Pris på kallblodstravare?

Angel

Trådstartare
Jag har en kompis som ska köpa ett kallblod och förra veckan var hon och tittade på en kallblodstravare. Hon tog några bilder som hon visade för mej och visst hästen verkade fin, av trevlig ridhästmodell men jag har börjat fundera på om dom inte begär ett hiskeligt överpris för henne.
Hästen är fem år och kommer dirkt från banan och säljs därför att hon inte är speciellt snabb. Hon har inte sprugit in speciellt mkt och har ingen spektakulär stam. Jag vet inte om hästen är riden men hon är i vilket fall inte utbildad.
Så jag undrar om någon har koll på hur mkt som är vettigt att betala för en sån häst? :confused:

Sv: Pris på kallblodstravare?

Jag skulle inte ge mer än 15-20 med tanke på utbildning (det lär ni lätt kunna hitta en annan kallblodstravare). Fast har hon bra stam så kan jag tänka mig att avelsvärdet gör att priset stiger.

Jo, jag tänkte också på det där med stammen men det lät inte som att den var särskillt bra ur travsynvinkel........

vad begär dom för den då?? Jag vet en som är till salu för 10 papp...det tycker jag är mer normalt....

Dom ska ha 25000........inga grejer följer med. Tycker jag är lite saftigt för en helt outbildad häst som nog behöver ganska mkt arbete för att bli bra. (Dom vill sälja till någon som ska ha henne som ridhäst.)

Senast ändrad:

Priserna har gått upp väldigt den senaste tiden, så det är ingen ovanlig begäran - i alla fall inte om ni håller till kring Stockholmstrakten!

Jag tycker att det är lite väl dyrt om den ska användas som ridhäst men inte är "ridskolad" eftersom omskolning kräver en hel del arbete.

Ni kommer kunna hitta en billigare häst. Men om din kompis verkligen gillar hästen tycker jag inte att hon ska låta sig hindras ändå - det kostar så mycket att ha häst att några tusenlappar i inköpspris tyvärr försvinner ned i det stora svarta hålet...

Så nja, "hiskeligt" tror jag är att ta i eftersom det faktiskt finns en efterfrågan på kallblodstravare och det finns många som är beredda att betala så mycket. Men jag skulle inte dra mig för att lägga ett lägre bud heller.

Jag köpte en 10årig kallblodstravare, valack, snygga gånger och utstrålning som sjutton. Han kostade 20 000 för ca 2år sen. (på västkusten) Han var väl grundriden, mycket körd och en hel del hoppad.

Jag är helt säker på att om ni vill ha en knappt inridet kalllblod så kan ni hitta det mycket billigare

Jag tror att det vanliga priset ligger runt 15-20 000:- Vi sålde vår förra kallblodstravare för 18 000:-, utan utrustning. Hon var då 9 år, grundriden och hade inte heller nån superstam, kom direkt från banan.

Ska den omskolas till ridhäst så är väll runt 10-13.000:- rätt så humant tycker jag.

Om det är en kallblodstravare som är mycket riden, går att köra, ålder mellan
ca 8-14 år, är snäll, okomplicerad, frisk och fräsch osv. så skulle jag nog tippa på att den hästen skulle kosta runt ca 20-28.000:- exkl. utrustning.

Så jag tycker hästen hon tittat på ligger på rätt rejält överpris, jag skulle inte ge det även om hästen var fin. Visserligen så har priset för kbl travare ökat rätt markant de senaste åren, men det är ändå överpris på hästen.

Jag skulle inte betala över 10.000 för den. Det finns massor av trevliga och billigare hästar. En startklar hygglig "palt" kostar runt 20.000...

Senast ändrad:

Det är klart, kan ni tänka er att åka en bit, gärna norrut, så sjunker priserna. Såg att du kom från Uppland.

Om det är en bra ridhästmodell, fin att köra, trevlig att hålla på med osv så tycker inte jag att det är överpris! Speciellt inte på en femåring med framtiden framför sig!
Jag köpte själv nyss en kallblodstravare - sto 4 år, fin stam, mycket välkörd, riden men inte utbildad. 25.000 och värd varenda krona!

Jag tycker att man kan få väldigt mycket häst för pengarna om man köper kallblodstravare - jämför med vad ett välkört och ridbart halvblod i samma ålder kostar!

Så länge det inte är större prisvariationer än så tycker inte jag att det spelar så stor roll om den kostar 15 eller 25. Det skiljer några stallhyror bara! Om tanken är att man ska skaffa en ny familjemedlem för väldigt många år framöver så är ju det viktigaste att det är en häst man trivs med.

Måste instämma, det är Lätt att hitta en betydligt billigare! Åtminstone här uppe... Men söderut med skulle jag tro, vi köpte ett sto i motala för 15000:-, riden men ej utbildad, hade inte betalat så "mycket" om det inte var för stammen.

Senast ändrad:

misan skrev:
Måste instämma, det är Lätt att hitta en betydligt billigare!
Ja visst, om det enda kriteriet är att det ska vara en kallblodstravare så går det ju att hitta hur billigt som helst... Men sen beror det ju på vilka andra krav och önskemål man har!

Köpte mig en kallblods travare helt outbildad, för 14år sedan för 14.500kr, iofs med kanonstam...
Det var på västkusten nära norge som vi hittade henne hos min "morfar". Det var definitivt inget överpris häromkring på den tiden, så ja 20-25.000 nu är väl en normal utveckling. Det verkar iofs vara beroende på vart i Sverige. Kallbloden ligger ju snäppet över varmblodstravaren häromkring...
Har aldrig ångrat att jag köpte henne, hon har gett mig så mkt som ridhäst eller ponny som hon är!! Nu idag pensionär 20år gammal.

kram

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 972
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Avel Har lite funderingar jag hoppas kan få respons och erfarenhet kring. Jag är dressyrintresserad och har kollat lite på det "spanska...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 778
Senast: Fleta
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 294
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar