Pris på stallplats vid uthyrning?

T

Trulle

Till hösten 2012 kommer jag att ha mitt egna stall färdigrenoverat och har tänkt hyra ut några platser. Gården ligger beläget i norra norrland (vilket man bör ha i åtanke när det gäller prissättning...) Jag har lite och ingen aning om vilken hyra man ska ta och behöver därför lite hjälp, men måste ändå ha ett humm om vad stallet kan inbringa i kronor innan jag sätter igång bygget.

Stallet:
Stallet är en renoverad timmerlada, högt i tak, allt enligt jordbruksverkets betämmelser.
2 stora boxar till stor häst och en liten till maxad B-ponny, utan flashig färdigköpt boxinredning utan är hemmagjord med skjutdörrar. Ventilation i taket och fläkt, två fönster, stallgång med uppbindningsmöjligheter. Gummimatta på golvet i boxarna.

Lösdrift:
Stor belyst hage i varierad terräng, med spånat vindskjul/ligghall med uppvärmd vattentunna. Fri tillgång på hö med slowfeedingnät.

Hästarna kommer att gå i flock alla tillsammans dagtid.

Tillgång till uppvärmd sadelkammare med del i eget skåp, Möjlighet att låna transport på gården med 15 mins resväg till ridanläggning. Eget sommarbete finns på gården. Det finns mycket bra ridvägar sommartid på sandbacke. På vintern är det sämre men kommer att finnas uppskottad ridbana och träningsslinga.

Detta kommer att ingå:
In-/utsläpp varadagar, täcke på/av, alla fodringar, del i hage. Helgerna turas vi om att ha jour eller när någon är borta. Låna transport.

Detta ingår inte:
Hö, spån, foder, andra förbrukningsvaror osv. Hästarna som går på lösdrift kommer att få dela på spånkostnaderna.

Vad ska jag sätta för pris?
Stallplats?
+ mockning?
Lösdriftsplats?
Helinackordering?

Sv: Pris på stallplats vid uthyrning?

hum kallhyra kanske på 900kr eftersom det inte finns större ridvägar och varken spån eller något ingår..

Där ja hade uppstallat kostade det 1800kr månaden då ingick allt i matväg och halm/spån stor paddock och 10min skritt till ridhuset..

Sommartid finns det oändligt med ridvägar på jättebra underlag, sandbacke överallt. Ridklubben i samhället tar 1400 kr för en spilta, hage, foder, strö, hö fodringar och in-utsläpp. Det finns inte så många privatstall som hyr ut platser så dom brukar vara väldigt eftertraktade eftersom ett storstall- och en ridklubbmiljö inte är något vidare eftertraktat här. Så än vad jag tar för pris så tror jag inte att det är så omöjligt att få hyresgäster :)

En fördel är nog om höet ingår i lösdriftspriset för annars kan det ju bli tjafs hur mkt de olika hästarna äter. Även i stallplatspriset borde höet på dagen ingå i priset och så betalar man extra beroende på hur mycket hö man tar till natten.

jag betalar 1000:- för samma tjänster som du fast ridbana o ridvägar året om. bor 4 mil från sthlm. så ja, 7-800:-

Betalade 1000 kr för box med halm, hösilage, havre, kli, betfor. Fodring 3 gånger per dag, egen eller delad hage med in och utsläpp 7 dagar i veckan. Varm sadelkammare och bra ridvägar samt utebana(si så där underlag). Kan tillägga att det ligger 5 minuter från Eslöv i skåne.

Jag tror som föregående att 700-800 kronor är rimligt om inte strö och foder ingår. Du skrev att ridskolan tog 1400 kr men då ingick foder och strö.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012
Anläggning När ni ska byta stall på er häst vad kollar ni på och vad väger tyngst i slutändan? Låt säga att man finner flera stall som är...
Svar
14
· Visningar
1 965
Senast: YorkWann
·
S
Anläggning Jag har fått erbjudande att hyra en mindre lösdrift och jag har lite funderingar kring detta... Till helgen ska jag och stallägaren...
Svar
4
· Visningar
1 436
Senast: Saima
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur