Preza Canaria (stavning?)

_Runaway_

Trådstartare
Någon som har en sån? Min hovslagare har en och jag tycker den är helhäftig! Skulle gärna vilja veta mer om dom, då jag försöker övertala päronen till en hund till... :angel: En hund, en häst och två marsvin räcker inte ;)

En av mina valpköpare har en sådan (hane). Finns ett fåtal i Sverige. Tur är väl kanske det- en extremt krävande ras! De är mycket hårda i psyket! Min valpköpare säger att de absolut inte skulle rekomendera rasen till någon för det är få som klarar av den...

Sv: Re: Preza Canaria (stavning?)

Hovslagarens hund är en mycket lugn och trygg hund. Han tycker inte att de är så speciellt krävande, mer än andra stora raser tex.

Sv: Preza Canaria (stavning?)

Klart den är häftig! det är ju en kamphund! förstår inte varför vanliga dödliga vill ha en presa, tom uppfödarna varnar för deras temperament.

"Powerful appearance, severe expression. Especially suited to protecting, guarding duties and traditionally used for herding cattle and dog-fighting. Impetuous temperament. Low, deep bark. Obedient, reliable family protector, unfriendly towards strangers"

Låter som en uuunderbar hund när man får besök :confused:

"used in various areas as a hunting or as a fighting dog against bulls and other dogs"

Du hade en till hund va? :eek:

"However if you are looking for an all out working dog then it might be better to look for one of the working breeds like for example the Boxer."

Sagt av en UPPFÖDARE det säger väl allt? :angel:

Vi har drygt 400 raser att välja på, varför ta den tuffaste & häftigaste? men det klart det är väl kul ända tills den hamnar på hundstallet eller blocket... :devil: :mad: :crazy:

_Runaway_ skrev:
Någon som har en sån? Min hovslagare har en och jag tycker den är helhäftig! Skulle gärna vilja veta mer om dom, då jag försöker övertala päronen till en hund till... :angel: En hund, en häst och två marsvin räcker inte ;)

Presan är inte en hund som passar i Sverige. Vi har inte de rätta lagarna, passande miljöer eller tillräckligt med respekt. Presa är en hund som ska bo i ett land där det är tillåtet för hundar att skydda hus och boskap med bettets hjälp och där folk rent instinkivt vet att det är både farligt och dumt att gå fram till en okänd hund.

Mjuka, snälla Sverige klarar inte den här typen av hundar.

Okej det var inte den uppfattningen jag ahde fått av dom, men jag tror ju på dig.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 184
Senast: Lillefrun
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka