Sv: Pris för tandläkare.
Elisha skrev:
Hur mkt har ni fått betala för att tandläkaren bara kollat på tänderna?
En veterinär med inriktning hästtandvård kom ut till stallet. Han kollade tänderna och raspade lite i höger underkäke där hästen hade en hake, som orsakat sår i kinden (använde munstege, inget lugnande). Det kostade ca 650 kr.
Samma häst ca 2 månader senare, på klinik hos veterinär med hästtandvårdsutbildning. (fortfarande problem med att han bet sig fast på höger sida):
Slipning, rensning av foderinpackningar, lagning av 2 hål (

) och lackning av tänder. Han fick då lugnande två gånger eftersom behandlingen tog nästan en timme.
Efteråt fick jag information om hästens mun, tänder och tuggapparat samt att h*n tittade på hur betten passade. Fick lite tips och råd om variation av bett, nosgrimma och bettlösa alternativ och en uppmaning att ringa om jag undrade över något. Det kostade 1725 kr.
Nu ska vi tillbaka om 3-4 månader och se hur det går med lagningarna och tänderna i övrigt. Om allt verkar ok då så blir det återbesök en gång om året.
Visst är det dyrare att åka till en klinik, men jag tycker definitivt att det är värt pengarna! Såhär i efterhand så ångrar jag att jag inte åkte till dit direkt...