Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag funderar på att börja ge mina hösilage. Nyfiken på vad det kan kosta bara. Vad betalar ni för en stor rundbal hösilage?. Och vad väger de stora på ett ungefär?
Fast ska man köpa ensilage ska man köpa det per kg ts, inte per kg foder. Näringen finns ju i torrsubstansen, inte i vattnet. Att köpa per kg foder är ju bortkastade pengar.
du har så rätt. väldigt få säljer per kg/ts. man får utefter ts räkna ut själv vad kg priset blir och räkna ut pris kg/ts själv
billigast blir det oftast om man åker och frågar närliggande bönder med mjölkkossor om det finns något över att köpa. mjölkbönder är vääldigt noga med kvaliten och hygienen och brukar ha fint silage med höga värden. tex. är hygienska kvaliteten dålig så får dom avdrag/straffavgift för mjölken som då får kasseras.
Aha där lärde jag mig något väldigt nytt .
Jag har en lite mjölkbonde väldigt nära av mig och förra året skulle jag fått köpa utav han, men då vart det inget kallt och jag hade bara 2 varmblod så de skulle inte hinna äta upp balen innan den blev förstörd så blev inget med det. Men nu är jag så inrutad på att hösilage är så mkt bättre än ensilage. Varför vet jag inte bara någon "dum" ide jag fått i mig och bonden har "bara" ensilage så därför inte ringt till honom i år.
Men kanske ska ta o göra det, han kör hem en bal i taget när man vill ha och ända ut i hagen där man vill ha det så det är väldigt smidigt så ska nog ta kontakt med honom redan i helgen nu när man får höra ang det där med mjölkvärdena .
bönder kallar ofta silaget ensilage oavsett ts har jag märkt personligen vill jag ha ett ts som ligger mellan 50-65 eftersom det silerar bäst då samt håller sig bäst längre. hade en lev. (bonde) i början av hösten där vi skulle köpt som sålde silage som va lika torrt som hö...och dammigt...
för torrt så blir det gärna sporer/damm/svamp och för blött värmer fortare som jag upplever det.
Låter ganska logiskt. för torrt bildar damm, sporer osv blött så värmer det mera. Det som jag kan bli erbjuden o köpa i närheten har jag hört är ganska blött. Men ska ringa ner dit i helgen och prata lite mera med dem och se vad de säger =)
Tackar för alla toppensvar!
Är det inte så att ensilage är blötare och hösilage är torrare ?. Ah bara hästarna gillar det och mår bra så spelar det kanske ingen roll vad det heter .
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Hästnyheter I en ny internationell studie har forskare tittat närmare på hur utbredd användningen av hyperflexion är inom dressyrsporten, samt vilka...
Kropp & Själ (Klippt i ditt citat)
Håller med! Enkelt och konsekvent är ju nyckeln, inte den senaste trendigheten. :)
Vitamin A (och vitamin C om man...
Hästhantering Kämpar på med att försöka klicka in lyfta hovarna (antagligen väldigt amatörmässigt). Funkar halvbra, nu när han fått mer godis blir han...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.