Pris på kastrering?

Sv: Pris på kastrering?

Wow, vilka priser...
Här i USA betalade jag 40 dollar för en steralisering, och då fick hon gratis rabies spruta samt microchip för 10 dollar...

Men så kör dom osså hårt på att man ska steralisera och kastrera både katter och hundar här. Vilket jag tycker är jättebra.
Går man till Humane society så kan man räkna med allt från 10 dollar till ca 50 dollar för kastrering/steralisering.

Skulle man gå till en "vanlig" vetrinär så ligger det runt 100 till 150 dollar, och det är ingen skillnad på en hane och en hona, vilket jag kan tycka är dumt, efter som en han kastrering går på ett par minuter.

Ska dock snart flytta hem till Sverige med min kära hund, väntar bara på att hennes blodprov ska bli klart och godkänt.

Ankie

Hjälp vad billigt!
Men å andra sidan är synen på kastrering annorlunda over there, där kastreras ju de flesta hundar som inte säljs specifikt till avel redan innan leverans på både katt och hund vilket jag tycker är jätte bra.

Med risk att låta korkad men vad är skillnaden? Mellan sterilisering och kastrering?

En steriliserad tik löper fortfarande.

Min steraliserade Tik löper inte längre, men jag vet inte om dom steraliserar olika här...
Jag vet bara att dom inte tar bort allt som döm gör vid en kastrering.

Alla honkatter vi har steraliserat har oxå slutat löpa.

Ankie

Hej! Det skiljer kanske i pris på tik/hane men vi gav för 2 veckor sen 3000 kr för våran bordercolliekorsning,hane ca 22 kg.Det var på oskarshamn djurklinik.

Varför ska du kastrera din tik?
Eftersom det inte är ett så vanligt ingrepp så ligger det på dom priserna.
Kan dock tänka mig att det har blivit lite vanligare sedan jag var ute och snurrade runt men inte är det vanligt.

Jodå, det är ett tämligen vanligt ingrepp. Ganska många tikar får varje år livmoderinflammation, vilket oftast leder till att man opererar bort livmodern mm = kastrering. Inte ovanligt alls. Däremot är det något mindre vanligt att man kastrerar tikar utan diagnosen livmoderinflammation. Det borde göras oftare enligt min mening! :idea:

Håller med dig, vad är det, en av fyra som förr eller senare får livmodersinflammation?

Sen vill vi inte få henne tjyvparad eller behöva låta bli att ta med henne pga löp.

Jag kan inte siffrorna, men de är hyfsat höga har jag för mig. Om man ändå inte ska avla på tiken (och hur många tikar ska man eg avla på?) kan man lika gärna förebygga framtida problem genom att kastrera.

anledningen till att det skiljer på pris mellan hund och katt är väl olika känslighet för läkemedel. en katt behöver så ytterst lite jämfört med en lika stor hund.

Hur många ml handlar det om?
Och vad kostar läkemedlet?
Jag kan tänka mig att man tappar en viss mängd ur en liten flaska, beroende på vikt/djurslag, sen slänger man resten, oavsett hur mycket man tappat ur flaskan, rätta mig om jag har fel.
Och då torde det ju kosta lika mycket i slutänden?

Nu är jag inte säker, men jag tror inte att man slänger resten av läkemedlet bara sådär, flaskorna brukar ju ha självförslutande membran.

Sen är det klart att viss del av kostnaden helt enkelt beror på att folk betalar mer för en hund än en katt, och att ingreppet är så mycket vanligare på katter.

Liknande trådar

IT & mobiler Dottern ska som sagt till Australien i mars, har work-and-travelvisum som räcker ett år. Nu är vi osäkra på hur vi ska lösa...
Svar
15
· Visningar
1 650
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Ja, hur stor risk är det egentligen för dom dåliga bieffekterna när man kastrerar en hane på 10 år? Det jag främst tänker på är rädslor...
Svar
12
· Visningar
2 023
Senast: Evolution
·
Kropp & Själ Gör en liten smygpremiär på senior, med en gnälltråd :o Jag är så trött på alltihop just nu. Jag försöker "gilla läget" som vanligt...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 006
Senast: vallhund
·
B
Utrustning Jag har ett "litet" problem.. Det är så här att efter många om och men köpte jag min drömsadel. En Morris & Nolan dressyrsadel. I juli...
Svar
16
· Visningar
1 137
Senast: jjeg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka