Pris på hösilage

Limelight

Trådstartare
Jag funderar på att börja ge mina hösilage. Nyfiken på vad det kan kosta bara. Vad betalar ni för en stor rundbal hösilage?. Och vad väger de stora på ett ungefär? :)

Sv: Pris på hösilage

350 sek vikt cirka 220 kilo ts 84 rundbal
400 sek vikt cirka 250 kilo ts 76 fyrkanbal
i skåneland

vi betalar 600 kr inkl. moms för 300 kg fyrkantsbal med ts på 65 och kvot på 8.9 och 800 kr inkl. moms för 660 kg rundbal där kvoten ligger på 9.5.

Vi betalar 1,90 + moms 67% ts och en energikvot på 9,0 och mineralkvoterna ligger perfekt :d Det är stora fyrkantsbalar på 350 kg styck.

(Till trådskaparen, kvoterna är resultatet på analysen som är utförd på det partiet hösilage)

Oj du har fått tag i bra pris " Immer" :).
Nu vet jag att det varierar väldans på vart man bor..

Fast ska man köpa ensilage ska man köpa det per kg ts, inte per kg foder. Näringen finns ju i torrsubstansen, inte i vattnet. Att köpa per kg foder är ju bortkastade pengar.

OKidoki, låter rimligt. Men de flesta annonserna man ser säljs det per kg. Men har fått tips om en som har hösilage så ska ringa o höra vad de tar :)

du har så rätt. väldigt få säljer per kg/ts. man får utefter ts räkna ut själv vad kg priset blir och räkna ut pris kg/ts själv :)

billigast blir det oftast om man åker och frågar närliggande bönder med mjölkkossor om det finns något över att köpa. mjölkbönder är vääldigt noga med kvaliten och hygienen och brukar ha fint silage med höga värden. tex. är hygienska kvaliteten dålig så får dom avdrag/straffavgift för mjölken som då får kasseras.

2,20 per kg TS inklusive frakt, våra balar väger runt 300 kg st och det kvittar alltså vilken TS halt vi köper för priset är ändå detsamma.

Aha där lärde jag mig något väldigt nytt :).
Jag har en lite mjölkbonde väldigt nära av mig och förra året skulle jag fått köpa utav han, men då vart det inget kallt och jag hade bara 2 varmblod så de skulle inte hinna äta upp balen innan den blev förstörd så blev inget med det. Men nu är jag så inrutad på att hösilage är så mkt bättre än ensilage. Varför vet jag inte bara någon "dum" ide jag fått i mig och bonden har "bara" ensilage så därför inte ringt till honom i år.
Men kanske ska ta o göra det, han kör hem en bal i taget när man vill ha och ända ut i hagen där man vill ha det så det är väldigt smidigt så ska nog ta kontakt med honom redan i helgen nu när man får höra ang det där med mjölkvärdena ;).

bönder kallar ofta silaget ensilage oavsett ts har jag märkt :angel: personligen vill jag ha ett ts som ligger mellan 50-65 eftersom det silerar bäst då samt håller sig bäst längre. hade en lev. (bonde) i början av hösten där vi skulle köpt som sålde silage som va lika torrt som hö...och dammigt...

för torrt så blir det gärna sporer/damm/svamp och för blött värmer fortare som jag upplever det.

Låter ganska logiskt. för torrt bildar damm, sporer osv blött så värmer det mera. Det som jag kan bli erbjuden o köpa i närheten har jag hört är ganska blött. Men ska ringa ner dit i helgen och prata lite mera med dem och se vad de säger =)
Tackar för alla toppensvar! :)

ALLT heter och är Ensilage. Silage/Hösilage är bara smeknamn. Bästa ts halt för häst ur: fodring, lagring och hanteringssynpunkt är mellan 45-60%.

Är det inte så att ensilage är blötare och hösilage är torrare ?. Ah bara hästarna gillar det och mår bra så spelar det kanske ingen roll vad det heter :D.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
881
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka