S

super mario

Jag undrar lite vad normalpriset är för hö och halm i mellansverige?
Vet att det är olika från år till år men ungefär....
Vad är överpris?

Sv: Priser?

Det som finns i vårt stall kostar 2.50 kr/kg men det är ju inte direkt från köparen.
Vilket är väldigt dyrt för ett dåligt hö.

Det enda jag har "erfarenhet" av är rundbalar som kostat runt 300:-/st

vi betalar 1,50....fast kom på att jag räknas nog som söder...:)

vi ger 5 kr/balen för halmen (småbal) och 15 kr/balen för 10-12 kg höbalar.

Jag undrar lite vad normalpriset är för hö och halm i mellansverige?
Vet att det är olika från år till år men ungefär....
Vad är överpris?
Det är numera inte bara skillnader som beror på tillgång och efterfrågan. Fler och fler jordbrukare börjar inse att det finns en marknad för "hästfoder" som ställer litet andra krav. Hästblandningar som ger extra smakligt foder med stort innehåll av örter och utan eller endast låg andel klöver ger inte lika stora volymer. Fröblandningarna är dyrare och kräver mer arbete vid sådd. Tillkommer också kostnader för analyser och att kunderna köper mindre partier per gång.

Det är (eller borde vara) skillnad i pris beroende på kvalitet/kundanpassning. Det enda exemplet jag vet som har satsat på extrem kundanpassning är HorseHage som säljer analyserat ensilage i specialförpackning.

Tyvärr är kunderna många gånger mer intresserade av pris än kvalitet, om det är på grund av snålhet eller okunskap är svårt att gissa. Jag utgår normalt från att det beror på okunskap.

Jag betalar 1,50 kr/kg för mitt hö och de e jättefin kvalité på det.. jag vet många grovfoderförsäljare som tar runt 1,50 kg så de är nog ett normalpris... I det priset får jag dessutom utkörningen gratis.. :banana:

halmen är inte dyr alls här.. 75 kr för en storbal vet inte hur mkt den väger men det räcker länge till två hästar.. :bump:

Tyvärr är kunderna många gånger mer intresserade av pris än kvalitet, om det är på grund av snålhet eller okunskap är svårt att gissa. Jag utgår normalt från att det beror på okunskap.

Vi verkar ha turen att "vår" höbonde nu bygger stor lada och skulltork för att kunna ta in för att göra småbalar. I idén ryms att höet skall ha god sammansättning och näringsinnehåll, samt att analys givetvis finns.

Jag jublar!!! ... men fick av en annan tidigare kund höra att de skulle leta annan leverantör för det skulle bli så dyrt. Totalt sett till en komplett foderstat tror jag dock att många skulle tjäna på detta alternativet. Ser man sen till hästen så ... ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 023
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025