Pris sojamjöl vs lusern

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare IslaBonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 5 136
I

IslaBonita

Stämmer det verkligen att soja till häst kostar runt 130 kronor för en 30 kg:s säck??? Eller har jag hittat fel produkt månne??

Det skiljer sig ju avsevärt i pris/dag om man kan fodra upp med sojamjöl istället för med mer lusern!

(Jag behöver inte energin från lusernet utan bara proteinet)!

Sv: Pris sojamjöl vs lusern

Det låter väldigt billigt, jag betalade nästan 300:- för en säck på 20 kg om jag inte minns fel. Det var i våras, på Granngården. Men visst är soja det absolut billigaste proteinfodret oavsett.

Jag minns inte vad soja kostar men det är stor skillnad i pris om man räknar i kronor per kilo smältbart råprotein. Soja är mkt billigare än lusern.

Men man ska vara medveten om att det inte alls är samma sak. Lusern är ett grovfoder som man kan ge mkt av och som innehåller en hel del annat som också är bra, kalk tex som är en bra buffert för tarmarna. Soja däremot är ett proteinkraftfoder och det är farligt att ge för mkt soja per gång även om soja är ett lättsmält och bra proteinfoder för hästar.

Vilket av dem man ska välja beror på resten av foderstaten, hästen och naturligtvis på plånboken. Jag väljer ibland (ganska ofta) soja för att det är ett billigare alternativ.

Eftersom det säljs av en hästsportsbutik och heter sojamjöl så måste det ju vara vanligt sojamjöl eller hur.

Jag betalar 6,30 kr/kg + moms för sojamjöl så det priset du har hittat är riktigt billigt.

Om du är ute efter protein så passar nog soja bättre. I lusern är det mycket mindre protein och samtdigt mer energi. Vill du få upp proteinkvoten är det svårt med lusern.
Priset som du hittat låter otroligt billigt. 249 kr betalar jag för 20 kg (tror det är 20 kg. Lantmännens)

Du har fått väldigt bra svar, men skulle vilja tillägga att sojaproduktionen inte är något bra att stödja.
Det används för det första mycket starka bekämpningsmedel;

Bekämpningsmedel som är förbjudna i EU och Sverige används av brasilianska soyaodlare. Det gäller till exempel det mycket hälsofarliga Paraquat. Brasilianska soyabönor äts av flertalet av de svenska kött och mjölkproducerande djuren i Sverige. (Från SR)

Medlen är för det första inte vidare bra för miljön men även arbetarna tar skada, både sjukdom och dödsfall förekommer.

Vidare skövlas norma arealer regnskog för att göra plats åt sojafälten.

En viktig aspekt att väga in ;)

Välj lucern!:bump:

kl

Lånar tråden lite snabbt: Vad brukar hästar tycka om sojamjöl? Är det smakligt?
Skulle verkligen behöva ett bra proteintillskott till hästen som börjar tunna ur, men tyvärr är hon väldigt kräsen.

Och det blir inte i närheten av samma sak som det mjöl man kan köpa på påse i butik, va? :p Tänkte annars om man kunde köpa en sådan liten och testa först, men...

Min kräsne herre äter soja med god aptit ..sen ger man ju inga jätte mängder heller(100g per 100kg häst) så det brukar slinka ner.Min gillar det i allafall .Brukar försöka med lusern i första hand, men i bland går det inte att få i honom så pass mycket som han skulle behöva. så då byter jag en del mot soja i stället.Och det går alltid ner :)
soja är antingen som små flingor eller små pellets inte mjöl i den bemärkelsen alltså .

Du har fått väldigt bra svar, men skulle vilja tillägga att sojaproduktionen inte är något bra att stödja.
Det används för det första mycket starka bekämpningsmedel;

Bekämpningsmedel som är förbjudna i EU och Sverige används av brasilianska soyaodlare. Det gäller till exempel det mycket hälsofarliga Paraquat. Brasilianska soyabönor äts av flertalet av de svenska kött och mjölkproducerande djuren i Sverige. (Från SR)

Medlen är för det första inte vidare bra för miljön men även arbetarna tar skada, både sjukdom och dödsfall förekommer.

Vidare skövlas norma arealer regnskog för att göra plats åt sojafälten.

En viktig aspekt att väga in ;)

Välj lucern!:bump:

Tack! Så slapp jag säga nåt.

Personligen skulle jag välja tex krafft protein som är baserat på potatisprotein istället. Bättre för miljön och vad jag läst bättre upptag.

Ah, okej! Jag såg lite förfärat framför mig hur det skulle vara som potatismjöl i princip, och undrade hur i hela världen jag skulle lyckas lura i hästen det. :p Men då ska jag köpa en säck imorgon och testa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare
Tillbaka