Pris på fölunge

Miss Sixty

Trådstartare
Jag går i lite köpartankar att köpa ett föl eventuellt en åring

Mitt krav är att det ska vara ett sto med bra stam och gärna en mor med egna meriter.

Vad ska man räkna med att betala? Har själv tänkt på en budget på ca 80 tkr är det rimligt?
 
Sv: Pris på fölunge

Orkar du vänta till nästa år kan du få köpa min ;-) Skämt åsido, låter som en bra budget. Tror inte du får svårt att hitta något bra.
 
Sv: Pris på fölunge

Jag tror du kan få ett riktigt fint föl för 80 000! Speciellt om det är hoppstam du är intresserad av, det är ju svårare att se hoppegenskaper än gångarter på ett föl ;)

Du kan ju t.ex kolla vad fölen gick för på elitfölauktionen förra året:

http://www.asvh.se/sport/auktioner/uttagna-folauktion-15-september

På vissa tillkomer dock moms på det angivna priset...

Har du möjlighet kan du ju hålla koll på om du gillar något föl som är med på auktionen i år sedan när selekteringen är klar!
 
Sv: Pris på fölunge

Glömde ju nämna att de ska vara hoppstam. Sen är det ett litet lotteri med föl men det är spännande också :)
 
Sv: Pris på fölunge

Jag tänker mig att du får en riktigt fin fölunge för de pengarna!
 
Sv: Pris på fölunge

För det priset kan du få riktigt fina. Sett toppfina föl i år med hoppstam runt 40-55k :)

Så önskar dig all lycka till! Mina tips är kolla hur uppfödaren håller på med sina föl. Vissa hanterar och pysslar dagligen med dem. Andra slänger ut dem på bete och vidare på lösdrift osv. De som jobbar med sina vinner man i längden på sin häst med för man får riktigt välhanterad unghäst :)
 
Sv: Pris på fölunge

Och jag säger precis tvärt om - passa dig för de som har pysslat och hanterat sina föl dagligen. Risken för en överhanterad unge är stor och de är måttligt roliga sen.

En som gått i flock med jämnåriga är det bästa. De bör ha gjort basics som man behöver göra typ - vaccinera, verka, visiteras och ev gå i snöre är alldeles tillräckligt

Till TS: Jag tror att du kan få en mycket fin fölunge för den pengen ! Lycka till !
 
Sv: Pris på fölunge

De ska ju inte stå inne och lindas i bubbelplast ;)

Menade de som hanteras, blir ledvana, lyfta hovarna, lasttränas mm. Inte larvas med. Klart de ska gå helst i flock med andra föl (samt mammor) och gärna med lite unghästar med.
 
Sv: Pris på fölunge

Fast ärligt talat så tycker jag att det är onödigt att hantera för hanterandets skull. Att lastträna ser jag som helt onödigt, många föl får den träningen ändå när de åker till seminstation med mamma, men att träna bara för att träna tror jag inte på.
 
Sv: Pris på fölunge

Och jag säger precis tvärt om - passa dig för de som har pysslat och hanterat sina föl dagligen. Risken för en överhanterad unge är stor och de är måttligt roliga sen.

En som gått i flock med jämnåriga är det bästa. De bör ha gjort basics som man behöver göra typ - vaccinera, verka, visiteras och ev gå i snöre är alldeles tillräckligt

Till TS: Jag tror att du kan få en mycket fin fölunge för den pengen ! Lycka till !

Och jag håller HELT med dig!
 
Sv: Pris på fölunge

Och jag säger precis tvärt om - passa dig för de som har pysslat och hanterat sina föl dagligen. Risken för en överhanterad unge är stor och de är måttligt roliga sen.

En som gått i flock med jämnåriga är det bästa. De bör ha gjort basics som man behöver göra typ - vaccinera, verka, visiteras och ev gå i snöre är alldeles tillräckligt


Tack! Jag började fundera på ifall jag är helt knäppt som planerar att skicka iväg mitt dräktiga sto till en uppfödare, där stoet och fölet får gå med andra ston och föl under sommaren. När fölisen sedan är avvand så kommer jag ta hem stoet, MEN låta fölisen gå kvar på lödrift med andra då åringar.

Jag får försvara mitt beslut dagligen! Omgivningen (inte bara hästfolk ska erkännas) verkar tycka jag är helt knäpp som inte vill ha fölisen hemma och gulla med....

Jag är av den starka åsikten att fölisar ska ha stora, fina marker att röra sig på. Gärna tillsammans med andra fölisar och jag är övertygad om att en bra hanterad lösdrift med andra åringar är bästa "uppfostringsanstalten" för fölisen.

Jag kan inte erbjuda detta hemma, utan då löser jag det genom att helinackordera sto och föl. Det är viktigare för mig att fölisen blir en hållbar individ än att jag har den hemma och gullar med den. Även om det skulle vara supermysigt :p.

/Lizzie
 
Sv: Pris på fölunge

Du ska veta att jag många gånger får frågan vilka "idioter" (kanske inte men nästan) det är som väljer att helinackordera sina hästar här också.

"Varför har de häst liksom?" Ja kanske ser de till hästens bästa, vad vet jag...?
 
Sv: Pris på fölunge

Och alla häst sa till mig att mitt sto skulle bli hemsk att hantera i framtiden eftersom jag hanterade och miljötränade så mkt henne som liten. Hon är idag 8 år och jag väntar fortfarande på när det där hemska ska inträffa??? Hon är en av de tryggaste, snällaste och vänligaste hästarna som de flesta har sett, säger de iaf.

Likadant med mitt föl, som hellre stod med oss människor och pussades än att vara med hästflocken. Oj vad problem jag skulle få! Han är idag 4,5 år, hingst som har betäckt, jätte snäll i all hantering. Går fortfarande med sällskap i hagen, en unghingst och det fungerar jätte bra!

Väntar fortfarande på att han ska bli hemsk, men jag har en känsla av att jag väntar förgäves ;)
Enligt de som leasade honom i sommar så är han den snällaste hingsten de har haft. Betäcka och sedan släppa tillbaks honom till unghingstarna, inga problem! Han kom lös när de lastade ur en gång, han suckade och gick tillbaks till dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Pris på fölunge

Och jag säger precis tvärt om - passa dig för de som har pysslat och hanterat sina föl dagligen. Risken för en överhanterad unge är stor och de är måttligt roliga sen.

En som gått i flock med jämnåriga är det bästa. De bör ha gjort basics som man behöver göra typ - vaccinera, verka, visiteras och ev gå i snöre är alldeles tillräckligt

Till TS: Jag tror att du kan få en mycket fin fölunge för den pengen ! Lycka till !

Och här är en till som håller med dig!

Fölungar som hanteraterats mer än det nödvändiga och gullats med, brukar bara ge buffliga vuxna hästar sedan, som inte alls är roliga som vuxna.

/Camilla
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 432
Senast: Stereo
·
Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 653
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 326
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp