Prestige sadlar

feel

Trådstartare
Ni som har Prestigesadlar, särskilt i kalvskinn, vad smörjer ni dem med? Smorde med Prestige medlet som följde med sadlen, den blev snorhal... Har provat med lite olika, men då börjar det gnissla som tusan av stigläder och ridbyxor.

Hur hamnade den här tråden här? skulle hamna under utrustning... Hmmm kanske moderator kan flytta den?

Senast ändrad:
Sv: Prestige sadlar

Har ingen prestige, men jag smörjde min kalvskinnsadel med Stübbentvål och den gnisslade lite efter det:eek: Har annars smort den med olika och det fungerar bra, den blir inte hal. Har nu nån tvål i brun rund platt burk nån engelsk, samt läderbalsam jag inte minns namnet på heller, brun burk det med. Gnisslar inte och inte hal.

Buffelsadeln gnisslade inte av S-tvålen, tycker jag.:confused: S-tvålen är bra till stövlarna, de är också kalvskinn, men har inte tänkt på att de skulle gnissla dock.

Vilket smörjmedel hade du då? Det gammla, elisiret i vita flaskan?

Dom har kommit med nya produkter nu, två blå tuber. Funkar jättebra, blir inte halt. Har en Leonardo D. Ibland smörjer jag med effax läderbalsam för att fetta in lite extra.

Vilket smörjmedel hade du då? Det gammla, elisiret i vita flaskan?

Dom har kommit med nya produkter nu, två blå tuber. Funkar jättebra, blir inte halt. Har en Leonardo D. Ibland smörjer jag med effax läderbalsam för att fetta in lite extra.

Just det, den har jag, så hette den. Effax läderbalsam.

Det är de två blå tuberna, for runt som ett snor i sadeln efter dem...

Effax läderbalsam gör att det gnisslar nåt enormt... Hmmm konstig.

jag har en prestige. använder TIB läder såpa eller grummer grön såpa. funkar för mig, den blir inte hal.

jag har en annan effax, i en gul burk, som jag har på insidan av stövlerna, leder-seife heter den tror jag. mkt effektivt. ;)

Jag fick precis lära mig att man ALDRIG ska ha tyska läder produkter på italienska sadlar. Det är något med infärgningen av lädret som reagerar med något speciellt tydligen i Stübben som gör att färgen kan bli helt förstörd :eek:

Är lite "hysterisk" eftersom jag precis fått min nya Amerigo DJ och en av tjejerna i stallet med 2 veckor gammal Prestige sadel redan har fått färg förändringar :crazy: (avskav mm).

Nu fick jag väldigt bra skötsel instruktioner med sadeln, vilket hon inte fick, så förhoppningsvis ska min nya "älskling" hålla sig svart och fin länge :love:

Jag undrar om det inte har hänt nåt med Effax... Alla burkar jag köpt tidigare har bara gjort lädret supersmidigt och aldrig märkt av något gnisslande, men den senaste burken jag har gör att min nya Jensen gnisslar/låter av ridbyxorna och stiglädrena också :crazy:

Aha! Låter mysko! Jag har smörjt många sadlar med effax och dom har inte blivit fula... Det enda jag upplevt är att lädret färger av sig mer med effaxen.... Hm, kanske är som du säger då, att det har sönder färgen!

Får hålla mig till Prestiges egna produkter då.. :crazy:

Jag smörjer min som är i kalvskinn med prestige elisiret, annat också ibland iof., men den är allt annat än hal när jag smort m elisiret kan jag lova. Har jag helskodda byxor är det nästan jobbigt, måste resa mej för att flytta mej framåt el. bakåt i sadeln till en början. :p

Men jag halkar ju omkring som en tok i sadeln om jag smörjer med deras grejer? Konstigt för ingen annan verkar göra det...

ja låter skumt! är sadeln gammal? kan bli hala om lädret börjar bli blankt.

har du helskodda?

om sadeln är blank hal kan du ju pröva att bara torka av med trasa eller svamp med vatten, utan tvål. läder brukar ju bli lite torrare o ngt uppluckrat i strukturen av det....

Nää den är ny så den är inte alls nött i lädret... Har helskodda och tillochmed med dem halkar jag omkring.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 273
Senast: Jeps
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 332
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka