Pris per månad??

P

ponnybarn

Ja, håller nu på med operation "övertala föräldrar att köpa häst" och det går framåt!:D Men nu så undrar dom vad det kostar att ha häst per månad? Med stall, mat, skoning och allt sånt där. Snälla hjälp mig!!:bow:

Sv: Pris per månad??

Det är fruuuuuuuktansvärt olika!
Kan ju berätta om mina kostnader...

I mitt stall ingår morgon & kvällsfodring & in/utsläpp.
Finns förutom fina boxar en ridbana & 4 stora fina hagar.
& fin sadelkammare med både kylskåp & element, haha!
& en foderkammare. Plus att man har varsitt skåp som ingår i hyran...
Det här kalaset går på 700 i månaden.
Ska tillägga att det dessutom går att ta buss dit. ;)
Så jag känner mig fruktansvärt lyckligt lottad.

Sedan har vi också en hovslagare i stallet, så vi får rabatt :angel:
Det kostar 600 för helskoning (ibland lite högre, beror på)
Så även där har jag det relativt bra tycker jag!
Sedan har jag ju en unghäst nu också, så då blir det inget med det på ett tag...

Hö köper jag alltid okristligt mycket så det hämtas inte så ofta.
Det är olika vad det kostar, jag brukar som sagt köpa en hel del & slänger ut runt 1500~2000
Kraftfoder lägger jag runt 450 i månaden på.
& så försäkring runt 350 (den betalar inte jag så jag har ingen jättekoll...)

& som jag också sa innan så är det fruktansvärt olika.
Har en kompis som pungar ut 1500 i stallhyra & då ingår samma saker.
Så ja... :)
Lycka till :D

Jag brukar räkna på 3-4000kr per månad i snitt. Vissa månader lite mindre, andra lite mer. Sen kan det ju tillkomma större utgifter vid tex skador o dyl.

Kostnaden för att hålla häst varierar dock stort, allt beroende på var man bor, hur man håller hästen osv. I och runt storstäder drar kostnaderna iväg, ute på landsbygden går det att komma undan billigare.

Stallplats: 3150
Skoning 500 i månaden. 1000 kr per gång
Försäkring har jag ingen koll på
Träning dressyr 200 hoppning 150
Transport till och från stallet vet jag inte heller

Men sen får du tänka på oplanerade vet kostnader (över 10 000 på 2 månader för oss) vacc, avmaskning, utrustning, tandraspning.

Vi lägger säkert ner 6-7 tusen imånaden på hästen.

Jag tror jag räknar 3000-4000 till stall+försäkring+skoning. Då ingår allt det dagliga/månatliga som alltid måste betalas för att hästen ska "rulla". Utrustning, träningar och annat smått (täcken, skydd etc.) går utanför den siffran.

Vi har haft 4 hästar i 4 olika stall inom 1mil från varandra, Kostnaden varierade mellan stallen(olika antal/mängd: utsläpp, fodringar, strö, foder, men alla stallen hade ridhus och ridbana) och hästarna (hur mycket de åt, träning, ströåtgång mm.) någonstans mellan 2000-5000kr i månaden. Ska väl också tilllägga att vi inte betalade försäkring på 2 hästar(hyr hästar) och att dessa inte hade bakskor.

Eftersom du bor ganska långt ifrån Stockholm men ändå relativt "nära", så att säga, så blir det ju lite dyrare än om du bodde ute på vischan. :)
Men jag skulle säga mellan 3000-5000 i månaden beroende på vad för stall du väljer.

Har en budget på 6000 i månaden. För allt. Går det inte åt kan man lägga undan de pengarna för rätt som det är dyker en utgift upp som man inte hade räknat med, då är det skönt att ha extra pengar på kontot.

Edit: Glömde transporten, och bensinen är "halvt inräknad".

Bara boxplats för en häst kan variera från någon hundralapp till närmare 10 000kr beroende på vad som ingår och hur centralt stalllet ligger.

3000 inklusive allt, men då har jag en billig häst. En isis som lever på luft, typ och billig försäkring. Dock helskodd.

Hmm... Det är ju det att området runt stockholm/uppsala är ganska (läs väldigt) dyrt...:cool: Och dom flesta stall runt här med bussförbindelse har också tillgång till ridhus och tycker då att de kan begära 500 kr mer.. Så tills vi flyttar till ett ställe som tar mindre än 2000 för bara boxen, utsläpp osv så kan jag nog glömma en häst..

Varierar ju otroligt mycket på vad du ska ha för häst, vad du tänkt använda den till, vars du ska ha den, i vilken del av landet du bor i m.m

Jag räknar med ca 2000kr i månaden och då är allting inräknat såsom spån, stallplats, försäkring, mat, utrustning osv.

