Pris per månad??

Sv: Pris per månad??

Jag har en häst och en ponny, hemma i egen lösdrift. Inklusive foder, strö, försäkringar, vaccination, träckprov, avmaskning, tandkoll, skoning/verkning (en helskodd, en oskodd), och lite förbrukningsprylar som flugmedel etc så kostar de två tillsammans ca 2000:- /månad om man slår ut det på ett år.

nu har jag inte häst längre, men när jag hade för 1 år sen såg kostnaderna ut följande för EN häst:

stallhyra 250:-
foder 200:-
hovslagare GRATIS (morfar är hovslagare ;))
försäkring - kom jag överrens om med mamma att hon betalar.
Träningar/tävlingar osv 0:- (hade hobbyhästar :D)

Så ca. 550 kronor i månaden gick det hela kalaset på för den stora häst, 450 för shettisen :D

Tips till TS: Kompromissa med dina föräldrar. Jag t.ex sålde kvällsposten och slutade röka mot att mamma betalade försäkringen och skjutsade till stallet på vintermorgonen när jag skulle fodra. :)

Kan ju erkänna att jag ochså startat upp operation skaffa-egen-häst-IGEN här hemma ;) Går ju lite sådär kan jag ju säga! har pratat lite löst med mamma och hon ger inget riktigt svar, på sin höjd "nja". Dum som jag är har jag börjat röka igen sen hästarna såldes, så har försökt med att sluta röka igen och kanskekanske funkar det denna gången med :p Vill ännu en gång äga en helt underbar shettis:love:

glömde säga att även avmaskning och vacc. betalade mamma! :)

Ja, håller nu på med operation "övertala föräldrar att köpa häst" och det går framåt!:D Men nu så undrar dom vad det kostar att ha häst per månad? Med stall, mat, skoning och allt sånt där. Snälla hjälp mig!!:bow:

Stallhyra skiljer sig enormt var i landet man bor och olika från olika stall så det är jättesvårt. Foder är ju också enormt svårt, jag har egen gård, skor hästarna själv och slår jag ut omkostnader per år blir det 776:- per månad på Painten, Islandshästen runt 550:- månad. Då betalar jag 50 öre per kg hösilage och det finns ju dem som betalar både 2 och 3 kr kg så det är enormt svårt att säga.

Ring runt till olika stall och kolla olika möjligheter, oftast är lösdrift billigare och foder brukar ingå i priset. Sedan får du ju räkna med hovslagare var 6:e vecka också olika priser beroende på hel eller halvskoning mm, försäkring, utrustning, avmaskning/kolla masken kit ett par ggr per år. vaccinationer osv

Ville bara berätta att föräldrarna tycker att det är för mycket jobb för en 13 åring.. Och eftersom att en "kompis" köpt en halt hosthäst så är dom helt säkra på att hästar får vänta.. Men jag har lyckats övertala dom till att bli delägare/halvfodervärd, och sen övergå till fodervärd elr hyra!:) Så jag är glad ändå, och tack för hjälpen/informationen!!

För mig kostar min häst mig ca 4000kr/månad. Då är stallhyra, försäkring och hovslagare inräknat. Sedan tillkommer bensinpengar, veterinär, mediciner och tillskottsfoder.

Håller med övriga om att det är enormt olika både beroende på vart du bor (storstadsområdena är generellt dyrare), och vilken typ av stall du söker.

De stora stallen här (med manege och återkommande träningar/tävlingar) tar mellan 2500-4000 kr för box, en viss mängd stråfoder, strö och in/utsläpp. Sedan kan du köpa till mockning, motionering av hästen och liknande.

De mindre stallen (ej manege, i vissa fall ej paddock) tar mellan 600-1500 kronor i kallhyra - dvs här ingår inte stråfoder och strö. Detta är också nästan uteslutande kollektivstall, det vill säga ni har ett veckoschema för vem som gör vad. Beroende på hur stort stallet är så tar varje hästägare på sig ett visst antal fodringar och in/utsläpp.

Utöver foderkostnader (även i de stora stallen få du köpa in ev kraft, etc själv), ska du räkna med hovslagare, försäkring, veterinärvård, och så vidare.

Min pappa tkr samma sak, att det är för mkt jobb. Men det är bara ett bevisa motsattsen ;D ...
Fast min pappa är en "drömkrossare" och min mamma är en "drömstöttare" xD Så mamma vill hjälpa min skaffa häst, så snart händer det nog ;D

Men säg till dina föräldraratt du kan pröva på att ha foderhäst i ca 6 månader, och sedan bestämma om du vill ha häst eller inte!
På så vis bevisar du att du orkar släpa dig ut till stallet ;D.

min hästar kostar totalt 6-7000:- per månad inklusive hyra, skoning, försäkringar, träningar mm

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 308
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar