Jonaz
Trådstartare
För några veckor sen visades en video på youtube på en ung tjej som ska träna en häst i ett ridhus någonstans på Island. Hästen är kraftigt inspänd och instängd i en rundcorall och kommer således ingenstans. Upprepade gånger slår tjejen hästen med en långpisk utan någon som helst uppenbar anledning. Det enda hästen kan försvara sig med är att sparka bakut och då får den bara mer pisk.
På youtube och facebook blev det nästan lynchstämning och enligt uppgift har tjejen ifråga förlorat sina träningshästar. Häromdagen kom så ett pressmeddelande från Félag Tamningamanna, träningsorganisationen på Island. Man hade ju kunnat vänta sig att de skulle fördöma videon och vad som sker här, men så är inte fallet. Istället säger de att de "inte ser något anmärkningsvärt" och att "videon har redigerats och tagits ur sitt sammanhang".
Jag är chockad men framför allt besviken på FT. Jag har alltid sett upp till FT och trott att de ser till det bästa för träning av islandshästar. Nu har det förtroendet vacklat rejält. Det är möjligt att det finns någon hemlig agenda hos någon att smutskasta denna tjej och att videon därför lades upp. Men som tränare och hästmänniska kan jag verkligen inte stå för detta!
Vad tycker ni?
Här följer pressmeddelandet via ishestnews.se (i original här):
På youtube och facebook blev det nästan lynchstämning och enligt uppgift har tjejen ifråga förlorat sina träningshästar. Häromdagen kom så ett pressmeddelande från Félag Tamningamanna, träningsorganisationen på Island. Man hade ju kunnat vänta sig att de skulle fördöma videon och vad som sker här, men så är inte fallet. Istället säger de att de "inte ser något anmärkningsvärt" och att "videon har redigerats och tagits ur sitt sammanhang".
Jag är chockad men framför allt besviken på FT. Jag har alltid sett upp till FT och trott att de ser till det bästa för träning av islandshästar. Nu har det förtroendet vacklat rejält. Det är möjligt att det finns någon hemlig agenda hos någon att smutskasta denna tjej och att videon därför lades upp. Men som tränare och hästmänniska kan jag verkligen inte stå för detta!
Vad tycker ni?
Här följer pressmeddelandet via ishestnews.se (i original här):
“Med anledning av den video som nyligen publicerades föreställande en ung kvinnlig hästtränare som jobbade med en häst i longering under högst olämpliga träningsformer fördömer FT just de träningsmetoder som videon visade.
FT gör gällande att sina medlemmar ska visa professionellt och exemplariskt handlag vid träning och utbildning av hästar.
Enligt FT:s egna stadgar hänvisade styrelsen aktuell video till FT:s diciplinnämnd så att ärendet skulle få en professionell och lämplig diskussion och beslut.
Diciplinnämnden har behandlat ärendet och kommit fram till följande slutsats:
FT:s diciplinnämnd anordnade möte i Borganes den 29.11.2012 med anledning av tidigare omnämda video. Diciplinnämnden har tittat på orginalvideon, d v s den oklippta versionen, samt andra dokument som rör ärendet. Diciplinnämnden ser inget anmärkningsvärt och ser heller ingen anledning att vidta några särskilda åtgärder i ärendet. Den videon som publicerades på nätet och sociala medier är snedvriden. Videon har klippts till och redigerats ur sitt sammanhang för att skada och skapa en negativ bild av tränaren i fråga”.