Jag bor då på landet i norra Sverige med stallet 1km ifrån mitt hus. Så jag har det ganska bra prismässigt. :laugh:

I mitt stall ingår morgon & kvällsfodring & in/utsläpp.
Finns förutom fina boxar en ridbana & 4 stora fina hagar.
& fin sadelkammare med både kylskåp & element, haha!
& en foderkammare. Plus att man har varsitt skåp som ingår i hyran...
Det här kalaset går på 700 i månaden.
Ska tillägga att det dessutom går att ta buss dit. ;)
Så jag känner mig fruktansvärt lyckligt lottad.

WOW! Snacka drömcenario..

Min häst kostar ca 6-7000kr i månaden, då står vi ändå en bit ut på "landet" i Vallentuna (Sthlm.) Det är EXKLUSIVE träningar och tävlingar. Lägger minst 1000kr/månad på träningar... Ingen billig historia. Men man kan göra mer själv och slippa betala så hög hyra. ;)

Sedan kan man ju bestämma sig för en billigare försäkring. Vi har en all-inklusive (vilket iofs är väldigt tryggt och skönt) men som kostar lite mer..

Fortsätt att tjata på föräldrarna, det kan löna sig!! Jag fick tjata i några år men till sist fick jag ändå min häst! :) Nu försöker jag tjata till mig ett föl... hehe

Hej!

Som de flesta säger så är det ju grymt olika, speciellt när det gäller t.ex stallhyran i Hälsingland o Stockholm!

Där jag planerar att ha min blivande foderhäst är det dyyyrt, men vi planerar att ta in medryttare så det dämpar kostnaden rätt rejält!

Men jag kan säga vad vi får för en boxplats i Stockholm på en lyxig hästanläggning ;-)

Stallhyran är på 5500kr i månaden, och då är det inklusive ALLT!
Dvs, utsläpp, insläpp (förutom på helger, men det går att fixa genom en liten betalning :-), foder, torv, fodring, box, skåp, två ridhus, en ridbana(jag kan ha glötm något xD)
Skälet till att det är så dyrt är för att stället är en maffig ridanläggning med typ 80 boxplatser :O
Och det finns jätte många möjligheter för att träna för jätte bra instruktörer ;-) Och det anordnas tävlingar rätt ofta ^^

Jag betalar 2000 i stallhyra för helinackordering.
Då ingår 10 kg hö, spån, alla in/ut-släpp, alla fodringar och täckesbyte. Stallägaren gör då även iordning hästens mat osv.

Utöver detta äter min häst ca 2 säckar Hippo groow alfa i månaden á 175=350 kr.

Hovslagare varannan månad, 700 kr.

Hästtandläkare en gång om året minst
Vaccinationer
Avmaskning/träckprov
Eventuella veterinärbesök odyl får man alltid räkna med.
Sen beror det ju helt på om du ska träna, åka iväg osv.

Glömde nästan, täcken, grimmor, utrustning i allmänhet! Det plockar på!

Ja, håller nu på med operation "övertala föräldrar att köpa häst" och det går framåt!:D Men nu så undrar dom vad det kostar att ha häst per månad? Med stall, mat, skoning och allt sånt där. Snälla hjälp mig!!:bow:
för mig blir det omkr 1-2000kr

Det varierar stort som ni säger. Jag har två hästar på samma ställe fast i olika stall. Jag betalar runt 7-10000 i månaden. Då står jag i kollektiv. Men hovslagaren kostar 1.100 för vardera häst. Träningar minst två gånger i veckan. Höet betalar jag 3.45 kg för. Sen är jag ett shoppingfreak också. Försäkringar, foder osv osv. Men som sagt det varierar stort!

Det finns två stall (9 boxar i lilla stallet och 17 i stora) och en riktigt stor lösdrift.
Jag har box till mina hästar eftersom jag inte gillar lösdrift.

Stallhyra: 1995:- och då ingår box, eget fack för utrustning i uppvärmd sadelkammare, spolspilta, egen vattenkran med ca 1m lång slang utanför boxen, 10kg hö/dag, 1 bal torv/vecka, utsläpp vardagar, fodringar morgon och lunch vardagar.

Kvällar och helger delar vi hästägare på. Dock får alla ta in sin egen häst varje dag.

Finns en riktigt fin ridbana och dom flesta har egen hage. Några går två i en hage.

Kraftfoder = ca 500:-/mån
Busskort = 730:-/mån

Det blir alltså 3225:-/mån + försäkring och såklart skoning som kostar 650:-/gång.

Sedan tillkommer ju också utrustning, vaccination, avmaskning, tandraspning, tävling, resor och ev. veterinär.

------

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 308
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar