Presseningar, halter, trail???

lakrits

Trådstartare
Håller på med lite NH med min snart "åring".

När kan man börja med att träna att stå på pall, presseningar etc.?
Han är trygg i sig själv och lugn och lättlärd men är det för tidigt att börja med sådant?
Om jag inte har fel så får man börja tävla hästar när de är 1år i halter och trail at/by hand.....vad tycker ni om det?

Sv: Presseningar, halter, trail???

Jag tror nog att tar du det bara i små doser och lyssnar på hästen ska det inte vara något problem. Det viktiga är väl att som alltid med unghästar att "jobba" i korta pass med mycket beröm. Kanske bara ett par minuter.

Min 04:a har till och från fått "kika" på "otäcka" saker, bla har hon varit helt inklädd i pressening. Hon och jag har i perioder när vi känt för det prövat lite saker (i korta pass) kombinerat med att gå i skogen på småpromenader. Andra perioder hon levt med flocken och vår kontakt har bara varit vid fodrignar osv. Hon är nu en stabil och vaken tjej som litar på människorna i sin omgivning.

Det är inte så mycket när du börjar, än när du slutar. Som sagt ovan börjar i små dosar och jobba upåt. Men en ung häst kan klara av mer än vad folk tror. Jag har alltid jobba och kommer jobba med min föl i första dyngnet. Och när jag säger jobba byteder inte att börjar longera fölet. :smirk: Men det fortare man kan börjar ta kontakt och börjar små övningar det bättre det blir. Ett mer lung och själv säkert häst. Jag tycker att så länge det är inte stressfult för fölet du kan hålla på mer än ett par minuter.

De tävlar föl under ett år med. Jag tycker det är en bra idea att man sätter igång fölet. Just har koll på fölet att du inte kräver för mycket. Lycka till

Jag har hanterat honom ända sedan han föddes och det har gett jättemycket.
Han är väldigt duktig när det gäller att ledas tex.
Han stannar när jag stannar, går när jag går, svänger när jag svänger osv. Vi har gått lite slalom mellan koner också.
Vi brukar "träna" korta pass och han tycker det är roligt.

Vad ska jag börja med då tycker ni?
Gå över lite bommar?
Gå på pressening?
Gärna förslag......

PS. Tack för era svar:bow:

lakrits skrev:
Jag har hanterat honom ända sedan han föddes och det har gett jättemycket.
Han är väldigt duktig när det gäller att ledas tex.
Han stannar när jag stannar, går när jag går, svänger när jag svänger osv. Vi har gått lite slalom mellan koner också.
Vi brukar "träna" korta pass och han tycker det är roligt.

Vad ska jag börja med då tycker ni?
Gå över lite bommar?
Gå på pressening?

Gärna förslag......

PS. Tack för era svar:bow:

All of the above!
Du hitta på vad som helst. Hitta på saker du skulle gör för en vuxen häst. Lägg ut en trail bana och ser hur ni gör genom första passet. Då ser man vad du behöver jobba med. Ta en mönster från en gamla tävling du har sett och bygga det hemma. sen ser vad han hänger up på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 687
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka