hästen inte är tillfreds i munnen. I övrigt så har vi en gammal pensionerad tävlingshäst och ridskolehäst som gått med tungan ute i alla år, nu är han 27 och har inga problem med munnen alls förutom att han sticker ut tungan dem få ggr han rids. Även han är kollad på alla möjliga vis utan några fynd. Så jag hade köpt den om jag gillade hästen!

Andra grejer jag passar mig för är alla typer av "olater" typ krubbitning, vävning mm. I vissa fall är beteendet så nytt så det inte blivit en vana för hästen utan det beror på att hästen är inne för mycket, för liten box, för lite grovfoder eller liknande. I andra fall har hästen gjort beteendet till en vana och gör det bara för att beteendet är invant. Gamla skador brukar jag också passa mig för, särskilt inflammationer i benen. Yttre skador såsom överben är inget som stoppar köp om jag låter veterinär titta på skadan och får det bedömt som något som inte påverkar. Fånghästar går bort direkt!
 
Eftersom jag inte är intresserade av tävlings dressyr så har jag inga problem med en häst som hänger ut tungan, min gamla dressyrtränare köpte en häst utbildad upp till GP billigt som hänger ut tungan för att ha i avel vilket jag oxå skulle kunna göra, hade ju varit mycket lärorikt att ha en sådan häst.

Vill absolut inte ha krubbbitar, boxvandrar, luftsnappare, vävare eller liknande då sådant beteende får MIG stressad och irriterad till max, så jag och en sådan häst skulle bara stressa upp varandra.
 
Köpa eller inte beror ju vad jag ska ha den till. Tävla högre klasser - nej. Tävla lätta klasser och jag lööööv hästen, varför inte. Påverkar det resultatet -Ja.
Andra olater, stereotypider som krubbitning går bort pga kolikrisken.

Sterotyper som krubbitning och luftsnappning ger inte kolik.
 
"Tungan ute" kan betyda väldigt många olika nivåer.

En häst som "tungar" mycket kan inte sällan ekvivalera att hästen är orolig och grejig med bettet och därmed svår att "få på bettet" . En sån häst hade jag inte velat ha /köpt om den var så vid provridning men handlar ju mycket om hur jag själv rider dressyr och därmed vill ha en häst som utifrån det fungerar i just dressyr till 100 % utan att munnen ska vara en aspekt .

Om det istället handlar om som många hästar har att tungan däremot kan sticka ut /greja minimalt utan att det påverkar ridning/hur den är i ridningen så är det ju en annan sak .

Svårt att svara utifrån tråden vad som avses .
 
Det finns de veterinärer som inte håller med dig om.

Fast det är inte jag som säger det. Det är SLU. De gjorde en stor undersökning för säkert ett decennie sedan, på detta. De flesta "vanliga" människor är numer ganska pålästa om ämnet.

Att veterinärer inte är pålästa i ämnet är ganska känt. En veterinär jag mötte ville operera bort halsmuskeln på min häst trots att man numer VET (det ska fanimej veterinärer veta) att man absolut inte ska hindra en häst att utöva sina stereotypa beteenden.

Så när du säger att det finns veterinärer som inte "håller med" så är de bara dåligt pålästa i ämnet, vilket det finns en hel massa som inte är.
 
@Efwa
"... man absolut inte ska hindra en häst att utöva sina stereotypa beteenden... " skriver du.
Nu är ju jag en av dessa icke pålästa veterinärer. Nej jag skojar bara! Men vad tänker du på? Krubbitning, luftsnappning (som kanske din häst pysslade med)? Är det samma sak med vävning? Vilka fler beteenden menar du utöver dessa och varför inte försöka ändra på beteendet?
 
@Efwa
"... man absolut inte ska hindra en häst att utöva sina stereotypa beteenden... " skriver du.
Nu är ju jag en av dessa icke pålästa veterinärer. Nej jag skojar bara! Men vad tänker du på? Krubbitning, luftsnappning (som kanske din häst pysslade med)? Är det samma sak med vävning? Vilka fler beteenden menar du utöver dessa och varför inte försöka ändra på beteendet?

Det blir ju lite OT, det finns massor med trådar om detta.

Hindra (behandla symptomen) ska man icke, oavsett stereotypt beteende. Att behandla orsaken är en helt annan sak.

Vävning/vandring är också stereotypa beteenden men har andra stresstriggare än luftsnappning/krubbitning.

Sedan är det inte riktigt att kalla det för olater. Olater är att skrapa med hoven för att maten ska komma fortare eller skrapa med hoven i gången.
Stereotypiska beteenden är allt annat än olater.
 
Det blir ju lite OT, det finns massor med trådar om detta.

Hindra (behandla symptomen) ska man icke, oavsett stereotypt beteende. Att behandla orsaken är en helt annan sak.

Vävning/vandring är också stereotypa beteenden men har andra stresstriggare än luftsnappning/krubbitning.

Sedan är det inte riktigt att kalla det för olater. Olater är att skrapa med hoven för att maten ska komma fortare eller skrapa med hoven i gången.
Stereotypiska beteenden är allt annat än olater.
Hur kan man behandla orsaken till beteenden som dessa?
 
Hur kan man behandla orsaken till beteenden som dessa?

Är rätt vanligt att hästar som krubbiter gör det för att de har fått alldeles för lite grovfoder, har magsår eller liknande. Vävning går att förbättra genom att försöka undvika/vänja för hästen stressiga situationer, tex bli kvar sist i stallet/hagen m.m. samt mer grovfoder. Köpte en häst som vävde för många år sedan den slutade faktiskt med det efter ett tag, kunde komma fram endast vid extremt stressiga situationer det sista så det går att förbättra avsevärt.
 
som svar på ursprungsfrågan så ja jag skulle kunna tänka mig att köpa en häst som sticker ut tungan, kan börja med att prova bettlöst eller med tungfelssticka.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 049
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 755
Senast: __sofia__
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 566
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp