Prestige Appaloosa Hippos

Retzina

Trådstartare
Jag har hittat ovanstående sadel till salu. Min fråga är nu om bommen går att värma om på den sadeln? Om det går går den att vidga hur mycket som helst. Minns att jag tror mig ha läst att bomvidder bara går att ändra "två storlekar" åt endera hållet. Stämmer det? Ni som har en Hippos är ni nöjda med den? Vad är bra och vad är dåligt? Tack för svar!

Sv: Prestige Appaloosa Hippos

Har haft en Hippos Dressage som jag just sålt. Har trivts bra med sadeln men tyvärr har den kommit att ligga sämre på mina pållar. Dessutom var 17" för stor i sätet tyckte jag. Vill ha en djupare sadel med ännu större knästöd. Har upplevt sadeln som rätt hal. I övrigt tycker jag den är mjuk och skön att rida i.

Provade minkompis Hippos idag (bom 33) och den låg som ett smäck. :) Är det samma bom i övriga Prestige sadlar i andra modeller? Funderar på om jag kan chansa och köpa en annan modell med samma bomvidd om jag hittar någon i rätt prisklass?

ja du kan tryggt köpa top dressage eller venus. leonardo och doge är lite rakare..

Tack för svar! Funderade lite på en Prestige Lucky dressage som är gjord för mig lite mer kortbenta ryttare. Vet du om det är samma bom på den?

Passar på att fråga här om Hipposen är bred eller smal i midjan?

(Har tröttnat på min Dominus´extremt breda midja...)

Jag har precis köpt en Hippos. Har ridit med den 2 gånger änsålänge. Jag tycker personligen att den är mkt svängd i bommen jämfört med andra svängda sadlar, superbra till min pålla.

Den är superskön att rida i, smal midja, bra stöd och ganska mjuk sits.

Det är inte superbra att vidga den mer än 2 stl men det går (enligt Charpman Jkpg)

jag har en hippos.
den ligger super på min pålle. har en 37"
men....jag hatar den. de första 10 gångerna jag red i den grät jag efter ca 30 min. sååå hård i sätet.:cry::cry:
sen köpte jag en dyna att sitta i. jag bävar inför tävlingarna i höst.
den är stenhård, stor i sitsen, hal o inget stöd någonstans...
skulle nog säga att den är normal i midjan.

det är inte en sadel som jag rekomenderar. men tycker man att den mot all förmodan är skön så är den defenitvivt prisvärd.

Hur är egentligen den sadeln att rida i? Har hört både bu och bä. Priset är ju iaf trevligt!

Hua det lät inte så kul:crazy:! Men vilka typer av sadlar gillar du annars? (Bra att ha som referens...)

Tack för alla svar! Den jag har ridit i upplevde jag som något hal första gången jag red i den. Det tyckte jag inte nu. Jag tycker inte att den är obekväm men det beror säkert på vad man jämför med!Ytterligare en fråga! Vad kostar Hippos sadlarna som nya?

Om man säger såhär: Hippos är en budget modell, och det är klart att det märks..... Jag har aldrig haft en sån själv, men har haft motsvarande hoppsadel (golden star) och den var väl okej men om man jämför med en Paris D så är den ju inge vidare... :p

Jag har en Leonardo D nu, där kan vi snacka bra sadel.. :d Har även haft Venus D (också bra) och Top Dressage (även den helt okej).

Jag skulle rekommendera att köpa en TD eller äldre Venus. Prestige har så ba kvalitet så dom håller väldigt länge. Och man rider bättre i en bättre sadel. :)

Har du en som är gjord efter 2005? Jag köpte en som var gjord före, den är superkön och mjuk i stätet.

Kan väl säga att jag tyckte Top Dressagen var hemsk :crazy: Nådde inte fram till stöden (för korta ben) samt att jag bara skumpade i sadeln.. Hästen tyckte om den dock men hon gillade Hipposen ännu mer :D

Tycker Venus D är klart skönast av de Prestigesadlar jag provat men priset och att hästen inte var helt 100 med den så blev det en Hippos..

hipposen är ju den mest svängda.
jag har typ 2 m långa ben så stöden var bra för mig. :p är man kort ska man nog ha mindre kåpstl tror jag.. men kalvläder är såå mkt bättre än vanligt. :d

Om man säger såhär: Hippos är en budget modell, och det är klart att det märks..... Jag har aldrig haft en sån själv, men har haft motsvarande hoppsadel (golden star) och den var väl okej men om man jämför med en Paris D så är den ju inge vidare... :p

Jag har en Leonardo D nu, där kan vi snacka bra sadel.. :d Har även haft Venus D (också bra) och Top Dressage (även den helt okej).

Jag skulle rekommendera att köpa en TD eller äldre Venus. Prestige har så ba kvalitet så dom håller väldigt länge. Och man rider bättre i en bättre sadel. :)

Vadå "budgetmodell"? Är absolut inget fel på kvalitén i Hipposens läder.

har du inte märkt att den kostar 10.000 mindre än dom andra? behöver du närmare förklaring på vad jag menar med budget-modell??
:p

visst den är prisvärd, det är ingen dålig sadel, men den kan inte jämföras med dom dyrare modellerna. säger sig ju själv.

Haha kanske det var därför, den är ju mer gjord till en "dressyrkropp" :p Kalvläder är så bra :D Mamma har det i sin sadel, den ser helt ny ut efter 2 år nästan daglig användning.

har du inte märkt att den kostar 10.000 mindre än dom andra? behöver du närmare förklaring på vad jag menar med budget-modell??
:p

visst den är prisvärd, det är ingen dålig sadel, men den kan inte jämföras med dom dyrare modellerna. säger sig ju själv.

Ja, har ju märkt i många trådar att du är väldigt stolt över din så tydligen är det stor skillnad :p Jag å andra sidan är mkt stoltare över min nya Innova Extended! ;):p

Liknande trådar

Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 344
Senast: ylvalill
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.