Sezziyanen
Trådstartare
Jag ser väl på amerikansk politik som väldigt märklig. Ett politiskt system som knappt är demokratiskt ens. Svårt för folk att registrera sig och gå och rösta. Den som får flest faktiska röster behöver inte vara den som vinner (Clinton fick ju fler röster än Trump och ändå vann Trump). Bara det att man måste registrera sig för att få rösta är otroligt märkligt tycker jag! Här i Sverige får man sitt röstkort om man är berättigad att rösta och man kan rösta under flera dagar så att alla har möjlighet att rösta oavsett ens arbetstider. Tröskeln för att få rösta verkar vara högre i USA än i Sverige. Men främst är det det faktum att det inte är den som får flest röster som vinner utan den som får flest elektorsröster (heter det så?). Mindre demokratiskt.
Sen att det amerikanska folket verkar ha ett stort politikerförakt och föredrar politiker som inte är politiker är väldigt märkligt tycker jag.
Det framstår helt enkelt som ett väldigt märkligt system som inte alltid är så demokratiskt.
Inte så konstigt att förstå systemet om elektorsröster om man tänker på hur USA är uppbyggt med stater / federal regering. Man värderar stater och deras rättigheter att styra på ett helt annat sätt än vi tänker på tex landskap och kommuner.
Att Clinton fick flest röster 2016 betyder egentligen ingenting, men det är förstås en användbar politisk poäng i efterhand. Varför? Därför att ingen presidentkandidat försöker få flest röster i antal. De kampanjar för att vinna elektorsröster, inget annat. En demokratisk kandidat skulle kunna försöka övertala precis ALLA i NY eller Kalifornien, men det skulle inte hjälpa dem ett enda dyft att vinna valet, till exempel. Så att prata om att en viss kandidat vinner flest röster är att prata om att de vinner ett spel de inte försökte vinna. Det finns egentligen ingen poäng för en republikan att rösta i kalifornien, och många gör det heller inte.
Demokratiskt =/= bra, är väl en intressant sak att komma ihåg också.
Jag som följer amerikansk politik en hel del har stor förståelse för att de har ett stort politikerförakt, ärligt talat.