Prestige Endurance Arabian sadel erfarenheter?

M

-moa-

Jag satt och drömde om en prestige goldenstar hopp, men såg då när jag kollade för skojs skull på den andra avdelningen att Prestige har en "Endurance Arabian" modell, som såg riktigt trevlig ut, undrade om någon har haft nån slags erfarenhet av den?

Här finns den att se:

http://www.prestigeitaly.com/elenco.php?padre=&cat=3&id=23#

Jag älskar hur mjuka och välgjorda dom är och den kan jag tänka mig att den kan fungera bra både som distans sadel (vilket den ju är menad för) men även som en generellt allroundsadel kanske...(jag har alltid dressyrsadel ändå)

Vad tror ni? (ett köp just nu är inte aktuellt men är ändå kul att klura på sånt här :) )

Hoppas det inte skulle varit i 'utrustning' men det är ju så distans specifik sadel att jag tänkte det passade bättre här...

mvh. Moa (som är insomniac i nuläget :/ )

Sv: Prestige Endurance Arabian sadel erfarenheter?

Jag har en sån hr hemma!
den hästen som skulle ha den är dock avlivad
därav är den till salu :angel:
endast använd i 1 månad och i mkt bra skick!

sadeln är ypperlig som allroundsadel! inga stöd längst bak = man kan ha raka stigläder och bra stöd fram = bra att hoppa i!

dessutom extra mjuk och med extra ringar att hänga saker i!

Är den lika svängd och smal som Prestige brukar vara? Eller har de tänkt på araber när de utformat den?
// Linda

Kimmis87: Oh, om jag hade haft en häst som jag behövde den till så hade jag kanske slagit till ;)
Men dessvärre har jag itne det just nu. Kul att nån här provat den iallafall!

Mahlmt:Jag gissar för araber eftersom den heter "arabian", det var lite därför jag tänkte att vad bra då kanske den passar lättare.

smal? Man värmer den ju efter ens häst rygg. min häst hade storlek 37.

Den passade på den araben jag hade då.. och han hade spikrak rygg.. me du är välkommen att titta (jag är inte så duktig på det där med svängd) men sadeln var utprovad av en sadelutprovare och special beställd direkt från italien.

Aha så man kan värma den....tänkte inte på det då jag aldrig själv ägt en prestige sadel (fast ridit i en hopp som jag älskar)

Kan man 'värma om den' senare om det skulle behövas, eller är det en engång grej?

man värmer om den när den inte passar längre! mkt smidigare än att köpa ny sadel!:D

Oh! Väldigt smidigt, då känns det ju lite mer ok att lägga pengar på den liksom, jag är ingen hopp fantast direkt och kommer nån gån behöva annat än dressyrsadel ju, men spenderar ju hellre pengar på 2 BRA sadlar än tre i olika modeller (jag tänker dressyr, allround och distans då, med den här behöver man ju i mitt fal bara 2, då jag inte har lust att rida distans i dressyrsadel)

Tack för info!

raderat pga. dubbel svar som blev

Senast ändrad av en moderator:

Ja, smal. Prestige har inte rejält breda sadlar.
En 37:a är ju inte extremt bred.
// Linda

Men då kanske den här är ltie bredare från början samt att man kan värma den? Eftersom den är gjord för araber så borde det ju vara rimligt anpassat för en 'standard' arab rygg och variationer....eller nåt?
Jag kunde inte hitta info på hemsidan från Prestige om vad för bredder det finns på den..

själva grejjen är ju att den värms om till önskad storlek, oavsett bredd så går det ju att värma om den till den bredden... just det som är grejjen.

jag tycker sadeln är bra, men självklart passar den ju inte alla ryggar

Hmm ok så det finns inga begränsningar på bredd eller? Nån stans såklart men inom 'normalbred' rygg kanske det är lugnt, plsu alla arber har ju inte breda ryggar, min gamla hade helt normal.

Trevligt dock ovasett med värmd...
tack för info!

Jo, det finns begränsningar.
En 37 Prestige är bara runt 100 grader. Det är inte speciellt brett. Sen går de vanliga modellerna (tror inte det är någon skillnad) inte att bredda så mycket mer.
// Linda

Hmm ok, då får man hoppas att pållen inte är allt för bred då om man vill ha en prestige.

Tack!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka