Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Der där är väl arabaveln generellt, inte bara distansen... Ibland tycks det enda kriteriet vara att hästen har en snopp så då ska det avlas.
, i vissa fall gör man reklam med andraplaceringar bland tre startande i lågt tempo. Jag blir i alla fall mörkrädd ibland...
Allmänt nyfiken bara. Men vad räknas som meriter värda att nämna när man tex ska marknadsföra en hingst el sto i distanssammanhang då?
Jag vet dom som gjort reklam för att de "vann" en CR, och på hemsidan stod siffran 1a efter rittens namn.
Arabaveln generellt har blivit sådan. Tidigare fanns ett naturligt urval. Det gällde i första hand prestationssidan. Hästarna användes framförallt i krig och i krävande strapatser och uppgifter vi idag bara hör talas om. Genom detta föll de sekunda individerna ur och de starka korrekta blev kvar. Det är kanske en av orsakerna till att rasen har varit livskraftig alla dessa tusentals år.
Med den nya trenden att tillvarata allt för att kunna göra sig en ev. hacka blir tyvärr rasens fall. Dåliga individer kommer ut på marknaden, priserna dumpas, kunskaperna har fallit i glömska. Trist men sant.
Wadim t.ex Zsiwa & Gwarant mfl.
Men det är helt klart som Erika säger, man får inte glömma stona heller. Tycker det ska bli extremt intressant vad Zsiwa får för föl med Portmer till våren.
Att avla för prestation handlar kanske inte så mycket om att hästar klarar av att gå 80, 120 eller 160 km i maklig takt. Det handlar mera om att de ska kunna tävla och hamna i de övre skikten i prislistorna.
Jag vet dom som gjort reklam för att de "vann" en CR, och på hemsidan stod siffran 1a efter rittens namn.
Det bästa är när det bara står att de "Deltagit" och man vet att de åkte ut...
Det finns med något undantag nästan ingen som är villig att betala för en distanshäst med fin stam när en ”ful” kan vara minst lika bra.
/erika
Internationellt sätt är det många traraber och anglosaber som presterar.
Får du tillbaka din tävlingkompis efter fölning och "mammatid" eller ska hon betäckas igen?