pricktest häst?

P

pyrla

hej!
Någon som kan hjälpa mig att hitta hjälp till min islänning?
ett sto som är imp från island och som just nu håller på att klia sönder sig totalt.
Skulle vilja få kontakt med någon som har vana av allergi och eksem hos islänningar. Vill även få gjort ett pricktest för att se om det gör utslag för någon allergi.
snälla hjälp mig om ni vet var man får tag på denna personen jag söker!

hälsn Anne och Pyrla :bow:

Sv: pricktest häst?

Jag vet ingen men har själv eksem isis.
Om det inte funkar på det "vanliga" viset med täcke och flugmedel, så kolla med vetrinären (kanske kan pricktesta oxå?), min smörjer jag varannan-vartredje dag (beroende på insektstrycket) med cortizon och dagarna där emellan med en mjukgörande salva. Självklart även med flugmedel varje dag 2 ggr. MD hästdeo heter flugmedlet. Och jag duschar honom en gång i veckan och tvättar med clerasil mjällschampo, tar bort det otäcka mjällen och dessutom kliar han sig inte lika mycket dagen efter tvätt. :bow:

hej ..har ingen islandshäst själv..men jag har hört att dom kan få eksem av att dom har någon brist(på island
äter ju hästarna lavar och får i sig viktiga mineraler ) ska inte säga att det är så men det kan vara en orsak..selen kan man som människa äta mot eksem kanske man även kan ge hästen..fråga en veterinär om det!!

Eksemet kommer sällan av någon brist, det är en överreaktion och som oftast pga insekter som knott, mygg etc.
Importer har tyvärr en större risk att utveckla eksem, därför är det mycket viktigt att skydda dem under de första åren i Svergie.

Täcken, installning under den insektsrika delen av dygnet samt ett effektivt insektsmedel för den övriga delen av dygnet. Det lönar sig också att fundera på när hästen skall komma till Svergie, att importera en pålle under tex sommarhalvåret är som att be om problem för pållens del.

Prick test gagnar inte denna pålle nu, eftersom den största orsaken till klådan med stor sannolikhet kommer från bitande insekter. Annars finns det pricktest som man kan utföra, den talar om vad pållen skulle vara allergisk emot. Den är ganska kostsam också, och inget försäkringen täcker.

Vi har en exem häst utav våra islandshästar, det som brukar hjälpa för att få bort dom värsta såren är att ta hand om dom ordentligt och inte klippa någonstans, vare sig päls eller man, eftersom att en del av det utlösande faktorerna är knot och när man då klipper så kommer dom lättare in till själva skinet på hästen vilket leder till att irritationerna som ledder till kliandet har lättare för att uppstå.

En annan sak som hjälper är att använda sig utav B-vitamin preparat med många olika sorters B-vitamins innehåll, detta måste man dock börja med ett bra tag innan exemperiodens början, helst i januari-februari, och ge angiven dos i två veckor för att seddan sluta i två veckor och seddan hålla på i två veckor å seddan sluta i två veckor å så får man hålla på så tills i november-december lite beroende på vart man bor, vi brukar få hålla på tills november är slut på våran söttnos.

Tvätta henne med medel för eksemhästar, smörj in och täcke på. Just nu har i alla fall vi extremt mycket knott och hästarna är jätte irriterade även inne i stallet. Det blir förmodligen bättre.

Pricktest utförs av vet Rebecka Frey i Norrköping. Det kostar ca 3000 kr och det går på din försäkring i alla fall om du har Sleipner eller Agria. Jag gjorde ett pricktest på min häst i våras och det är jag glad att jag gjorde då jag nu vet att det han är mest allergisk mot är mygga. Jag har fått köpa ett sveatäckets exemtäcke då det är ett av de få täcken som myggen inte kan bita igenom. Om jag inte vetat att han var allergisk mot mygga hade jag nog haft mer problem med honom än vad jag har nu. Han är även känslig mot annat och det kan jag nu skydda honom mot utan att han ska behöva utveckla tydlig allergi för att jag skulle upptäcka det.

Bästa hjälpen för exemhästar tycker jag är täcke (från april till flygfäna är borta oftast oktober), installning nattetid för att undvika värsta knottiden, myggmedel varje dag, någon form av behandling om det behövs finns massor av olika preparat och de fungerar olika på olika hästar tex Ekholms probolja, Nylanders hästsalva, AVS 14 osv. Tvätta hästen ofta sommartid gärna med behandlande schampo som probschampo, hexocil, mjällschampo eller liknande, all smörja man har på dem kan klia också därför ska den bort med jämna mellanrum. Tvätta även täcket med jämna mellanrum, undvik att använda starkt parfymerade tvättmedel, har du otur reagerar hästen även på det.

Se till att hålla hästen i perfekt kondition året runt, ju bättre den mår desto bättre motståndskraft mot allergin. Analyserat foder och väl balanserad foderstat, en del ger vitlök och tycker att det fungerar bra. Se till att hästen trivs och mår bra det är en bra förebyggande åtgärd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 227
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 303
Senast: Sasse
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka